Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Sweproc

Erfarenheter av Mercury Optimax

Rekommendera Poster

Hej,

Ny här och snart även nybliven båtägare.

Undrar om någon vill dela med sig sina erfarenheter av Mercury Optimax 115hk, den sitter på en över 6m och 900kg tung båt för övrigt.

För liten motor för den storleken?!

Tacksam för alla synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gratulerar till att du snart blir båtägare!

Det bästa hade varit om du beskrev vilken båtmodell du anskaffat, men jag har en hyttbåt typ quicksilver pilothouse som är 6.5m x 2.5m, vikt ca 1100 kg. Den har en relativt platt botten, ingen v-botten att tala om. Dock så räcker min optimax på 115 hk gott å väl. Ligger på ca 65-70% effektuttag och med rätt inställt powertrim så susar jag fram i 19-21 knop. Då är vi två personer i båten. Jag är mycket nöjd med min motor, dessutom är den lite lättare än en fyrtakt samt billigare i service/inköp. Det finns ju som sagt flera trådar om optimax om du vill veta mer om själva motorn.

Ett tips är att helst ha max tillåten motoreffekt eller nästan max vad båten är godkänd för.Då slipper du köra så hårt och får en bra bränsleekonomi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Optimax 90 på en 6,5m båt som väger 1000kg och med rätt propeller funkar det helt ok, men jag har inte hög toppfart som mål, jag marchar runt 22 knop och maxar runt 29 knop. 115hk är i princip samma motor men med annat styrprogram och lite annan utväxling.

Det handlar mer om balans på propellern mellan kraft och fart. Lägre stigning ger mer kraft men lägre toppfart. Om din motor orkar nå nära toppvarv på fullgas vilket är ca 5600 rpm med den motorn så har du rätt propeller. Om du tycker maxfart är för lågt får du investera i större motor och propeller med högre stigning. Jag vill minnas att jag har en på 17

Jag tror du kommer bli nöjd med 115hk på 900 kg om du inte önskar ett fartmonster men det är sällan man kan köra toppfart ändå.

Jag är också mycket nöjd med min Optimax, haft den i 7 år och den har aldrig krånglat, startar som en klocka varje vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...