Kubota 0 Postad 11 Februari , 2014 Ska köpa en motorbåt 7-8m lång och får kosta ca 100000 kr. Vi har tänkt sova i båten ibland och vill ha lite bekvämt eftersom vi är pensionärer. Någon båt att rekommendera. En annan fråga. Vi har tittat på en Nidelv 24 med en kinesisk diesel på 32 HK som heter Rrun 332 marindiesel. Någon som känner till motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 12 Februari , 2014 Hej. Bra båtval ni är sugna på : ) Vi har själv en Nidelv 24 sedan 4 år tillbaka. Mycket sjövärdig å stabil båt med hög kvalitet om man inte har bråttom..5,5-6,5 knop ca och men kan köra en hel semester på typ 500kr diesel. Trevlig praktisk planlösning. Vi har modellen med U-soffan i aktern å har bott 4 personer i den utan problem. Lagom bred 2,60 så man brukar alltid hitta en plats samt stabil att gå runt i. Nakdelar som jag upplevt..Smala scarndäck.. Inte så rolig att backa med.. Motorn i er båt kan jag inte svara på men många byter ju till dessa motorer när gamla pentan är slut. men med nyare motor för 100k då får du mycket båt : ) Lycka till / Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 12 Februari , 2014 Nidelv 24 är en trevlig båt, men jag upplever som ett tidigare inlägg att den har väldigt smala skarndäck och om jag mins rätt ganska rank som många snipor i den storleken. Mina föräldrar har haft en Winga 25-riggad, men riggen kan man ju strunta i att ha på-den förekommer helt utan rigg också. Det är en tung och stadig båt med bredare skarndäck än Nidelv. Har ett för båtstorleken stort Pentry i sittbrunnen på Babordsidan och en liten akteruff för gäster eller barnbarn. Jag har ingen erfarenhet av Rrun, är dock skeptisk till udda kinesmotorer. Har upplevt mycket problem bland vänner och bekanta gällande kines 4 hjulingar gällande kvalitet och tillgång till service och reservdelar. Jag skulle köpa en båt med nyare diesel av känt fabrikat Volvo, Yanmar, Nanni, mfl. Helst med 3 cyl motor för gångens skull, 1 och 2cylindriga dieslar vibrerar och har en hård motorgång. Betala hellre lite mer än budget för en båt med nyare dieselmotor. Jag skulle aldrig köpa en gammalbåt med inombordare och orginalmotor-ett motorbyte blir dyrt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 12 Februari , 2014 Själv är jag väldigt förtjust i Oxelö 26 eller 27. Bra gång i sjön, bra pentry, okej toa, helt enkelt en bra båt. Lycka till i ert val Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 Februari , 2014 En uppdaterad Albin 25 bör rymmas inom er budget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser