Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
andregustafson

träöverbyggnad -går det att renovera?

Rekommendera Poster

Tyvärr fungerar inte länken eller så är bilderna borttagna. De mesta i träväg går att ordna själv, om man bara är noggran och tänker sig för innan man gör något. Men är man inte beredd på att läga en del tid på träjobben så är det bättre att låta ett varv göra det. Själv har jag bytt lite bordläggning, lagt nytt teakdäck med era på en träsnipa, detta trots stt jag inte jobbat med båtar på det viset innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade en sådan i många år. Fördelen är ju att det inte är lika mycket trä att underhålla som en ren träbåt, men träet MÅSTE underhållas. Slipas och lackas 1-2 lager varje år. Släppor skrapad upp om de förekommer, dåligt trä byts ut. Inte som en plastbåt...

Skiter man i underhållet tappar båten i värde snabbt.

I skarvarna mellan trä-trä, mellan trä-plast är där det kan bli problem. Om du kikar på bilderna förekommer mörka områden. De är dåliga, hur dåliga går inte att avgöra, kanske är det gamla läckage. Trämasten måste också lackas varje år, släppor gör att limmet som håller ihop det ger sig.

Sålde min innan prisraset kom. Nya segel (stor, genua fock), allt trä i toppskick, inombordare Vire 7 m folding, fint renoverat teakdäck, alla fall och skot nyare än fem år.

Priset var då 55 kkr, men det berodde på flera budgivare.

Idag hade jag förmodligen fått 40 kkr?

Samtidigt är det priset du är beredd att betala för produkten det rätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser annonsen ut när jag får upp den. Är det inte ett tecken för pund.

post-945-1394237799,9851_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kompis som har en Vindö 22.

Han lät Vindövarvet renovera däck och överbyggnad. 

Har ibland tänkt den elaka taken att det hade varit bättre att skrota båten.

Renoveringen var inte gratis och översteg ett antal gånger båtens marknadsvärde,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var kul. Så här ser det ut hos mig. Kan  det vara Navionics som är inblandade här oxå ;)

post-43065-1394237800,0447_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tacknet i annonsen är pund men även om det var sek så är priset högt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag klickade på din länk blev det först kr i nån sekund för att sen ändras till pundtecken.

När jag klickar på min länk blir det pundtecken direkt.

Fast jag har ju lite olika navionicssidor även i min dator, men man skall inte va elak och klaga på sånt som inte är relevant.

Skulle tro att problemet beror på att jag gillar kakor. Skulle man kunna kalla det kakmonster.

Kan de ha ändrat från pund till Kr efter att jag skapat länken!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Jag inser nu att det är en del jobb i en sådan båt med mörknande träpartier etc. Han erbjuder att sälja den för 20 dkr, annars finns denna:

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=13043763  

Men eftersom jag är helt grön på båtrenoveringar tänker jag att det är bättre att köpa något i stil med helplastad Bandholm 20 / 24 ?

http://www.dba.dk/bandholm-24-aarg-1974-24/id-1001443998/

Har tänkt att jag ska bo i den så det får gärna vara någorlunda ståhöjd i ruffen och vara rätt säker till havs.  Det har jag förstått är kriterier som både Bandholmen och Rassyn uppfyller. 

Testar igen med länken till den första rassyn 

http://www.guloggratis.dk/sport/baade/sejlbaad/anden-model/annonce/22092382-dejlig-24-fods-sejlbaad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ståhöjd och ståhöjd... Misilen ät 1,40 i takhöjd, så det beror på hut lång man är. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man ha en båt med ståhöjd måste man ha en mycket stor båt, särskillt om man är 1,92 som jag.

Min storfidra 25 fot har bättre ståhöjd än min 32 fot´s laurinkoster (L32) men då talar vi ändå om ruffhöjder under 190 cm.

Från början bytte jag från den båt jag gillade bäst - en havsfidra 20 fot - för att min rygg inte klarade av att alltid gå som en krampa innombords. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinden har mojnat och jag inser att jag kommer komma ut mera med en motorbåt, under broar och i kanaler här i köpenhamn. Romantikern i mig är fast besluten att köpa denna gamla skönhet i ödeshög och segla den ned via göta kanal:

http://www.blocket.se/ostergotland/Vattersnipa__76_12500kr_52039682.htm?ca=23_11&w=3

Ägaren säger att det rör sig om en veckas arbete varannat år med att slipa o lacka båten. Motorn är pålitlig. Jag är dessutom svag för encylindriga motorer (har en Royal Enfield 350cc från 1950) 

Vad tror ni om uppskattningen av arbetsmängden? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ser fin ut på bilderna men 1veckas jobb vart annat år är lite väl optimistiskt. skulle snarare säga minst 2 varje år. Den är nog prisvärd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... överbyggnaden på min Misil slipade jag en lördag och lackade en söndag. Fyra till sex timmar per dag, beroende på på hur mycket fila det blev. Så, en vecka på en hel båt tycker jag inte verkar orimligt, men det är när man fått in tekniken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K, tror du det är nog att göra det varannat år eller varje år mer realistiskt? Hur lång tid tar det för en nybörjare tror du? :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste göra det varje år. Fernissans UV-beständighet gör att det inte håller annars, dessutom förseglar man småskador som uppstår av träets rörelser mm.

Hur lång tid det tar beror på hur hårt du jobbar, och hur van du är med slippapper och pensel. Bara du kan svara på hur lång tid det tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, betyder det isåfall att träet kan vara halvsunkigt om den förra ägaren bara gjort det varannat år, som han påstår? 

Är det endast den gamla lacken man slipar ned, eller slipar man bort själva träet? Isåfall, hur gör man bedömningen av hur länge träet kan hålla innan det går hål? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska bara matta ner lacken för att få fäste för det nya lagret fernissa. Men det ska göras varje år som påpekats ovan.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...