Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
rylander

Aluminumbåt

Rekommendera Poster

Har länge gått i tankarna att bygga mej en öppen aluminunbåt ca 5-5.5m, Har någon erfarenhet att dela med sig är jag tacksam, för för råd och tips, och vart man kan köpa aluminium till ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall svetsa ihop skrovet är det viktigt att svetsarna blir bra annars spricker det efter ett tag. En bra MIG brukar vara bra. Aluminium drar sig ganska kraftigt vid svetsning och därför är det viktigt att sy ihop skrovet symetriskt för att undvika att skrovet drar sig snett. Av samma skäl är det viktigt att få botten rak. Är båten planande kan en konkav botten ställa till med hydrodynamiska problem. Det blir lättare att bygga om man håller sig till ett skrov med enkelkrökta ytor. Tyvärr har jag inget bra tips på alu-lev. Det kanske går att få köpa av en större båttillv som får bra priser. Bogis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tibnor AB säljer saltvattenbeständig aluminimplåt av legering 5083-H111 certifierad för båtbygge av DNV. Billigt är det inte, men inte dyrare än plast totalt sett. Skulle vara fantastiskt att hitta en leverantör med låga priser men jag har inte lyckats med detta ännu. Har också funderat en hel del på båtbygge och till slut kommit fram till att aluminium är mycket vettigt material om man skall bygga enstaka exemplar, vill ha något som är robust och som behåller sitt värde. Jag kan varmt rekommendera boken boatbuilding with aluminium av Steven Pollard. Kan också rekommendera programmet Rhino 3D för designprocessen. Det är i sammanhanget ett billigt program och det är rätt många som använder det för båtdesign, även om det finns mycket mer avancerade program. Att svetsa aluminium är inte trivialt men går bra att lära sig om man läser på övar.Man behöver också en svets som kan leverera c:a 200-400 A, och gärna push-pull matning för tråden som annars är rätt hopplös att mata genom en svets avsedd för stål. Plåten kan sågas med vanlig handcirkelsåg eller så kan man låta vattenskära efter CAD ritningar, det är faktiskt inte så dyrt och så blire precisionen jättebra och det blir klart på en gång! Det skulle vara kul att få kontakt och utbyta ideer och skisser, hör av dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...