Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Awol

Pentrypumpen brötar och lever

Rekommendera Poster

Min pentrypump i tryckvattensystemet låter mkt, dels startar den med jämna mellanrum o bygger upp tryck och dels är ljudnivån hög. Jag har inte kunnat finna ngt läckage på trycksidan. Pumpen är en johnson med tryckbrytare och det finns ett tryckkärl på trycksidan. Pumpen är monterad med medföljande gummitassar och har en mjuk slang ansluten. Tips mottages tacksamt på båda problemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja, dessa pumpar som låter så illa. Har själv en som brölar och stör. Ska man ha en skvätt vatten på natten så vaknar resten på båten.

Vet inte vad du ska ha men egentligen skulle man kanske koppla in en fotpump för nattliga behovet. 

Varför din pump startar utan att nåt läcker måste väl vara att den läcker internt, dvs backventilen pyser tillbaks tryck och när tryckt sjunkit startar pumpen igen. Jag satte in ett litet tryckkärl som rymmer en liter vilket lugnade ned pumpen. Den kan gå ett par sekunder för att bygga upp trycket mot luftkudden i tryckkärlet. På natten kan man då få ut ett par dl utan brööl om man har tur.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du inte lätt med pumpar. Jag har två identiska Shureflow (tror jag dom heter) pumpar som är lika gamla och sitter monterade bredvid varandra på samma sätt. Den ena är kopplad till färskvatten och är tyst som en viskning den andra kopplad till sjövatten  brölar som tjuren Färdinand efter incidenten med hummlan. Den tappar också tryck (inget läck) och brummartill ca var 5:e minut. Jag har lyssnat runt lite och det verkar ganska vanligt och svårt att få ordning på. Det kan bli bättre om man köper en repsats och packar om pumpen, men risken är att det blir sämre än innan. Jag stänger av strömmen till pumpen när jag inte använder vattnet och väntar på att den skall dö så jag får motiv att köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett tryckkärl med gummimembran (hydropress när det gäller vattensystem) som på värmesystemet så kan det vara två fel.

1) Gummimembranet är trasigt, då får du ett stumt system som blir väldigt känsligt. Bara lite vatten behöver läcka ut för att pumpen ska starta. (Jämför med bromsarna på en bil. När de fungerar som de ska behöver man bara trycka lite på pedalen för att bromsa. Om man får gas i bromssystemet däremot måste man pumpa på ett tag innan man får någon bromsverkan.)

2) Förtrycket är fel.

a) För stort förtryck gör också att systemet blir stumt. Om förtrycket i kärlet är större än det tryck som pumpen ger så klarar ju inte pumpen av att trycka ut membranet.

B) För litet förtryck gör att gummimembranet trycks ut för lätt mot kärlet, systemet blir inte lika stumt men ändå ganska stumt. Membranet trycks nästan direkt ut mot kärlets väggar.

Trycket på ett vanligt expansionskärl på ett värmesystem går att reglera med en bilventil. När kärlet är tomt borde 0,2 - 0,4 bar vara lagom förtryck. Vilket tryck ger pumpen?

Om det är en liten tank utan membran (hydrofor) är det meningen att det det ska vara luft i kärlet. Det vanliga felet är att luften med tiden tar sig ut och då blir systemet stumt. Se till att allt kärlet bara innehåller luft innan pumpen startas. Kärlet borde ju bara innehålla luft vid säsongsstart eftersom man tömmer det på hösten.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Mackey, inte har vi väl hydrofor ombord? Finns tillräckligt med grejer ändå som ta plats. Det du skriver om är på större fartyg och hemmavid.

Eller så har vi ett udda system ombord. Men vi har ändå en liten luftkudde i ett expansionskärl ombord. Det är på en liter och gör gången för pumpen lugnare. Den kan nu gå fullt , stänga av, gå fullt o.s.v. Förr hackade den på halvfart och levde än mer rövare, särskilt om man inte kranade på fullt på vattnet.

.Expansionskärlet sätts var man vill efter pumpen och luftkudden som finns där från början trycks ihop och hjälper till att trycka ut några dl utan att pumpen tappar tryck och startar. Luftkudden verkar hålla sin volym rätt bra. Nån ventil finns inte att pumpa den större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett expansionskärl av den typen vi har ombord är som uppånedvänd flaska och vill man kan man ta en 1,5-2l petflaska och sätta ett t-rör i kapsylen. Då ser man också luftkuddens storlek.

Billigt med reservdelar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... tycker att tipset med en PET flaska är bra. Det testade jag själv och kände mig som en riktig ingenjör! Tills plasten blev glatt/gängen belastad/trycket för stort/något hände... som gjorde att flaskan släppte. Hehe... spektakel! 

Nej. Håller inte i längden om man inte hittar en flarra typ till en sodamaskin som är trycktestad?

Jag har nu ett större hydroforliknande kärl om 20 liter och fördelen var att jag helt plötsligt fick 20 liter till i min vattentank... och jag kan spola en lång stund utan att pumpen går igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... hehe.... Och fördelen är att det blir rent under durkarna också... efter att jag torkat upp allt vatten som spridit sig helt osannolikt överallt, verkligen överallt! Efter att jag hämtat mig från den dova smällen och innan jag insett att det bara var en PET flaska som försökte bli ballistic...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det inte rör sig om en 150 l hydrofor utan om en liten tank på ett par liter. Tekniskt sett fungerar även små volymer som hydroforer (utan gummimembran) eller hydropresser (med gummimembran).

 

En liten tank utan gummimembran måste fyllas med luft för att fungera som det är tänkt och det kan man behöva göra flera gånger under en säsong eftersom vattnet kan ta upp en del av luften.

 

En liten tank med gummimembran måste ha rätt förtryck, dvs rätt tryck på den sida vattnet inte är., för att fungera.

 

För att systemet totalt sett ska fungera någorlunda bra måste skillnaden i tryck mellan tillslag och frånslag på pumpen vara ca 1 bar och pumpen bör kunna ge minst 2 bars tryck.

 

Här kan man köpa Jabscos trycksatta hydrofortank med membran (en hydropress alltså),

http://drevia.se/artikel.php?kid=19-6-216-217&sok=&id=2467

 

Ett vattenfilterhus som monteras upp och ned fungerar bra som hydrofor, kanske ett bättre alternativ än pet-flaska. :-) Lätt att göra rent också.

http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/30-6630

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om överseende för mina gissningar i ämnet! 

Gamla kunskaper måste förnyas och MG är ett utmärkt forum för det. 

Beträffande missiler hade vår son med anhang köpt en kompressor till båten för att försöka komma ut i rymden med petflaskor. Dom laddades med vatten till halva eller så och sen luft. I kapsylen satt ett smalt rör som trängdes på utloppet från kompressorn via ett böjt rör med slangstump. 

När trycket nådde vad kompressorn mäktade med for flaskan iväg som en raket. Då klarade petflaskorna närmare 10 Bar om jag inte minns fel men det gör jag nog. Ingen flaska exploderade som tur var. Skyddsavstånd anbefalles.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31 skrev: Gamla kunskaper måste förnyas och MG är ett utmärkt forum för det.

Precis, gjorde just det tack vare Mackeys term hydropress som jag inte stött på tidigare. :-)

Hittade en bra sida med PRINCIP-SKISSER för hydrofor, hydropress och pumpomat.
[Men som vid alla nya aha-upplevelser infinner sig snart frågetecken. Först kom detta med hydropressens flexibla gummisäck och hur den förmår hålla tätt år efter år, svaret är väl* att trycket på ut- respektive insida alltid är lika och att gummit aldrig spänns ut eftersom påsen är stor? (Ungefär som att vattnet inte tränger in (eller luften ur) en dykarklockas nedre helt oskyddade öppning oavsett djup.) Funderar i ögonblicket på vad vitsen med den luftfyllda påsen/gummimembranet kan vara, varför blir behovet av hydrofor-storlek mindre med en sådan jämfört med en likaledes luftfyllt kompressabel gummilös stålbehållare? (Att man kan ha ett liggande kärl relativt på- & avtappninganslutning är plausibelt, för oavsett hur hydropresskärlet vänds kan bara vätska - aldrig luft - nå anslutningarna men men.)]

*) För övrigt heller ingen solstrålning eller ozon-attacker som ju tar styggt på gummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar nu ana svaret på varför hydro-behållarens volym kan hållas mindre med gummipåse, den är trycksatt litet över atmosfärstrycket från början!? (Därmed faller väl litet av mina argument om ingen uttänjning av gummit och nästan oändligt långsam pyspunka efter åratal blir en realitet. Fråga då, går gummiblåsan mot förmodan att byta separat från stålbehållaren, eller alternativt hur avgör man enklast när det är dags för byte av hela hydropressen?) Haha, polleter faller bara sakta och slumpvis ned inuti min arma skalle. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för alla inspel, pumpen är en johnson wps3,5 med tryckbrytare på vid 170kPa och av vid 230kPa, tryckkärlet är av membrantyp med bilventil på toppen, ska kolla i helgen vilket tryck som den är förladdad med. Pumpen tog jag isär förra året, membranen såg fina ut men ändå läcker det tillbaka.

 

Vad tror ni om att sätta in en backventil mellan vattentank och in till pumpen?

 

Har ngn av er ljuddämpat era pumpar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade väldigt oljud i pentrypumpen. Det berodde på att pumplagret var vattenskadat. Efter att ha köpt ett vanligt(billigt) avtätat lager blev det betydligt tystare, men inte tyst. Vi har nu använt detta under flera år och det fungerar fortfarande. Men visst hörs det i båten när pumpen går. Dessutom har vi en hydrofortank, med gummimembran på ca 4 liter vilket gör att pumpen aldrig startar när kranarna är stängda och startar inte förrän efter ca 2 l avtappning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina två pentrypumpar sitter monterade nästan längst bak i båten, alltså långt(nåja, allt är relativt) från pentry och salong. Detta för att störa så lite som möjlgt. Det blir lite längre slangdragning förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att kärlet som Jabsco säljer var förtryckt till 1 bar så jag tycker du ska prova med det trycket först även om jag tror att det är för högt. Det gäller ju att använda så stor volym som möjligt mellan tillslag och frånslag på pumpen.

Börja med en bar, öppna en kran och stäng den när pumpen startar, ta tid på hur lång tid pumpen går.

Släpp ur lite luft (0,1 bar) och kolla tiden igen, osv.

Målet är att få pumpen att gå så länge som möjligt utan att vattnet rinner allt för långsamt precis innan pumpen startar. Det blir också störande, fast på ett annat sätt.

Så länge det är frysrisk kan du ju nöja dig med att kolla om du har något förtryck nu och om gummiblåsan håller tätt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, jag tycker du verkar ha fattat galoppen.

Här är i alla fall en bild på ett exp.kärl till ett värmesystem, men funktionen är densamma på en hydropress.

Bilden visar kärlet utan vatten (fast blåsan borde ju egentligen bukta upp helt mot kärlets topp). Utrymmet under blåsan är det man förtrycker.

När man fyller på vatten buktar blåsan mer och mer nedåt. Med högt förtryck kommer blåsan inte att bukta nästan något (dvs. liten volym utnytjas). På motsvarande vis om förtrycket är väldigt lågt kommer blåsan att bukta ned för lätt vilket också gör att liten volymen utnytjas. (Kärlet är helt fullt, men nästan inget vatten trycks ut när man öppnar kranen.)

Mackey

post-10017094-1394237807,2539_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för all hjälp, jag testade med att släppa trycket långsamt enligt Mackeys förslag, det blev bättre med ett lägre tryck o färre tillslag från pumpen, den går jämnare. Ändå slår den till med lagom slumpmässiga mellanrum. Satte in en backventil på vattenintagsidan o nu är den tät, dvs inga små tjuvstarter mitt i natten :-)

Ludet verkar dock vara svårt att få bukt med, har provat med ljuddämpningsmatta i en låda runt om, ngt bättre men inte mkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...