arvikaglava 4 Postad 13 Februari , 2014 Hej Jag är trött på att origokök tar så lång tid att värma upp saker och ting. Därför tänker jag ev. att gå över till fotogen. Men nu har jag sett på nätet rätt små och nätta kök som inte har den där vanliga pumpen för att bygga upp trycket på bränslet.(fotogen?) Hur funkar dom? Och kan man löda dit en pomp för fotogendrift. Är brännarna likadana? Finns det nå´n kunnig som kan hjälpa mig att förstå skillnaden i alla desa kök för fotagen, lampolja, diesel, t-sprit och diverse andra vätskor. Och hur dom används. och redogöra vad det finns för altrevrnativa lösningar. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 13 Februari , 2014 Är du ute efter nått litet o nätt som funkar kanon o där det går snabbt att koka vatten så föreslår jag biltema eller julas små camping gasolkök där du har en liten gasolpatron. Allt går in i en liten plastportfölj som är lätt att stuva undan. Har själv bytt spritköket mot ett sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 13 Februari , 2014 Jag ser inte vad du har för båt i sjöboden så jag tänkte kolla om du pratar om en fast eller portabel kökslösning? Var ute och tältade i ett par månader med ett sådant kök som nämndes ovan och gasolflaskorna som nämndes ovan räckte till långt många fler vattenuppkokningar än vad jag någonsin hade vågat ana. Är det en fast installation vi talar om så är ju gasol och, med lite stuv tillgod, en 2,7-kgstub helt oslagbart i mina ögon - slår alla vätskor med hästlängder och grymt skönt att laga på under färd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 14 Februari , 2014 Hej! Jag har ett sånt gasolkök som det talas om i svaren. Drivs med engångsgasburkar som kostar 15 kronor och varar lite längre än en timme totalt. Eftersom vi bor nära varann kan du titta på mitt vid tillfälle. Hälningar Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Februari , 2014 Även jag använder det eminenta gasolköket. Det fanns en gasolinstallation i båten men den måste göras om. I väntan på att detta ska bli gjort så köpte jag ett 199 kr kök och tycker det fungerar utmärkt. Gasolflaskorna ger en kostnad på 65kr/kg vilket är billigt för gasol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Februari , 2014 Hej, Jag har drivit tillverkning av bl.a. fotogenkök och kan säkert svara på frågor såvida de är lite mer specifika. Vad är det för typ av kök du sett som du undrar över/funderar över att modifiera? Annars kan jag bara hålla med övriga att en enkel, billig och effektiv lösning är dessa billiga gasolkök med engångsbehållare av kasett-typ. Se bara till att både kök och gasolbehållare är CE-märkta. Behållarna rostar också hyfsat lätt runt ventilen. Förvara behållarna så att eventuellt läckage inte rinner ner i ruff/kölsvin (även om mängden i dessa fall är begränsad). Gasol, fotogen, flygbränsle och diesel har ungefär samma energivärde, grovt räknat ca 35% högre än sprit. Skillnaden i verkningsgrad blir därför (allt annat lika) betydligt högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 15 Februari , 2014 Tack för råd. Jag har ett sådant enkelt gaskök när jag är ut med bilen, men har tyckt att det är lite för farligt i båten. Allt som läcker ut hamnar ju inne i båten. Jag är kanske dum, men jag är rädd för gas. Båten är en J-17 alltså en liten båt. Jag har ett gammalt fotogendrivet campingkök. Det är en kvadratisk plåtlåda och när man öppnar den finns det en mässingstank med pump och bredvid den en fotogenbrännare. Nu har jag fått tag i ett liknande kök som är lite mindre och som skulle passa bättre. Det ser ung likadant ut men tanken har ingen pump. Hur fungerar det? Måste det inte vara tryck i en sådan tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 15 Februari , 2014 Det mindre köket du har är då ett bensinkök, typ Optimus 8R Hunter eller liknande. Det skall drivas med kemiskt ren bensin och fungerar med självtryck. När du förvärmer brännaren så leds en del värme till tanken och då byggs tryck upp. Denna modell har ganska klen effekt, så jag hade själv föredragit det lit större fotogenköket. Men ett gasolkök med kassettpatroner är ju mycket enklare, kräver ingen förvärmning. Gasolmängden är liten, och läckande gasol blir bara farlig vid rätt luftblandning. Tror det är svårt att skapa den risken med småpatroner ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 15 Februari , 2014 Kolla gärna den här filmen, det är inte så lätt att få gasol att explodera ombord... (Får inte länken klickbar på padda) En engångsbehållare innehåller inte mycket, några hundra gram. Blandningen med luft måste vara 2-10% för att den skall kunna antändas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 19 Februari , 2014 Arne radar, du verkar veta vad du pratar om. Några hundra gram gas i de små behållarna. I en ruff so i en J 17 om all gasen rinner ut, kommer inte det då överstiga 2 procent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Februari , 2014 Arvikaglava: Ett kilogram gasol verkar kunna ge storleksordningen 30 kubikmeter explosiv gas/luft-blandning enligt bilden (snodd HÄR). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Februari , 2014 Gasen läcker inte ut när du använder köket och när du är klar så kan du väl förvara väskan med köket i något av styvfacken i sittbrunnen eller? Sittbrunnsstuvfacken har väl ingen koppling till ruffen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 20 Februari , 2014 Tumregeln som jag minns den är att ett kg gasol behöver 12 kbm luft att blandas med för att bli explosiv. En cassettpatron innehåller 220 gram full. Den skulle då behöva 2,7 kbm luft, utan fungerande ventilation som rätt snabbt stör blandningen, för att kunna bli farlig. Även mindre luftdrag, eller långsam tömning av gasolen, minskar risken för farlig blandning. Kommer inte åt dator förrän till helgen för att kunna dubbelkolla, men en kassettpatron i ett stuvutrymme med otät lucka har svårt att bli farlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 21 Februari , 2014 Eftersom gasolen är tyngre än luft så räcker det om man får rätt blandning i botten på ett stuvfack. Man ska vara försiktig med gasol, men man ska inte vara mer rädd för gasol än för annat som kan explodera eller börja brinna ombord. En elansluten varmvattenberedare med blockerad/trasig säkerhetsventil har ungefär samma sprängkraft som gasolen som sprängde segelbåten vi tidigare såg. Bilden visar hur det kan se ut när en varmvattenberedare exploderat i ett hus. Fördelen jämfört med gasol är att man slipper branden... Segelbåt/gasol exploderar (till slut), Varmvattenberedare exploderar, En reklam- och utbildningsfilm från 50-talets USA, Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Februari , 2014 Under de knappa 10 år jag var inblandad i tillverkning av båtkök för allehanda bränslen så var de olyckor och tillbud som kom till vår kännedom (med våra produkter) uteslutande relaterade till sprit- och fotogenkök. Inte ett enda fall med gasolkök. Man skall vara försiktig med alla bränslen. Fast personligen är jag fotogenköksnörd, allrahelst att köra dem på flygbränsle...luktar så gôtt.... Men i båten sitter Wallas dieselkök eftersom det är standardmonterat i min finska båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser