ossy 26 Postad 13 Februari , 2014 Hej. Har någon något bra knep för att undvika att te x bränsle- och kylvattenslangar, som sitter med slandklämmor, inte ska vulka fast i slangnipplar. Vill man lätta på en slang, som sitter trångt till, så har den ofta vulkan fast. Det slutar ofta med att jag får skära av slangen, och skrapa bort gummiresterna. Fett eller kopparpasta eller nåt annat? Nå'n som har nåt bra knep?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Februari , 2014 Hej, detta påminner litet om cykel-punkalagning med solution där färdiga lagninglappen kan fastna i däckets insida. Lösningen på det är att talka in klibbet rikligt medelst lätt gnidning och sen blåsa bort överflödet innan montage. Som talk kan man f.ö. använda vanligt vetemjöl. Skulle nog testat detta även i ditt slangnippelfall. Edit tillägg: Själv har jag aldrig upplevt detta som ett problem, vid klibbade nippelslangar försöker jag först knuffa på dem ännu mer för då ökar slangdiametern och vätskan kan tränga emellan och smörja klibbytan effektivt. Om du däremot bara drar/vickar i slangen så minskar diametern så att den kniper fast ännu värre utan att lämna minsta utrymme för vätskans naturliga smörjning. När väl vätskan trängt in i klibbytan sitter slangen helt löst, knepet alltså att vickande trycka på snarare än vickande dra i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 14 Februari , 2014 Tack för tipset! Det är framförallt en kylslang, som måste demonteras när generatorremmen ska bytas, som alltid vulkar fast. Den blir kortare och kortare...Ska prova att smörja med vetemjöl nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 15 Februari , 2014 testa m ytterst lite vaselin (nivea) sånt du brukar ha på batteripolerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Februari , 2014 Vaselin borde fungera bra, glycerin är annars ett bra medel för föryngra och bevara gummi. Används med fördel på impellern. Borde fungera bra i slangarna också. Blanda inte med T-röd, det löser upp gummit lite men gör att gamla gummilister blir som nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser