seglarfreaken 55 Postad 12 Februari , 2014 Cyklar har ringklockor och bilar tutor som man kan varna andra med när det råder kollisionsrisk. .Bra säkerhetsutrustade båtar bör ha mistlur brukar det stå i läroböckerna när man går olika kurser för förarkompetens. Visst! Men är misstlurar till nytta vid andratillfällen än då det är tät dimma? Hörs mistluren i en mötande motorbåt om man vill påkalla deras uppmärksamhet.? Kan en mistlur överrösta motor- och vindbrus? Är det bara effektivt att påkalla uppmärksamhet med mistluren då man möter icke motorgående flytetyg? Hur skall man annars påkalla uppmärksamhet när facedown-mentaliteten och ego-bubblan även förekommer till sjöss numera och kollisionsrisken ökar? Snabbgående motorbåtar med spikrak kurs kan ju också skapa osäkerhet och frågor: Litar de för mycket på autopiloten? Är blicken mer i plotttern än på båtar som de möter/kommer ikapp? Om mistluren inte hörs eller budskapet inte kommer fram så är det nog tyvärr bara besättningen i den tutande båten som kommer att störas av mistluren. Så frågan är: När är det värt att tuta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Februari , 2014 Det är upp till de andra att uppfatta din mistlur. Är det dimma skall man kunna stanna på halva siktavståndet. Yrkessjöfarten bryter mot den regeln och förlitar sej på radar och AIS. En försiktig skeppare lyssnar. Jomenvisst är det störande ombord att tuta, Men regler är till för att efterlevas fast det är många som tycker att larviga regler struntar jag i. http://www.lasselundell.se/dimma.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 12 Februari , 2014 Jag håller med dig Lasse L att det är viktigt att tuta och även svara med tut i dimma: Det märkte vi framför allt förra året under en dimmig färd Sädertälje-Nynäs. Men en solig dag med klar sikt. Du ser en stor motorbåt som närmar dig allt mer och går spikrakt mot dig. Själv så seglar du i en relativt smal led och har inte så stora möjligheter att väja. Vad göra? Hörs tutan? Jag vil gärna tuta i ett sådant läge, men min fru och ibland även andra i besättningen tycker inte om när jag gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 12 Februari , 2014 Vi fick en erfarenhet av den dåliga hörbarheten från mistlur/tuta när vi i par med en annan båt åkte från Stockholm till Åland för ett par år sedan. Vi gjorde före avresan upp ett signalschema att använda om vi ville varandra något. Ganska snart upptäckte vi att oavsett om båten bakom eller den som åkte framför den andra tutade så hördes det inget alls i den andra. Endast om föraren stod upp i takluckan kunde tutandet urskiljas. Hur en ev mötande båt skulle kunna uppfatta ett tutande var ganska klart = inte! Funderar på om man skulle kunna installera en lastbilstuta i båten. Någon som vet? Sorry om det går OT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 12 Februari , 2014 Hmm.. Visst borde det vara så att öppet hav, vind och vågor gör att det blir bir betydligt svårare att höra en mistlur än på plattvatten med måttlig till svag vind som det oftast är på Mälaren/Stockholmstrakten där vi seglar. Det hade varit så intressant at få höra om mistlurars hörbarhet på Mälaren! På Ålandshav är det nog Mobien(om täckning finnes) eller vhf som gäller för att ha kontakt md varandra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Februari , 2014 Vissa VHFer har mistlurs funktion. Man kopplar till en extra högtalare, gärna tratt med god verkningsgrad. Den hörs ganska bra men det fina är att mellan tuten fungerar högtalaren som mikrofon och det gör att man ofta hör andra ganska bra. Den gamla regeln är annars att när sikten understiger två mil så sättare man utkik på backen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 13 Februari , 2014 Kan det vara så att majoriteten av de som skriver i detta forum är båtfolk som håller hus på Västkusten och oftare kommer ut i havsbandet samt möter fler fartyg? Jag har reflekterat över det även på andra båtforum och jag tror att den geografiska skillnaden innebär t ex att västkustens båtfolk betydligt större utsträckning har/använder/lyssnar på vhf än vad båtfolket i Stockholmstrakten och i Mälaren har/gör. Därför så tror jag att det verkar lite svårt att få svar på min fråga här. Men om jag formulerar om den lite efter mitt/våra behov, så kanske frågan blir tydligare: Hör mötande och passerande motorbåar i Stockholms farvatten om man tutar på dem för att påkalla uppmärksamhet vid en farlig situation? Är det lönt att tuta vid sådana tilfällen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 13 Februari , 2014 Som sades tidigare i tråden är det upp till mötande båtar att uppfatta din mistlur. Du kan underlätta genom att ha radarreflektor så att fartyg som inte kan höra dig i alla fall kan se dig. Man får hoppas att mötande bullrande båtar håller uppsikt och lyssnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Februari , 2014 Har ett starktonshorn i motorbåten, för 6 volt som körs på 12 V. Låter bra :-). I segelbåten ett gasdrivet horn, fast seglat i dimma har jag sluppit. I båda även mistlur som man får blåsa i. http://www.lasselundell.se/dimma.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 13 Februari , 2014 Självlart är det upp till mötande båtar om de uppfattar mistluren eller inte. Men jag vet väldigt sällan om de gör det eftersom de inte verkar bry sig. Det jag vet är att varken min fru eller delar av besättningen inte gilar det. Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Februari , 2014 Självklart väjer jag snarast i ett sånt läge där båten inte verkar ha uppmärksammat mig. Risken finns att båten går på autopilot och att styra undan den är det snabbaste sättet. Det är först när båten kommer nära som misten hörs och sen kan det vara sekunder till kollision. Detta var inte dimmiga förhållanden. Är det dimma är hörseln av naturliga skäl på spänn. Motor på lågeffekt för låg fart gör det lättare att höra och mindre risk vid kollision. Att tuta på sjön annat än i dimma har jag aldrig tänkt på men ett bra? tips. Dessvärre krävs det lite bättre grejer än den sprejburk med röd tratt som ev. funkar och som jag tror finns i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 Februari , 2014 Det är meningslöst att signalera med ljud till en motorbåt i full fart. Vi har försökt på alla möjliga sätt när idioter i stora motorbåtar inte fattar att svallen från deras båt kan få livsfarliga konsekvenser när vi ligger mot ett berg eller något och arbetar. Isstrålkastaren fungerar ibland om det är mulet. De brukar kunna vakna upp ur plotterkoman när man lyser upp ansiktet på dem med 1 kw. Dagersignaler, inklusive dykarflagg har motsatt verkan, de kommer bara närmare. Kanske tror de att vi flaggat för fest? Bedrövligt tyvärr. Jag börjar svänga mot att vi måste införa registreringsplikt för fritidsbåtar. Som det är nu är det ju bara de skeppsregistrerade farkosternas ägare vi kan ställa skadeståndsanspråk på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 18 Februari , 2014 En bra mistlur hörs gott och väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser