K_Haddock 45 Postad 12 Februari , 2014 Någon som har provat nattkikare/googles för navigering i skärgård? Mitt mörkerseende har blivit radikalt sämre de senaste åren och skulle behöva något för att navigera mellan rabbar i långsam fart på vårarna/höstarna. Någon med erfarenheter att dela med sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Februari , 2014 Jag har en enögd ryss sedan många år. Tyvärr har den lagt av och saknaden är stor, det är ett förträffligt hjälpmedel. Idag finns FLIR-kamrorna men prislappen är lite fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 12 Februari , 2014 Vi hade en tysk kikare som Farsan bytt till sig under kriget. Och den användes bl.a. När vi gick in till Stralsund en augustinatt. Jag kikade och häpnade hur bra man såg prickarna en och en. Sedan att de östtyska myndigheterna undrade hur vi kommit in fast fyrarna var släckta är en annan sak. Jag minns inte märket på kikaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 Februari , 2014 Ja. Funkar. Dyra! En bra ficklampa får du för en liten kostnad. Så man ser var man är... Ett militärt förband vill inte röja sig men du kan väl lysa dig fram? Radar kostar hälften av en nattkikare som det är något med. Och en plotter är väl det bästa hjälpmedlet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Februari , 2014 Min ser ut som på bilden, tror jag gav 700 för den i Sverige. Det fanns mycket utrustning som kom från Ryssland, både en och tvåögda. En bekant köpte en tvåögd och den har jag använt i skogen. Mycket spännande, man är ganska iakttagen i skogen. Vi var även ute och körde bil med den …. Min har 3x förstoring, 30 000 ggr ljusförstärkning och även inbyggd IR-strålkastare. Vanliga strålkastare i all ära men det här är mycket bättre. Skönt kunna gå in i en vik på natten utan väcka alla. Dessutom förstör man inte sitt nattseende. Många gånger har man tyckt sig se något något i vattnet i mörkret. Bara plocka upp nightvision ur fickan och kolla. Eller titta på seglen i mörkret. Jag lovar, har man provat så vill man inte vara utan. Kollade på eBay och hittade DENNA med 5x förstoring för en dryg tusenlapp. Får jag inte igång min så köper jag nog en sådan här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Februari , 2014 och bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Februari , 2014 Jag har kanske en nattkikare, vet inte riktigt för den följde med båten, men har inte testat funktionen. Ska ta he den vid tillfälle och lägga up bild för att se om nån känner till fabrikatet, I den finns en skala, horisontell och mitt på den skalan en vertikal rakt upp från den horisontella. JAg tror att det är någon typ av avståndsskala. Någon soem vet hur en sådan skala fungerar? lägger nog upp en egen tråd gällande det sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Februari , 2014 Är den elektronisk? Låter annars som en militärkikare med streckindelning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Februari , 2014 JAg återkommer. Det finns en liten vit halvtransparant grej, som en lins för ljusmåtning eller nåt sen har jag för mej att det finns, eller står nåt om att det skulle vara el i den. Blev bara påminnd om att jag ska ta hem den och googla lite. Lägger upp bild, modell och bild av skalan, så kanske nån kan säga vad det är och hur kalan funkar. Misstänker att man måste veta ungefärlig storlek på ett objekt för att kunna se på skalan hur långt bort föremålet är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 19 Februari , 2014 Har provat enkel kikare med 7 ggr förstoring och stor ljusöppning. Det hjälper! Typ 7x50. Mne finns det ingen ljus så är du ju kört. Annars finns ju nattkikare med elektronisk ljusförbättring før nogra tusen. Yukon Digital NV Ranger Pro 5x42 - har inte provat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 20 Februari , 2014 Jag har inte provat en nattkikare, men en hyffsad kikare med minst 50mm ljusinsläpp ger faktiskt riktigt bra mörkerseende. Kul att kunna sitta i sittbrunnen när det skymmer och uppleva att kikaren gör det tydligare i mörkret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Februari , 2014 Nästan vilken kikare som helst gör det lättare att upptäcka föremål i mörkret. Ju bättre kikare, desto mer ser man. En gamla tysk ubåtskikare 7x50 från Carl Zeiss är forfarande fantastisk eller en ny Leica. Men NightVison är något helt annat man ser 1000 gånger mer. Är det mulet och becksvart slår man på laserbelysningen så ser man bra i närområdet men reflexer på prickar mm lyser tydligt på håll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser