SaraStoffe 0 Postad 18 Februari , 2014 Kära maringuiden medlemmar. Jag har frågat er innan men nu har jag kommit lite längre i processen där jag verkligen behöver era tips och tankar. Bakgrund: Vi skall installera en septiktank inne i båten under SB soffa i mässen. Tanken är specialbyggd och är i syrafast rostfritt. Problem: Jag vill kunna tömma tanken från en asnlutning på däck. Jag vill även kunna tömma ut i havet. Skrovventilerna enligt bilden sitter där de sitter, dock skall/kan de tas bort för att vinklas åt et annat håll. Med andra ord, hur skall jag koppla? Jag äger en avfallspump, en backventil och ett odörfilter till avluftningen. Jag och min far är inte riktigt överens. Han vill att jag skall dra bak tanken till under sittbrunnen då för att få en självlänsande tank ut i havet. Han vill även att jag sätter avluftningen vid sittbrunnen (i min värd så kommer det lukta skit i sittbrunnen när man t.ex. äter). Vi har inte riktigt landat i frågan än så jag undrar vad hade ni gjort? Ni får hemskt gärna ta den rena bilden jag befigor och rita på den och savara här eller via min mail, christofer.enarsson@gmail.com. Lösning 1: I min värd så skulle jag vilja ha en backventil från toan till tanken, efter backventilen så skulle jag vilja ha en T-ventil där jag kan välja mellan att skicka ut det i havet eller att låta avfallet gå till tanken. Från tanken sedan skulle jag vilja ha min avfallspunp för att kunna länsa ut i havet eller upp till däck. Men det är där jag inte vet hur jag skall koppla. Jag hoppas jag varit tydlig nog. Om inte så skall jag förklara igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 18 Februari , 2014 Hur jag tänkt att ha det i toalettutrymmet. Tanken är till höger om toan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 18 Februari , 2014 ren bild för att eventuellt kunna skissa och förklara för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Februari , 2014 Ser väl ganska ok ut. Jag skulle gå med en slang från toan direkt till tankens över anslutning - utan backventil. Så lite grejer som kan krångla som möjligt. Nu är jag ju som jag är. Jag hade flyttat intaget till spolvattnet till toaututrymmet, så att det enkelt går att nå den och stänga av vattnet efter varje användande. Jag hade nog flyttat det befintliga avloppet, så att det inte sitter mitt i stuvutrymmet och tar onödig plats. Plastat igen de gamla hålen. Fast det fungerar ju som det är, även om det inte är oprimalt. Luftningen med odörfilter på lämplig plats. I min båt var den bästa placeringen på utsidan sittbrunssargen. Har inte känt nån toadoft från avuftningen. Från det låga utloppet på tanken skulle jag dra en slang till ett T-rör. Från ena delen av T-röret skulle jag gå upp bästa vägen till ett utag för sugtömning på däcket. Från det andra utloppet på T-röret skulle jag dra en slang till en pump som pumpar skiten vidare till utloppet i havet. Princip som på skissen ovan. Här har jag svamlat lite om tankinstallationen i men nuvarande båt. http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 18 Februari , 2014 Jag håller med Toaen i hans installationsmodell. Jag har ytterligare lite finlir. Till avluftningen - använd inte avluftning för bränsletank. Köp istället en vanlig enkel liten genomföring med kullrig utsida (mässing eller rostfritt vilket som passar). Bränsletanksavluftningen har ett finmaskigt nät som det fastnar skräp i om du råkar överfylla tanken. Jag tror att nätet har någon brandskyddsfunktion vid bränsletanksavluftning men det behövs inte för toatankar. Om det skulle komma in lite regn- eller skvättvatten i toatanken via avluftningen så gör det ingen skada (vilket det däremot gör i en bränsletank och därför ska bränsletanksavluftningen vara nedåtvinklad och ha svanhals på slangen). Om du får stopp i bottenavtappningen så kan du hålla för det runda hålet i en vanlig genomföring och pumpa med toapumpen så blåser du ut stoppet. Om det vid något tillfälle skulle komma odörer från avluftningen så kan du göra en propp/kork av toapapper och stoppa in i avluftningsgenomföringen - den kommer att åka ut nästa gång du använder toan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2014 Jag håller också med om att man ska så komponenter som möjligt. Att kunna pumpa direkt överbord från toaletten kanske är vettigt om man ska segla over atlanten. Något som jag funderat på nu när det snart är förbjudet att tömma i sjön, är att kunna “nödtömma” lite. Sätter man ett rör i tantalet som sticker ner kanske en tredjedel i tanken och ansluter en pump så kan få lite i tanken men då det minst “geggiga”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 18 Februari , 2014 Det bästa är väl om tanken placeras så (högt) att den går att nöd-tömma i havet utan pumpar mm och att suganslutningen till systemet kan kopplas på slangarna under tanken. Dvs att du kan både sugtömma (som man ska göra) och att det går att dumpa i nödfall. I min gamla båt var det inte möjligt att placera tanken så högt att detta var möjligt så där fick jag då installera en tömningspump och då en T-koppling och en ventil mot pumpen och en bottenventil för utloppet. Se bild och även bifogad länk på hur jag gjorde det jobbet. http://www.123minsida.se/S175/87306936 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 19 Februari , 2014 Finns det inte plats bakom toastolen under däck? Tror detta är en enklaste installationen som går att göra. Jag hade denna lösning under några år och det fungerade utan problem. För att förhindra att det skall rinna tillbaka ner i stolen sitter en ventil i anslutning till stolens utlopp. Det räckte med 24 liter när vi låg i naturhamnar 2-3 dygn men nu byggt och nu har vi 24+40, då kan vi kan klara oss en vecka på två personer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 19 Februari , 2014 Nu har jag byggt om hela installationen och principen är den samma men jag har två parallella tankar. För att vara på kapaciteten har jag ventilsystem som medger antingen kan spola till tank eller i sjön. När vi gör det lilla på fjärdarna och vi är ute en vecka nyttjar vi den finessen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2014 Nja, högt placerad tank är nog egentligen den sämsta lösningen. Bara tanken på en tank full med skit hängande på en vägg borde avskräcka. Det här är en lösning som kom för många år sedan när båtarna skulle förses med tank. Enkelt och kostnadseffektivt för massproducerade båtar. Och, precis som för Nalle Puh låter det så bra i teorin. Problemen som uppstår är att det rinner tillbaka i skålen. Första året kanske det klarar sig men sen kommer det. Lösningen är att pumpa upp mer rent vatten så att blir fullt med äckelpekel i skålen. 1 meter slang innehåller ca 1 liter vatten, för varje spolning fyller man tanken med en extra liter. Nu kan man sätta en ventil direkt under tanken för att minska problemet. Så för varje toabesök tillkommer ett nytt moment. Sen har vi tömningen, hela tankens innehåll trycker i en slang. Skulle nu slangen gå sönder så är katastrofen ett faktum. Dessutom brukar de tyngre partiklarna åka neråt och om det får gå ett tag, blida en propp vid tömningsventilen. Nu när det bara ska sugtömmas kommer proppen bli ännu värre eftersom ventilen kommer att användas ytterst sällan. Man bör därför ha en ventil direkt på tanken. Så helt plötsligt har vi fått fler komponenter och fler moment, den enkla lösningen är inte så enkel längre. Med en lågt placerad tank slipper vi allt det där men vi måste istället ha en pump för att tömma i nödfall. Men numer kommer pumpen snarare bli en fördel. Om tanken är full och man måste lägga en sista kringla innan man kommer till sugtömmningsstationen så kan jag minska tanken lite grand och alltså släppa ut minimalt. Sitter pumpens sugen bit upp i tanken så blir det mest vatten man pumpar ut. Har man dessutom en elektrisk pump blir det ännu enklare att smyg tömma lite. Utloppet från den elektriska pumpen kannan med fördel dra ut akter, ovan vattenytan. Sen gäller det förvisso att ha rätt vindriktning när man pumpar, vilket ju å andra sidan bara sker i nödfall. Under en massa år har jag frågat folk på kurser om de haft stopp i toalettsystemet. Många har upplevt det men nästan bara de med högt placerad tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Februari , 2014 Jag håller inte alls med om detta med högt placerad tank. Ja - om backventilen lägger av kan du tömma c:a en liter äckelvatten i skålen. Min kompis med lågt placerad tank och trevägsventil lyckades tömma hela sin tank in i båten däremot då han fick häverteffekt. Så som jag konstruerat min höga tank kan detta inte ske, inloppet ligger i toppen och jag fyller aldrig den volymen (c:a 65 liter) i min tank. Föredelen är också att det finns få pumpar, bara toalettens pump. Det betyder att risken att pumpen lägger av och jag har en tank full med bajs som jag inte kan tömma är noll. Stopp har jag heller aldrig råkat ut för, jag öppnar bara ventilen vid skrovet och innehållet rinner ut. När det går sjö brukar jag också passa på att fylla i några liter vatten i tanken som får skvimpa runt. Jag förstår heller inte varför det är äckligare med en tank på en vägg än att ha den under sängen där den annars brukar hamna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Februari , 2014 Hej Peter_K Kan du skicka upp en skiss på din lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Februari , 2014 OK? Tanken (hi-hi...) är att kunna skära på en T-koppling och dra upp en slang till däckstömningsbeslag från utloppslangen för att kunna tömma med sug när sådan finns inom rimligt avstånd för att det skall vara praktiskt möjligt att använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Februari , 2014 Dåligt foto... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Februari , 2014 Jo jag hade en sån tank isom Peter_K i min L32;a. Jag hade den på Svinninge Marina, Åkersberga. Styvt 50 mil hemmifrån. Vi sjösatte ju tidigt och bodde i båten när vi var i Stockholm och hälsade på barn och barnbarn. Under de besöken använde vi alltid toaletterna i land. Vid nåt tillfälle, Jag tror det var tredje sommaren vi hade båten, stack vi ut några dar. Toatanken blev full nästan genast - jag hade glömt att tömma innan jag tog upp. När jag skulle öppna bottenkranen för att tömma tanken (skjutventil) gick den inte att rubba en milimeter. Vi fick klara oss utan toa ombord. Frågan var ju hur vi skulle läsa problemet. Vi åkte hem till Kungshamn. Efter några dagar hade en plan runnit upp i hjärnan. Slangarna var billigast möjliga mjuka slangar. Såna som man absolut inte skall ha. Det luktade en del toalett i båten när det stått fullt med skit en hel vinter och det började bli varmt. Jag skulle klämma ihop slngen från tanken - bajs ut enligt Peters skiss - med ett par brädstumpar och en skruvtving. Kapa slangen ovanför slanganslutningen. Byta ut slanganslutningen med en 45 graders vinkel. Sätta ett T-rör ovanpå det och en slanganslutning rakt upp där slangen från tanken skulle anslutas. I den andra anslutningen på T-röret skulle jag sätta en en 90 graders vinkel med en slanganslutning. Det fanns en möjlig möjlighet att få upp en slang på sidan på tanken och där det gick att borra ner en sugtömmingsanslutning i Skarndäck. Tog ledigt några dar och åkte själv upp till Svinninge. Skall man göra något sån här måste man nog va själv och inte ha någon som dels inget begriper och del hela tiden är orolig för alltings farlighet. Började med utaget i skrandäck och fick ner slangen. Vem har sagt att det skall va lätt - det har jag aldrig trott. Sen grep jag mig ann jobbet med att skruva ihop slangen med brädstumpar och tving. Kapa slangen och lossa den skitfulla från slangnippeln och skruva loss slanganslutningen. Lite hårdpackad skit att peta ur med en pinne. Mysigt arbete - fast egentligen inte så farligt. När jag monterade den 45 graders vinkeln och T- röret så blev vinkeln fel så det var omöjligt att få på slangen. Det finns ju olika vinklar eller språng som väl rörmokarna kallar dem. Fick efter myket jagande tag på en på 30 grader har jag för mig att det var. Det är inte lika lätt att få tag på grejer i Stockholmsområdet, som hemma i Kungshamn. Efter att ha monterat mina rördelar på alla möjliga sätt fick jag till det så bra som det gick. Fick flytta upp brädorna och skruvtingen, som höll tillbaka de 50 litrarna skitvatten ovanför mitt huvud två gånger. Jag är ju en välvaxt man. 192 cm lång och bredden skall vi bara inte tala om. Låg inklämd runt masten och mellan toaletten och det förliga skottet, med huvudet in under skittanken. Skulle skruvtvingen släppa hade jag fått skitvattnet i huvudet. Sen hade det runit runt mig och ner i skölskrapet och runt och under dieseltanken som stod i kölen. 2;a gången jag flyttade brädorna och skruvtvingen satt det hela mycket dåligt. Fick kapat slangen i rätt längd. När jag tvingade slangen över slangnippeln, släppte skruvtingen och jag fick den och brädbitarna i huvudet - men slangen gick på. Har man tur - behöver man inget vett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! På med den slangklämma och problemet var löst. Gick till sugtömmingen och sög ren tanken. Efter det kunde jag öppna kranen. Förlåt Peter att jag stal och kladdade på din skiss för att visa hur jag anslöt min sugtömmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Februari , 2014 Sno på bara, det går så bra så. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 19 Februari , 2014 Att högt placerad uppsamlingstank skulle ge problem håller jag inte med om. På förra båten hade jag tanken högt placerad med självfall vid tömning. Under 20 år så hade jag stopp i utloppet 1 (en) endaste gång. Stoppet fixades genom att låta båten gå på autopiloten medan jag höll för avluftningshålet (rak genomföring med kullrig skalle på utsidan strax under relingen). Frugan gick ner och pumpade några gånger med toapumpen. När jag släppte fingret från avluftningshålet så kunde jag känna hur det sög in luft i tanken - stoppet hade släppt. Det tog mindre än två minuter att fixa det enda toastopp vi hade under drygt tjugo år. Det ser jag inte som ett problem som skulle döma ut en väldigt enkel och praktisk tankinstallation. Jag hade självklart kraftiga sanitetsslangar så jag var aldrig orolig för att slangen skulle brista av det lilla övertrycket. Det hände vid något enstaka tillfälle att det rann tillbaka en skvätt skitvatten ner i toaskålen från tankanslutningen som naturligtvis mynnade högst uppe i tanken. Så någon översvämning var det aldrig risk för. Under de 20 åren så bytte jag ventiler/packningar i toa/pump en gång och ett antal år senare så bytte jag hela pumpen som började bli sliten i packboxen runt pumpstången och den var inte så lätt att få tät. Så jag vill inte påstå att det var p.g.a. övernitisk service som min toainstallation fungerade väldigt problemfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 19 Februari , 2014 Tack, Peter K och Toaen för era underhållande inlägg ovan! Jag tror också att högt placerad tank är bättre! Dock i min nya båt med högt placerad tank så har jag fått att det fyllt på i skålen och över, trots att tanken var i det närmaste tom när jag gått i kraftig sjö. Detta då med dumpningsventilen fullt öppen liksom spolvattenkranen och avloppet till handfatet (finns där en funktion då handfatsvattnet kan nyttjas till spolning i toaletten). Kändes lite äckligt att ta hand om trots att det verkade relativt rent. (kan bara gissa vad jag tyckt om färgen varit brun) Det jag tror hände var att havsvatten trängde in via handfatets avlopp och blandade sig med det som redan fanns i slangen efter skålen (därför inte så brunt eller gult) Men numera stänger jag ventilerna! men det kan ändå hända att nivån i skålen höjs några centimeter. Men en nackdel med hög tank är att man måste pumpa i mer spolvatten för att få slangen efter toan rengord eller montera dit en ventil extra om man har för liten tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 21 Februari , 2014 Jag spolar inte in rent vatten i stigslangen utan stänger istället ventilen nertill. Som du skriver gäller det att spara på utrymmet i tanken. Vidare har fick jag ett ryck att sätta samma tre ventiler, det fick olika färger för besättningen inte skall begå handhavandefel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 8 April , 2014 Jag tackar och bugar för alla tips. Som det ser ut nu så är det följande som gäller. Det som jag grubblar lite på är vilken typ av ventiler man ska ha. Är det RF som gäller eller är det "mässing" avzinkat? Tanken är av syrefast rostfritt material. Och är det skillnad på avsloppslang och avloppsslang? Biltema eller dyrare från SeaSea eller Hjertmans? Avståndet mellan tank och bottenventil kommer bli cirka 3-4m och fallet blir väl cirka 1-1,5m med kanske 30graders lutning. Tanken kommer att sitta under britsen i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 8 April , 2014 Ja, det är skillnad på avloppslang och avloppslang. En lukt-skillnad. Satsa på dyr och bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 8 April , 2014 Ju enklare - desto mindre risk för stopp! Jag skulle dragit en slang direkt från toa till tanken. En slang direkt från tanken till en kran så nära tanken som möjligt och med en T-koppling till däckstömningen. Sätt gärna T-kopplingen så nära bottenkranen som möjligt så att det inte kan sjunka ner en massa papper i slangen mellan t-kopplingen o bottenkranen. Det är samlingar av papper som orsakar de flesta stoppen (för jag hoppas att du inte tillåter tamponger o liknande i toan - för då kommer du att få problem). Det finns ingen anledning att låta svartvattnet rinna tillbaka till en trevägskran i närheten av toan. Vad gör det om allt svartvatten passerar tanken även om det tillåts rinna rinna direkt ut i havet när du varit på toan (dessuton är det snart förbjudet om du inte är långt ute till havs). Detta innebär även att du får kortare slangar som kan riskera att lukta... Skippa backventilerna - det riskerar bara att fastna papper mm i dem. Det sitter en backventil i toan som är uformad för att tåla papper mm. Om du är orolig för tillbakarinning i toaskålen - sätt en kran vid toautloppet. Eller skapa plats för en kran men vänta en säsong med att montera den - den behövs kanske inte... Kranen direkt efter tanken "för att kunna byta slang" är också onödig. Hur ofta tror du att du ska byta slangen? (I min förra båt var slangen 25 år gammal när jag sålde båten - slangen var aldrig loss under de åren.) När du ska byta slang så är det rätt enkelt att tömma och spola ur tanken innan du lossar slangklämmorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 8 April , 2014 (redigerade) Här är enkla lösningar från Rent hav, http://www.renthav.nu/ Tilloppet till tanken från toan ska sitta i överkant på tanken. Mackey Redigerad 8 April , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 9 April , 2014 Ja, det är skillnad på avloppslang och avloppslang. En lukt-skillnad. Satsa på dyr och bra. Det jag menade var om det är skillnad på slang och slang. Och i så fall hur vet jag om det är bra kvalite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SaraStoffe 0 Postad 9 April , 2014 Tack för svaret. Jag hade en lösning på att ta allt via tanken. Men finns det inte en finess att kunna spola ut det rakt ut från toan direkt. Som jag förstår det så är det oftast i tanken som det strular. Men du menar att det kanske är bättre att låta allt gå upp i tanken för att sedan gå rakt ut via självfallet medans man pumpar. Det kanske inte är en sådan dum idé.... Men andra ord kan man ha bottenventilen öppen hela tiden och endast stänga den om man nu ska suga från däck. Men i så fall får det bli en Y-ventil efter utloppet så jag kan välja att suga från däck eller länsa ut via bottenventilen. Blir det vrkligen så mycket strul med backventiler? Det känns mer som en säkerhet men det kanske är dumt då? Ju enklare - desto mindre risk för stopp! Jag skulle dragit en slang direkt från toa till tanken. En slang direkt från tanken till en kran så nära tanken som möjligt och med en T-koppling till däckstömningen. Sätt gärna T-kopplingen så nära bottenkranen som möjligt så att det inte kan sjunka ner en massa papper i slangen mellan t-kopplingen o bottenkranen. Det är samlingar av papper som orsakar de flesta stoppen (för jag hoppas att du inte tillåter tamponger o liknande i toan - för då kommer du att få problem). Det finns ingen anledning att låta svartvattnet rinna tillbaka till en trevägskran i närheten av toan. Vad gör det om allt svartvatten passerar tanken även om det tillåts rinna rinna direkt ut i havet när du varit på toan (dessuton är det snart förbjudet om du inte är långt ute till havs). Detta innebär även att du får kortare slangar som kan riskera att lukta... Skippa backventilerna - det riskerar bara att fastna papper mm i dem. Det sitter en backventil i toan som är uformad för att tåla papper mm. Om du är orolig för tillbakarinning i toaskålen - sätt en kran vid toautloppet. Eller skapa plats för en kran men vänta en säsong med att montera den - den behövs kanske inte... Kranen direkt efter tanken "för att kunna byta slang" är också onödig. Hur ofta tror du att du ska byta slangen? (I min förra båt var slangen 25 år gammal när jag sålde båten - slangen var aldrig loss under de åren.) När du ska byta slang så är det rätt enkelt att tömma och spola ur tanken innan du lossar slangklämmorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 9 April , 2014 Bottenventilen kan du bara ha öppen om du ska tömma tills havs inte ha den öppen hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 April , 2014 Det jag menade var om det är skillnad på slang och slang. Och i så fall hur vet jag om det är bra kvalite? Tjocka väggar uppbyggda i många lager. Exakta sammansättningen kan jag inte svara på, men finns det en "billig" och en "dyr" på t ex Erlandssons Brygga - satsa då på den "dyra" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser