Jobhurt 11 Postad 17 Februari , 2014 Utnyttjar den tidiga vårvärmen ( 7º och sol i Linköping idag) till att installera en plotter, men förutom plus o minus menar manualen att även en jordkabel ska dras till ”Use a dedicated earthing plate in contact with the water”. Mig veterligen så finns det ingen sådan jordplatta på vegan. Har bara sett en jordkabel där reverseringen skruvas fast i motorn (Albin 022). Funderade på att jorda plottern där men någon som jag pratade med varnade för möjliga strömspikar. Som framgår av frågeställningen ovan så är jag inte så hemma på detta område och är därför i behov av råd. Kan jag bara strunta i jordningen eller vad gör man? Har letat efter passande trådar men hittar inget bra svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Februari , 2014 Vi pratar om en normal elektronisk manick som går på 12V? Jag skulle strunta i den amerikanska bruksanvisningen som mest är till för att hänvisa till i domstolar. Koppla in 12V, kör och njut av solen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2014 Förstår inte ens vad syftet skulle vara med en egen (dedicated) jordplåt för 12V-plotterns extratåt? Kanske 230V-elsäkerhet om sådan inkopplas i hamn, och då månne ihop med att fler apparater kopplas i ett nmea-nätverk eller liknande? Eller kanske förbättrad apparat-överlevnad vid blixtnedslag i nära omgivning?? Batteriets minuspol är väl f.ö. redan sjö-jordad via motorblockets ledning till propellern enligt din beskrivning om jordkabeln där reverseringen förbinds till motorn. Vore därför rätt meningslöst att dra en extra lång kabel till denna eftersom batteriminus finns på närmre håll kan jag tycka? Själv skulle jag överväga att antingen strunta i inkoppling likt Anders, eller möjligen att helt sonika koppla ihop den med minus i själva anslutningskabeln? Gärna fler inlägg, vad kan t.ex. syftet med extra-jorden vara??[Hmm... har f.ö. sett att snurrande propellaxlar kan alstra statisk gnidnings-elektricitet p.g.a. axellagringens osäkra överledningsförmåga. Dessa tillfälliga laddningar byggs upp och urladdas ofta vilket kan ge radiostörningar i form av sprakande ljud då propellern snurrar. Nämner detta bara för att varna litet för jordning via propeller i högfrekvens/radio-sammanhang, men om det är relevant här vete tusan. (Bryt alltså inte reverseringens jordkabel p.g.a. mitt gnäll om överledningens signalkvalitet, finns gissningsvis andra goda orsaker för att behålla den intakt. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2014 Jag tror att det har med olyckor som hänt när simmande klivit upp för badstegen. Jordar man ett instrument som är elekriskt ledande 230V 50Hz pga fel i elsystemet i en separat platta händer inget med den som ska uppför stegen. Säkrast är nog att skippa jorden helt som andra påpekar. Jordplattan kan ju också ge en ström mellan plattan och bryggfundament/omgivningen på nollpotential. Simmar man i vattnet kan det bli kännbart. http://www.boatus.com/seaworthy/magazine/2012/october/Raising-Awareness-About-Electric-Shock-Drowning.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Februari , 2014 Fast det är väldigt få plotters som använder 230V?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2014 Jovisst, men det är om det är nåt fel på elsystemet ombord. Omkastade jord och fas t.ex i inkommande 230V. Det kan ju finnas kopplingar där man inte har märkt felet. Det finns ju båtar med el-härvor och gamla skavda ledningar. Risken är ju inte stor att nåt kan hända för att man anslutit plottern men en stridbar amerikans advokat kan få domstolen att döma ut några miljoner i skadestånd. Advokaterna där lever ju till stor del på att själv ta en stor del av skadeståndet har jag förstått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Februari , 2014 Låter som ytterligare en bra orsak att inte släppa ombord advokater eller amerikaner på min båt då :-) Jo. 230 V systemet ska man hålla koll på. Jordfelsbrytare är bästa investeringen. En jordfelsbrytare tar hand om de felfall som nämns i den länkade BoatUS artikeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2014 En stor skillnad mellan Europa och USA verkar vara bonding? Alltså detta att korrosions-skyddet för skrovgenomföringar etc bygger på att minsta skillnadsspänning kortsluts genom ett internt nät av troligen rätt klena ledningar inuti båten. (Vad jag förstår så skall detta hopkopplade nät av trådar hållas helt separat från allt annat, exempelvis batteriminus. Tanken med denna strikta isolation är att ingen varaktig ström skall kunna uppstå som stör millivolt-nivåerna genom spänningsfall så att korrosion riskeras?) Kanske avser detta med dedicated nåt i stil med avskiljd från bonding-trådarna? Vete katzingen, men detta med amerikaners förkärlek för bonding får nog inte glömmas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2014 Nu är inte alla båtar som har batteriminus kopplat till jord. Det kan vara så att jordsladden är skild från minus i apparaten, antingen genom kodning eller genom en DC/DC-omvandlare. Bondingsystemet är fortfarande vanligt i USA. Det kommer sig av att man har en lång kust där kustradion körde gränsvåg istället för VHF som hos oss. Gränsvågssystem är betydligt mer beroende av jord. Bondingsystemet kan vara både vara kopplat till minus eller fristående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 18 Februari , 2014 Hittade Magnus Sterkys ”Elsystem för båtar” på nätet:http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf Där finns i varje fall en mening lämplig att citera: ”Det finns få begrepp som är så förvirrande som jord och jordning i samband med el och elektronik. Orsaken är att behoven som skall täckas skiljer så mycket för olika till- lämpningar.” Men också: ”Det vanligaste elsystemet på fritidsbåtar med skrov som inte är av metall är ett enpoligt elsystem. Därmed menas att motorblocket är anslutet direkt till 12V minus hela tiden och att startmotorn, alla givare och eventuellt generatorn alla har sin minusanslutning genom metallisk förbindning direkt till motorblocket”. Bryr mig inte om den extra jordkabeln, så tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2014 Men om det nu finns en kabel som enligt monteringsanvisningarna ska jordas så bör man nog följa det rådet om man inte är helt klar över hur apparaten fungerar internt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Februari , 2014 Då är vi alla ett steg till att bli lite klokare? Men du forgus31 skrev så här: Jovisst, men det är om det är nåt fel på elsystemet ombord. Omkastade jord och fas t.ex i inkommande 230V. Det kan ju finnas kopplingar där man inte har märkt felet. Inte säker på att jag fattar det här? Känns som ett rätt stort fel? Eller menade du möjligen omkastad fas och nolla? Sedan håller jag med bhemac om att om det står något i manual om jordning så får man tänka till lite extra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Februari , 2014 Vore lite intressant att veta vilken plotter det gäller. Jag har under åren installerat plotters i 6 båtar, av fabr Lowrance, Garmin, Std Horizon och Eagle. Inte i någon av manualerna har jag sett detta. Verkar inte som någon annan heller har råkat ut för det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2014 Jo ett stort fel men lätt att få till felet om man har svårt med färgkodning, färgblind osv. Ett långsökt exempel men det som inte är rätt är fel och man har inte alltid alla rätt. Efter att ha läst om elektriska stegen i Amerikansk båtpress tvekar inte bara för kalla vattnet och bakterierna i hamnen utan även risken jag tar genom att klättra ombord. Nu är det lätt att testa men något kan ha hänt i elsystemet sedan sista testen. En ytterligare anledning att förse över hövan med solpaneler. Slippa sladden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Februari , 2014 Solpaneler är inte att leka med heller. Jag tänkte inte utan bara kopplade loss sladden till solpanelen när jag bytter batterier för två år sedan.. Närj jag skulle böja mig fram för att göra något fick en bra kyss av sladden som hängde löst. Undrar hur hög spänningen kan bli i tomgång från en solpanel 30-50V eller nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 18 Februari , 2014 Det är en Raymarine A50D där manualen i en ruta med varningstriangel har följande text: WARNING: Grounding This display is not intended for use on ”positive” ground boats. The power input cable drain wires must be connected to the boats ground. Det är ju inga problem att dra dit en jordkabel men jag blev lite frågande pga kopplingen till en specifik jordplatta som manualen kräver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2014 Runt 22V har jag mätt i starkt solljus. Är det en kraftig panel kan det vara en brandrisk man inte reflekterar över. Som ett brännglas. Täck över med en jacka. Vad kallas en sån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 19 Februari , 2014 Kan det inte vara så att amerikanarna med ground menar minus. Tänker så eftersom det står positiv ground. Någon positiv jord finns det väl inte. Däremot hade ju Lucas positiv minus (omkastad polaritet i systemen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2014 Det kan ju vara så att du får lite bättre mottagning med att få plottern att stå med ett ben i sjön. Signalmässigt bör det ju bli så. Är man osäker på hur den elektriska miljön är kan man få lika bra signal om man jordar via en kondensator. Den silar bort likspänningar och är den bara på nån nF orkar den inte överföra 50Hz eller spikar med nån större energi. Statiska laddningar kan du jorda ned med ett kOhms motstånd eller en glödlampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2014 Monteringsanvisningen är kanske inte helt tydlig men, de flesta båtar har ju batteriminus jordat till sjön och då ansluts jordkabeln till minus i centralen. Är inte batteriminus jordad så får man jorda till jordplatta men det funkar oftast med en bordgenomföring. Förhoppningsvis sitter det en konding internt i jordledaren för att undvika galvaniska problem. Jordningen behövs för att GPS-delen ska få så hög känslighet som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2014 Man ska ha en kopparfläta. Klura på det! En sån ser inte vacker ut om några år och vad är vitsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Februari , 2014 Forgus31: Flätor leder väl högfrekvent växelström bättre, kanske är det därför?[Den s.k. skinneffekten gör att strömmen bara leds nära ledarens mantelyta så många tunna ledare ger bättre ledningsförmåga vid given kopparvikt. (En platt fläta ger nog också bra kabelkylning vid högre strömstyrkor även om detta knappast är aktuellt här, brukar väl mest bli aktuellt radio-SÄNDNING på måttlig frekvens typ gränsvåg?) Kuriosa men moderna induktionshällar sänder tydligen långvågs-radio till kastrullerna med hög effekt, och där används fiffig LITZTRÅD som virkats ihop så att de enskilda kardelerna får komma upp till den kylande omgivningen med jämna mellanrum utefter tråden.]Excel319: Jo, begreppet ground/jord kan vara tvetydigt och betyder väl allmänt bara nåt i stil med gemensam potential. Endast symbolen earth ground i bilden (snodd HÄR) garanterar att elkontakt med vår moderplanet avses? (La till en vanlig symbol med rött, den uppfattar jag som en förenkling av chassie-krattan omedelbart till höger?) Bhemac: Intressant med det historiska sambandet bonding och gränsvåg, antar att du menar att man använde bondingnätet som antennjord på trä/plastbåtar? (Ren växelström kan ju knappast störa de galvaniskt korrosionshämmande likspännings-millivolten för summan antas i medeltal bli noll.) Detta med förbättrad mottagning av gps-signaler som orsak till TS föreskrivna jordplåt verkar tveksamt, för även små handhållna gps:er brukar ju funka utmärkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Februari , 2014 Tomas här ovan har nog en bra point. Tror också att försiktiga leverantörer av elektronik gärna ser att man har en gemensam potential att utgå från om man har flera olika grejer hopkopplade, grounded brukar betyda att man har en gemensam grund att stå på, inte att man står på grund så att säga... Att det sedan är enklast att uppnå genom att i bilar lägga en kabel till chassit är en annan sak ( den kabeln är garanterat inte jordad, vilket är ett helt annat begrepp ) och i båtar ofta till motorn vilket kan vara helt i onödan eftersom man då inför små strömmar som kan krypa runt till genomföringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2014 Kopparflätan har nog sitt ursprung i HF-radion, troligen onödigt här men Flat Tinned Copper Braid” är en vanlig produkt för jordning. Kan ofta köpas i olika längder med färdiga hål, enkel att montera. Hur stor förbättring jordning av en GPS-antenn ger vet jag inte men något bättre lär det bli. I detta sammanhanget finns även ett ekolod, det kan ju vara så att man vill jorda för att minska ev störningar från det. Bonding innebär egentligen att alla metalldelar kopplas ihop, alltså även mast, rigg, pulpet, tankar osv. Vi använder det även i byggen idag, tex ett stall ska alla metalsaker kopplas till jord inkl armeringsjärn i betongplattan mm. Flygplan har all metall hopkopplad vilket bal minska farorna med statisk elektricitet. Det finns många diskussioner för/emot bonding. Som jag förstår det är det bästa ur korrosionssynpunkt, om inga metalldelar är kopplade till det elektriska systemet. Som säkerhet i ett 230V system är det tvärtom. Men ofta är vissa delar, motor mm en del av elsystemet. De som förespråkar bonding menar att om allt är hopkopplat kommer den galvaniska korrosionen att drabba all metall under vattnet dvs nedbrytningen blir långsammare än om bara enstaka delar utsätts. Min båt ska få landström och jag tänker använda Magnus Sterky’s metod med separat jordplatta. Jag tänker också koppla ihop det med mitt bondingsystem. Det skulle vara intressant att höra Seawolf’s synpunkter på detta. Lite äldre amerikanska båtar har ofta ett inplastat metallnät i skrovet, detta brukar fungera som effektiv kapacitiv jord = utmärkt för HF-radio. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 19 Februari , 2014 Jag har flera Raymarine-prylar och min erfarenhet är att de fungerar bra om man kopplar jorden till minus. Du behöver inte någon jordplatta. bhemac: Men om det nu finns en kabel som enligt monteringsanvisningarna ska jordas så bör man nog följa det rådet om man inte är helt klar över hur apparaten fungerar internt. Delar den uppfattningen helt, men kolla för allt i världen bara så du har minusjord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser