Johanwalter 0 Postad 14 Februari , 2014 Hej! Är ny på maringuiden och skulle behöva lite hjälp. Jag fick min förstabåt av mina käraste familjemedlemmar mormor och morfar förra året och tänkte nu renovera den. Funktionsmässigt är det inga fel men utseendet är värre haha. Så, nån som kan gå tillväga om hur man ska göra? Båten ska alltså fräschas upp totalt, ska även flytta fram ratten till mitt bänken för att det inte planar när jag är ute själv (jämt). Är jätte tacksam för alla svar jag kan få! Det är en cresent 500. Båten används till fisket och ta med familj ut på sjön då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 14 Februari , 2014 Grattis till båten. Jag tycker att du ska börja med att reda ut för dig själv vad du vill åtgärda (och till vilken nivå - ska den bli som ny eller lagom eller hur du nu vill definiera det) - göra en lista. Inte för att jag egentligen är mycket för listor men de kan i alla fall hjälpa dig få överblick och förhoppningsvis även se vad som beror av vad. Min erfarenhet är att det ofta blir katten på råttan, råttan på repet och då är det risk för mycket dubbelarbete. Likadant med exempelvis flytten av ratt. Börja med att få klart för dig varför du vill göra saker och varför du vill välja en specifik åtgärd (i det här fallet kan ju flytt av ratten ersättas med exempelvis trimplan - säger inte att det är det du ska göra men tänk mycket och många gånger innan du tar verktyg i handen). När du väl kommit fram till vad du vill uppnå så finns här mycket hjälp att få avseende hur du ska göra. När det kliar i fingrarna att börja NU, så är det aldrig fel med en grundlig rengöring och att dra åt/byta lösa skruvar o.dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 15 Februari , 2014 Hej och grattis till båten! Bra grundtips för båtrenovering, som många på forumet länkat till är: http://boatworkstoday.com/ Riktigt informativa videos där man får se diverse olika sätt att laga/renovera olika saker på båten. Kika in på hans youtubekanal och se dig omkring så kommer du nog hitta en hel del matnyttiga videos! Lycka till =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bobbo77 0 Postad 25 Februari , 2014 Gör gärna en skiss som du kan ha som förebild för hur du vill att resultatet ska bli och tänk dig in i hur du skulle göra vid ev fiske och utflykter och vad du kan tänkas ta med dig, samt hur det skall förvaras.. lycka till du har en bra båt att bygga vidare på mycket nöje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser