Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Snidare

Propelleraxeltätning

Rekommendera Poster

Har blivit ägare till en Reimers kryssare från 1961 där följande propelleraxeltätning sitter (se bild)



Min fråga är vilken typ av tätning detta är och hur jag renoverar den?

Röret som ansluter till tätningen går till en smörjkopp med smörjfett. Dock förefaller smörjfettet ha härsknat och täppt till anslutningen.

 

 

 

 

post-10026877-1394237790,7584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa övre och undre muttrarna. Bräck fram glandern. Innanför finns en talgindränkt flätad packning. Byt mot en ny. Tänk på att skarven på packningen skall skäras snett minst fyrtiofem grader. När du ändå har öppet skruva fram fettet. Det kan vara en bit av den gamla packningen som orsakat stoppet i fettröret. Lättast med båten på land.

Med Ett verktyg liknande korkskruv får du upp den gamla packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, Utsegla hann före men men...

Välkommen till forumet!

Ser ut att vara en boxpackning, helt enkelt ett vaxat snöre instängt i en justerbar box runt axeln. Går alltså att byta utan att att demontera propelleraxeln, men ibland räcker det att spänna muttrarna litet. Fettet bör vara vattenfast s.k. propellerfett, men det kan bli stelt vid överhettning. Mer detaljer angående montering och friktionshetta i SPECMA SEALS katalog, och behöver du nytt gland (vaxat specialsnöre) så har exempelvis ALBIN MOTOR detta (klicka webshop och skriv tätningsfläta i sökrutan).

[Ps. själv bytte jag för kanske 20 år sen och gjorde helt fel. Spirallindade då flätsnöret flera varv med snedklippta ändar, likväl har det funkat bra. Har spänt boxen en gång sen dess, men nu droppar det i.o.f.s. friskt igen. Sagt bara för att visa att det håller länge och att sååå jäkla kitslig är inte monteringen. ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort Tack! för era svar, de var klargörande. Är ju en aning trångt men ska försöka hänga i knävecken i skotbänken så kanske det funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite besserwisser tillägg: Gland är själva tryckplattan, tätningsflätan heter boxpackning eller boxfläta, ofta även kallat hundk*k. Förr var den dränkt i talg, idag ofta grafitfett. Innan man ger sig på att byta, kolla om det går att straffa (dra) glandet lite (på bilden ser den ut att vara dragen i bott). Obs att det ska läcka lite vatten, någon droppe då och då. Det kan vara ett helsike att få ut gammal fläta, kan vara värt att investera i en packningsurdragare (=“korkskruv”) men ibland går det med kroken till en galge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju att också Specma Seals pratar om grafitfett i min länkade instruktion ovan, men kryssarklubben tycks ha litet dödskalle-varning för grafit med tanke på korrosion enligt bildens* pil. Kanske bör man därför köpa fläta plus fett just hos nån marinbutik för att undvika minsta tveksamhet?

[Kul med gamla ord, angående ursprunget till ordet gland så har jag inte minsta susning. (En snabbkoll i SAOL ger ingen träff men det är knappast förvånande för den moderniseras ju ständigt. Nån annan? :) *) Bilden f.ö. snodd ur DENNA pdf.]

post-10006646-1394237799,0919_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gland finns i 1929-års SAOL. Från engelskan översätts gland som körtel, eller packbox. Risk för missförstånd?

Det är möjligt att grafit ger korrosionsproblem. Äldre pumpar hade nästan alltid packboxar och där var grafitflätan mycket bättre, den höll längre och eftersom den tålde värme bättre kunde man ha mindre läckage. Kan inte påminna mig att jag sett några korrosionsproblem där men det kanske finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombinationen salt- eller bräckt vatten, grafit och RF verkar besvärlig enligt bilden snodd HÄR. Är ju en rätt definitiv avrådan så jag skulle inte gärna testa.

[intressant koppling att ordet gland månne härstammar från körtel, kanske tog man fasta på att tätningen måste droppläcka helt sakta för friktions-kylningens skull? För körtlar kännetecknas väl av att vätska sakta sipprar igenom, nåt sånt?? :)]

post-10006646-1394237799,9099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga ( tror det intresserar TS men jag frågar för min egen båt också... )

Alltså, om det ser ut som på första bilden i TS båt - vad händer om man bestämmer sig för att byta till en mer modern typ av tätning, med en ring mot axeln och anslutning med en kort stump slang mot hylsan som omger propelleraxeln?

Det ser ut som om nuvarande lösning är bultat mot ett skott eller en sorts avslutning av hylsan?

HUR i själva helv-te kan man då trä på en slang för att ansluta mot modern tätning? HUR?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant detta hur allmän teori motsägs av praktik, nånting stämmer inte och kan man definiera vad som diffar mer exakt så vore det välkommet. :) Kanske är det grafitkomposit i din länk som avgör, den består inte enbart av ren grafit och kanske upphäver de förmodat främmande ämnena materialets annars stora katodverkan??

Vete katten, men grafit består väl av rent kol liksom blyertspennors stift. (Just blyertspennor är ju en vardaglig företeelse och kan nog ge ett hum om ämnets egenskaper, kritar av sig, bryts lätt, smörjer, leder elström* bra etc?) Gärna fler inlägg, själv har jag nånstans i forumets labyrinter sett en gravt rostskadad utbordar-drivaxel - endast skadad under själva kylpump-tätningsringens minimala släpyta. Åtminstone den o-ringen innehöll vad jag förstod grafit som inte borde ha funnits där? (Hittar för övrigt inte bilden, har inte ens försökt för det var ett tag sen.)


[*) Haha. ett favo-busknep vid labbänken under min el-skoltid var att vässa en penna i bägge ändar och gömma pennan under nån mödosamt hopkommen elkrets, alltså med inkopplade krokodilklämmor från det lågspända nätaggregatet. Stiftet upphettas snabbt pga ledningsförmågan, träet börjar ryka oroväckande. Ett annat busknep var f.ö. att stå bakom delinkventen i fråga och slå ihop handflatorna ljudligt just då denne kopplar in en tåt. Kul va!? :)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...