Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
davsha

ANG propeller & havstulpaner

Rekommendera Poster

Hejsan jag har två frågor,

Jag är väldigt ny med båtar och så, jag köpte en båt förra året och har en dålig propell hade velat byta den, jag har är hyffsat händig och tänkte om man kunde göra det själv har hört att det är hyffsat lätt. Jag har en utombordare mercury -04 2takt  50 hk motor. Vilken typ av propell ska jag köpa? Hur vet jag vilken storlek osv som passar min motor?

Min båt är en buster RS (aluminiumbåt) när vi tog upp den i år såg vi en massa havstulpaner som vi spola bort med högtryck dock så är roten/beläggen på dessa kvar hur tar jag bort dessa? Ska man bottenmåla aluminiumbåtar ?

//Tacksam för svar David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de gäller havstulpanerna så är det att skrapa, eller kanske en stålborste som gäller. På min Lm (med innombordare och rak axel) har jag en 4-bladig syrafast propeller som jag kör ren med en stålborste i borrmaskin, då blir propellern som ny igen. Har tyvärr inte kommit på något sätt att få tulpanerna att inte växa på propellern men är öppen för lösningar på detta. I övrigt har jag inga problem med beväxtning på botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

rester av havstulpaner, det som inte lossnar mekaniskt med tex. högtryckstvätt, kan du tvätta bört med surt rengöringsmedel eftersom dom är kalkhaltiga. Vänta dock tills värmen kommit, syran fungerar inte bra när det är kallt.

BEroende på hur stark produkten är i koncentrat spär du ue den i vatten, duschar på, då ser du kur tulpanerna kokar bort. Skölj med vatten, upprepa tills det är rent. Krävs inget slit och släp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte för stark syra bara. Jag hade lite batterisyra dvs svavelsyra, sån man fyller torra mc-batterier med. Tulpanerna frättes bort men även bronspropellern hann få svag krusning på ytan. Inget allvarligt men om jag hade fortsatt kanske lite av propellern försvunnit.

Bäst är att ta tulpanerna innan de hunnit torka när man tagit upp båten. Efter några minuter sitter de där permanent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

ang propellrar; du kan gå på Mercurymarine.com och plocka in dina data så ser du vad som kommer upp av förslag. Men det står ochså data på den propellern som du har på navet om du tittar kring muttern som hålder proppellern. Du kan ju köpa samme propeller som du har från Mercury. Men det finns ochså många andra. Generellt blir det mycket billigare att köpa dessa på ebay än Sverige. Annars är Solas propellrar privärda och bra.

Så altså: titta på siffrora på den du har - där står førsta siffram för diamatern på propellern. Det är gärna med 13 3/4 som da är 13,75 tums dia. Sen ett x och sen sista siffran är stigningen altså hur långt framöver propellern ville ha gått på en rotationi tummer (om den gikk perfekt så mycket fram som propellerbladen är vridna - som typ i nån gele utan belastning. Gissar på 15. Så det står vel 13 3/4x15.

Den som står på din originalt är en BlackMax propeller, som dom heter från Mercury.

Det finns barnacle remover som tar roten på på havstulpaner. Syra tar ochså detta, men det tar oftast ochså din aluminiumsbåt...Fosforsyra - som oftast finns i fälgräns til alufälgar på bil kann användas.

Om du inte vill ha havstulpaner så borde du bottenmåla din båt. Passa bara på att hitta bottenmålning för alu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten ligger i Stockholm behöver du inte måla, istället kan du - om du har en trailer - ta upp den första veckan i augusti och blåsa av den med högtryckstvätt.

På västkusten finns flera arter så där sätter sig tulpanerna under hela säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bättre att ta släckt svavelsyra, den är mycket snällare mot aluminium och rostfritt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller fosforsyra som är det som används till aluminiumsfälgar til bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt, jag menade givetvis fosforsyra. Den syran är snäll mot både aluminium och rostfritt.

Saltsyra är inte bra, det kan äta aluminium och ge starka svarta reaktioner på rostfritt.

Fosforsyra är också väldigt bra för rostborttagning.

Jag måste mixat till det, Svavelsyra är väl den vanligaste syran och används i bilbatterier mm.

Är inte säker men har för mej dan kan vara i agressivaste laget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...