Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Mackey

Dålig kundhantering på Navionics?

Rekommendera Poster

Jag försökte få svar på två frågor på Navionics skandinaviska Facebooksida,

http://www.facebook.com/NavionicsScandinavia

med anledning av att Alandia uppmärksammat allvarliga brister i presentationen av kartdata, se tråd  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=530489

1) Kommer Navionics låta de som har felaktiga sjökort uppdatera dessa utan kostnad? Svar nej!

2) Var kan man läsa om vilken information som visas på vilket vis i de olika zoomnivåerna? Inget svar!

Navionics har raderat mina frågor och jag är blockad! frown

no Intressant kundhantering att förtränga fel och frågor istället för att lösa problemet. no

Någon som bemötts bättre? eller på liknande vis? Lämna gärna omdöme eller betygsätt Navionics kundbemötande.

Jag har också mailat till dem, samma resultat hittills.

Någon som vet hur man kan få frågor besvarade av Navionics?

Komplettering 2014-02-16 Nu hävdar Navionics (Facebook) i svaret till Sator på Sailguide att mina frågor är raderade och jag är blockad för att jag länkat inlägget till Alandia.

Vi har ingen intensjon om å drive med dårlig kundebehandling. Personen som du referer til har jeg hatt en samtale med på telefon hvor jeg har forklart hva som kommer i nye kartene. Grunnen til han ble utestengt var at han la ut linker til Alandia sin test. Jeg prøvde flere ganger å ta kontakt med denne personen, la også igjen melding på svareren hans før dette ble slettet. Vi ønsker ikke å være en del av deres markedsføring og derfor ble dette slettet.

Inläggen är raderade så inget går att visa exakt, men de cachar jag fått fram från min dator visar att jag inte länkade till Alandia. Så här skrev jag i min andra fråga: Viss viktig information försvinner när man inte zoomar in kraftigt. Små öar visas inte alls och grund som är 1,5 m djupa visas med  ljusblå färg. Var kan man läsa om vilken information som visas på vilket vis i de olika zoomnivåerna? Sedan blev det over and out!

Varför ljuger Navionics om detta? Jag blev troligen blockad och mina inlägg raderades för att Navionics inte vill ha jobbiga frågor som de inte kan svara på.

Det stämmer att Navionics talat med mig och förklarat att de inte kommer att ersätta mig för de felaktiga sjökorten på något sätt.

Jag har missat att Navionics ringt mig igen sedan jag frågade (på Facebook) om vilken information som ska ligga i olika lager/zoomnivåer. Jag märkte bara att inlägget blev raderat och att jag blev blockad. För övrigt vill jag inte ha ett muntligt svar på denna fråga, jag vill kunna skriva ut ett papper så att jag tydligt vet vad som gäller. Mitt minne räcker inte till helt enkelt.

Bosse tycker det luktar lite rättshaverist och... Ja, nu börjar jag faktiskt känna mig mer och mer som en rättshaverist med stor hjälp av Navionics agerande.

Rättshaverist eller tystad av Navionics, vad ska jag välja? På kort sikt mår jag nog bäst av att glömma att allt detta hänt, men på lång sikt tror jag att jag mår bäst av att kämpa vidare. Men jag vet inte...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att försöka få någon av de större branchtidningarna att intressera sig för problemet?

Kanske du kunde skriva ett undersökande repotage själv och få det publicerat. Ta kontakt och hör vad de säger på tex. Båtnytt, På Kryss eller någon annan ledande tidning. 

Om du får klartecken att för skriva för en tidning kommer det att bli mycket svårare för ansvarihga på Navionics att värja sig för dina frågor.

Men om du gör det så gör det så objektivt det bara är möjligt!

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS det kan vara så att det inte är Navionics, men att det er Plotter som är problemet. Eller både och...

Min Raymarine och min PC kör båda med samma bricka med Navionics. Brytarn vid Nord Koster syns på PC med Raymarine Raytech mjukvara, men inte på Raymarine Plotter!!! Samma Navionics kartbricka.

Jag ville tatt Raymarine. Inte Navionics i mitt tilfälle...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är riktigt sur för hur Navionics hanterar frågor från kunder.

Omdömet är sex grynnor av fem möjliga. no

Jag lyckades i en cach hitta mina frågor till Navionics (Facebook) och svaret att de inte har för avsikt att kompensera mig på något vis. Det kan vara bra att ha.

Jag funderar på att lämna tillbaks mitt Navionics-kort som jag köpte för 2½ år sedan med hänvisning till att Navionics inte vill avhjälpa felet och inte heller vill kompensera mig på något vis. Under dessa omständigheter har man tre år på sig att häva köpet enligt Konsumentköplagen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordet rättshaverist dyker upp i mitt innre.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, så farligt är det inte. :-) Jag funderar på om jag ska lämna tillbaks en felaktig produkt eller inte. Money talks!

Det är väl inte så konstigt att jag är sur när Navionics ignorerar min fråga om vad som presenteras i vilken förstoring både på FB och via mail. Om man vet det så blir ju navigationen säkrare.

Om Navionics löser problemen de nu har med kartpresentationen har jag inga problem med att fortsätta använda Navionics kort. Jag är nöjd med mycket, bl.a. att Hydrograficas kort finns med, att jag aldrig upptäckt någon strandlinje som ligger fel och att strandlinjen är mycket detaljerad så att man ser bryggor mm.

Det är också bra att man kan uppdatera korten utan kostnad så många gånger man vill i ett år.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Navionics egen app där de kontrollerar både kortdata och presenationen ger dessa fel så måste man nog anse att det huvudsakligen är ett Navionics-problem. Sen kan det ju vara så att vissa mjukvaror kan hantera datat annorlunda vilket minskar problemet. Jag har inte Raytech så jag kan inte prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shipraiser,

jag kör Navionics kartmjukvara med Navionics karta på Mac. Den visar, igen, Brytarn korrekt vid olika zoom. Denna programvara har ingen egen styrnign av antal detaljer som visas så det går inte att köra med låg eller høg detaljgrad. Man kan inte ta bort grunder etc som på nogra program.  Raymarine Raytech visar detta korrekt - men här kan man göra bort sig vid att ta bort detaljer och visa med mindre detaljer då kan det även på denna visas fel, men man har själv varit orsak till felet.

Raymarine Plotter visar det inte korrekt.

Kunde du möjligtvis vara nogot mera precis?! Hur får du till detta att visas fel. Och vid vilken detaljgrad, klotter ränskning, andra settings har du fått till detta?

Med lite datakunnande förstår jag det till att vara så at vissa grunder borde mjukvaran ta med sig till lägre zoom nivåer och visa som grund. Den informationen ligger i kartorna till Navionics, bevisligen. Och viss mjukvara är bra programmerade till att visa dette. Andra ger dig möjlighet till att klanta till detta själv, och annan mjukvara är tyvärr inte bra till ändamålet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varken i plotter eller appen finns möjlighet att påverka detta och det handlar alltså inte om att klanta till det själv. I Appen kan man ställa safety depth, men den ändrar bara färg på det som visas, den påverkar inte att grunden försvinner. Den kan tom göra det ännu värre, den visar ljusblått när det skall vara mörkblått så man tror att man ser full info.

Tycker vi har sett fullt tillräckligt med exempel, jag själv jämför med 4 appar och endast Navionics har detta problem, men OK, vi drar det en vända till för din skull.

Lägg upp lite bilder från dina program så skall jag visa hur appen ser ut på samma ställe. Position för brytarn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill jag ge Navionics lite upprättelse.

Jag har fått ett trevligt och tydligt formulerat svar från Navionics om hur olika information presenteras i olika förstoring. Sedan var inte svaret riktigt vad jag hoppats på, men det skriver jag om i en annan tråd, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=530489

Det skulle vara intressant om någon annan kan berätta hur kontakten med Navionics har fungerat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag postade en fråga på Navionics facebooksida (Såg vad jag tror är en fråga från dig också) och fick en e-postadress att kontakta. (Mobile@navionics.com tror jag det var)

Inget tjafs alls. Anledningen till att jag postade frågan var för att se om jag fick samma reaktion som du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att vara petig, men hm, i Raymarine plotter (iallafullafall i min C120) kan kan sätta detaljer i kartan och hur dom presanteras och hur man tar med sig olika symbol detaljer i olika zoom. Bla ger det antingen färg på sjömäkren eller inte och mycket mer... 

Det kan göras med Declutter menyn och eller Carthography menyn. I sista bestämmer man i mer detalj vad som ska med eller inte. Under meny Chart Display, The level of detail shown on the chart. Simple, Detailed, Extra detailed.

Det borde ju inte göra nogon ändring för livsviktig information i kartan. Det istämmer jag!

Brytarn ligger på 58g 55,560N 11g1,400E.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahapp, nu var det slutdiskuterat. Nu fick Hans-Christian smäll på fingrarna av Guiseppe om att sånt här är det locket på om...

Hela frågeställningen är raderad på facebook. Tur att man tog en screenshot när man hade möjlighet.....

Del 1

post-10024384-1394237802,1956_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Del 4

Synd att de väljer att hantera frågan så här. Jag förstår att de inte vill ha rena påhopp, men här är det ju frågan om mycket väl motiverade frågeställningar om deras produkt, och genom att tysta ner problem blir ingenting bättre. Trodde de flesta moderna företag hade lärt sig den läxan vid det här laget.

post-10024384-1394237802,3924_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev min frågeställning på Navionics sida, inte Navionic Scandinavia (Eller vilken det var) De verkar ha olika syn på sina kunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått svar på min fråga på Navionics (ej Scandinaviens) Facebooksida och har blivit ombedd att maila in en beskrivning av problemet till mobile@navionics.com Det tog lite tid, men det är ju fortfarande ett tag kvar till sjösättning...

...och jag blev inte blockad! Tack för det!

Det verkar som om det är dit (mobile@navionics.com) de vill kanalisera felanmälningar så det är ju bra om vi Navionicsanvändare gör felanmälningar för att komma tillrätta med problemen med felvisat djup och annat vi uppmärksammar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kan bara konstatera att mitt inlägg på Navionics FB sida är bortplockad. Inte det minsta förvånad.

Lösningen på problemet är enkelt. Man byter leverantör!

Tyvärr svider det extra för mig. Då jag även måste byta plotter. Är

I övrigt jättenöjd med Min Raymarine A50. Men, blir inget byte i år. ( blir att navigera extra noga med pappkort. Och plotter som positions referens.

Skickar tillbaka den till Raymarine 2015. Med en vänlighälsning: tack för

Leasingen av skitdåliga kartor. Nästa plotter blir..utan Navionics kartor.

Hörde/ såg på Lasse Lundells sida att Seapilot börjar med prenumerations avgifte. Kanon för dem. More cash in.. Men, nejtack. Då väljer jag annat.

Men plotter i paddan blir det iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mycket nöjd med Seapilot hittills, men inte deras ny affärside. 

Jag övervägde att i år köra Seapilot i datorn ombord och i paddan i segelbåten när den versionen släpps i vår. Men det är inte aktuellt längre. Jag har uppdaterade papperskort. Jag brukar i de elektroniska sjökorten lägga en markering eller brytpunkt med kort text att här finns en rättelse, se bild om nya stenen NV Brustholmarna. Hoppas att Seapilot ändrar sej när de ser att försäljningen går ner. Skrev en blänkare till http://www.dagensbatliv.se/ om det. Hoppas de sprider mitt tips.

http://lasselundell.se/pcnav.html

http://lasselundell.se/ufs132.html

post-571-1394237805,595_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Varför anser Du att nya affärsidéen är sämre än dagens ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag köpt och äger mina kort. De kan jag rätta, se tidigare inlägg. Den nya affärsiden bygger på att jag HYR korten på årsbasis. Onödigt, korten går att använda läänge innan de blir fullklottrade av rättelse markeringar. Min tanke var att köra Seapilot i 3 olika apparater således blir kortkostnaden hög.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det mer än en månad sedan jag rapporterade "bosöfelet" m.fl. liknande fel.

Fick svar att de ska återkomma, men hur länge är det rimligt att vänta tycker ni?

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det mer än en månad sedan jag rapporterade "bosöfelet" m.fl. liknande fel.

Fick svar att de ska återkomma, men hur länge är det rimligt att vänta tycker ni?

Mackey

Enligt " gusse" ;).. Så är dom ju världsmästare på snabba och konturneliga uppfateringingar..

Så, kanske har det gått så fort att det inte märks på sjökorten? ;)

Eller.. Så är det otroligt mycket snack och ingen verkstad.. Gissar på det senare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För två månader sedan (den 25 februari) rapporterade jag "bosöfelet" m.fl. liknande fel Navionics.

Fick svar att de skulle återkomma.

Efter en påminnelse den 17 mars fick jag detta svar den 3 april.

"I apologize for the delay in response to your inquiry. This is due to the seasonal high volume of emails we receive."

Nu har det gått två månader utan att jag fått något svar.   :(

Hur länge är det rimligt att vänta tycker ni?

Om man har koll på sin produkt är det ju bara att svara tycker jag.

Har man inte koll så får man väl meddela att man utreder och att man återkommer senast 2014-xx-xx.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver en ny plotter när som helst - den börjar bli lite gammal och lever på övertid. Men jag vet med säkerhet vilken/vilka det inte blir. Helt oacceptabelt med sådana fel, och att sedan skylla ifrån sig som "Gusse" gör (alternativt begriper han inte ett dyft, men det är inte bättre), i kombination med deras kundtjänsts fullständiga ointresse och oförmåga/ovilja att acceptera att dom har ett problem.

Synd om vissa plottertillverkare som har bra produkter men tyvärr har valt fel kortleverantör. Jag väljer därför något annat (som börjar på G).

Tack för att du lyfter fram detta!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plotters med C-map finns också, bra sjökort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...