Crabmeat 62 Postad 17 Februari , 2014 Japp, då är regeringen klara med propososionen kring fisket. En av de mest intressanta frågorna för mig och säkerligen många andra, har varit hur många hummertinor fritidsfiskarna skall få fiska med. http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/41/51/e3f0606b.pdf Ur texten framgår att man flyttar den tidigare texten ur förordningen till fiskelagen. Och fritidsfiskarna får alltså behålla rätten till 14 tinor. Gravöl till mig och skumpa till övriga fritidsfiskare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Februari , 2014 Gravöl - är du yrkesfiskare? Några yrkesfiskare borde hamna å Nordens Ark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 18 Februari , 2014 Norden Ark skulle passa bra, HoV har utfärdat skottpengar på småfiskare så det är bäst att vara där man inte för skjuta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 19 Mars , 2014 (redigerade) Som fritidsfiskare beklagar jag också. Vad ska man med 14 tinor till? Gravöl åt hummern! Redigerad 19 Mars , 2014 av red_lobster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 21 Mars , 2014 Som fritidsfiskare beklagar jag också. Vad ska man med 14 tinor till? Gravöl åt hummern! Jo, nu kan det faktiskt gå illa. Var verkligen inget modernt tänkande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 7 Augusti , 2014 Nu börjar hummerfisket åter närma sig efter ett katastrofalt dåligt fjolår. Aldrig förr har jag sett så många välen i vattnet som då. Hummerfiske har aldrig varit så populärt och i brist på andra vattenvarelser (makrill, sill undantaget) marknadsförs fisket som grejen på västkusten. Jag är övertygad om att hummern snart är utfiskad. Inte minst pga alla borttappade redskap som uppstår i bojkaoset och den ökade mängden. Jag har tidigare framfört åsikter om mer restriktivt fiske, men som det är nu tycker jag fiskekort är den enda lösningen. Som fiskare borde man få köpa ett fiskekort från sin lokala tillsynsman. Detta kort har en begränsad giltighet och gäller bara en viss mängd redskap. Som bevis på att man köpt fiskekort får man klisterlappar med giltighetsperiod att fästa på sina redskap. Systemet kan vara självfinansierat. Detta kommer nog inte vara en populär åsikt... ser fram emot svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 8 Augusti , 2014 Nu börjar hummerfisket åter närma sig efter ett katastrofalt dåligt fjolår. Aldrig förr har jag sett så många välen i vattnet som då. Hummerfiske har aldrig varit så populärt och i brist på andra vattenvarelser (makrill, sill undantaget) marknadsförs fisket som grejen på västkusten. Jag är övertygad om att hummern snart är utfiskad. Inte minst pga alla borttappade redskap som uppstår i bojkaoset och den ökade mängden. Jag har tidigare framfört åsikter om mer restriktivt fiske, men som det är nu tycker jag fiskekort är den enda lösningen. Som fiskare borde man få köpa ett fiskekort från sin lokala tillsynsman. Detta kort har en begränsad giltighet och gäller bara en viss mängd redskap. Som bevis på att man köpt fiskekort får man klisterlappar med giltighetsperiod att fästa på sina redskap. Systemet kan vara självfinansierat. Detta kommer nog inte vara en populär åsikt... ser fram emot svar. Ja något måste ju göras... Men öka min måttet tycker ja hade varit bättre känns lågt som det är. Men det minskar ju ej bolllhavet men vi kanske får fiska hummer några år till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 8 Augusti , 2014 (redigerade) Att ge fan i att lägga ut i farleder är en bra början. Att öka måttet är tveksamt. På ganska kort tid innebär det ett selektionstryck mot mindre storlekar i vuxen ålder. De som, av den naturliga variationen, inte blir så stora som fullvuxna, slipper undan att bli uppfiskade och tar med sig den genetiska egenskapen till nästa generation, som också blir mindre i storleken, och så vidare.Det är bättre att begränsa antal fångade individer (t ex genom att minska antalet redskap) än att ha en storleksbegränsning.För att se hur det är ställt med förändrad vuxenstorlek i populationen måste man nog provfiska från forskarhåll. Först då kan man börja fundera på förändringar.Är det förresten säkerställt att de återkastade humrarna överlever utan skador som påverkar reproduktionen? Redigerad 8 Augusti , 2014 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 9 Augusti , 2014 Det där med att ökat mått skulle ge små humrar på sikt tycker jag känns lite teoretiskt. Finns verkligen denna genetiska variation du pratar om. Mig veterligen växer väl en hummer hela livet, jag har inte hört talas om dvärghumrar. Möjligtvis att man gynnar långsamtväxande hummer... Minmåtten på fisk tar t.ex. inte hänsyn till detta t.ex. gäller ju 45 cm för öring. Men visst antalet uppfiskade humrar borde minska över hela storleksspektrat. Det var just därför jag tänkte mig fiskekort vilket definitivt kommer att minska intresset. Säg att du får betala 1000:- för att fiska 4 veckor med 8 tinor. Sen kan man ju tänka sig max antal fångade per dag precis som öring men det känns lite svårkontrollerat. Jag tror det är viktigt att minska antalet redskap i sjön. Inte minst för att minska antalet borttappade redskap. Jag antar att folk lägger i farleder antingen av okunskap eller platsbrist. Sen spelar det ju ingen roll om det ligger 5 tinor per hummer eller 20 tinor per hummer ute. Fångsten blir knappast större. Det där med att humrar skulle skada sig när dom blir uppfiskade tror jag inte på. Dom verkar tämligen robusta och fisket i sig vållar ju ingen direkt kroppsskada på dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 11 Augusti , 2014 Det där med att ökat mått skulle ge små humrar på sikt tycker jag känns lite teoretiskt. Finns verkligen denna genetiska variation du pratar om. Mig veterligen växer väl en hummer hela livet, jag har inte hört talas om dvärghumrar. Möjligtvis att man gynnar långsamtväxande hummer... Minmåtten på fisk tar t.ex. inte hänsyn till detta t.ex. gäller ju 45 cm för öring. Men visst antalet uppfiskade humrar borde minska över hela storleksspektrat. Det var just därför jag tänkte mig fiskekort vilket definitivt kommer att minska intresset. Säg att du får betala 1000:- för att fiska 4 veckor med 8 tinor. Sen kan man ju tänka sig max antal fångade per dag precis som öring men det känns lite svårkontrollerat. Jag tror det är viktigt att minska antalet redskap i sjön. Inte minst för att minska antalet borttappade redskap. Jag antar att folk lägger i farleder antingen av okunskap eller platsbrist. Sen spelar det ju ingen roll om det ligger 5 tinor per hummer eller 20 tinor per hummer ute. Fångsten blir knappast större. Det där med att humrar skulle skada sig när dom blir uppfiskade tror jag inte på. Dom verkar tämligen robusta och fisket i sig vållar ju ingen direkt kroppsskada på dom. Hade inte gillat det där med fiskekort, blir mycket pengar om man fiskar från september till april Men minska antal tinor tycker jag är rimligt och gränsen borde gälla per båt inte per person. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Augusti , 2014 Det verkar som om synskadan de ofta får när de tas upp och slängs tillbaks inte är långsiktigt negativ:http://link.springer.com/article/10.1007/s002270050681 Men generellt kan man räkna med att om man inför ett minimimått för en viss art, så kommer det att gynna de individer som blir könsmogna och reproducerar vid en lite mindre kroppsstorlek. Den genetiska komponenten av den egenskapen förs vidare till avkomman, och efter några generationer så har den genomsnittliga individstorleken minskat. Därmed blir det färre och färre individer som når upp till minimimåttet och fångsterna minskar (och det kan inledningsvis skenbart se ut som om arten håller på att dö ut). Mindre individer av en viss art har oftast lite sämre reproduktionsförmåga och därför kan arten gradvis bli mindre robust. Hur stark den här effekten är beror på hur stor andel av varje generation som fångas. Om bara nån procent av populationen tas upp har det troligtvis obetydlig påverkan. Om t ex 60-70 procent fångas kommer selektionstrycket att bli väldigt stort och förändringen ske snabbt. Det går inte att lura evolutionen. Att öka måttet är därför sämre än att minska antalet redskap eller tillåtna fiskedagar (färre redskap eller kortare fiskeperiod innebär mindre andel av varje generation som fiskas upp). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 12 Augusti , 2014 Lite tankar kring detta. Det talas mycket om spökfiske och hummertinor, men jag tror faktiskt att problemet är helt klart förstorat. Jag har fått på ett stort antal tinor som stått länge, och det är nästan obefintligt med hummer i tinorna. Dels tror jag att det är så hummern hittar helt enkelt ut efter ett tag, men sedan har vi även krabban som inte riktigt gillar att vara instängd på samma sätt. Vill krabban ut så ser den till att komma ut, därefter är tinan paj. Får mina tinor stå en vecka, så ryker buntband i första hand, i andra hand biter de sönder duken. Får alltid laga tinor. Så personligen tror jag inte på att burarna skulle stå och fiska år efter år. Självklart skulle regeringen tagit sitt ansvar och begränsat antalet tinor. Lika självklart skulle hav/fiskeriverket för länge sedan också tagit sitt ansvar i denna fråga. I båda fall havererar det sunda förnuftet på att våra politiker och tjänstemän tävlar om att ha mest kompisar. Det är ju lite därför de är var de är. En tjänsteman eller politiker som tar de rätta men ack så obekväma besluten, blir inte långvarig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser