Eld- 548 Postad 11 Mars , 2015 Det står i rapporten att ekoloden de har fungerar dåligt när de seglar fort och på djupt vatten och att de därför inte använder detta larm när de seglar utomskärs. Det ger för mycket falsklarm. Dels förekommer det falsklarm från bulben på kölen(!) Dels blir det mycket luft i vattnet under givaren. Dels så gör temperaturskiktningar i vattnet att det blir falsklarm. Dessutom seglade de i 16 knop och med ett larm satt på det minsta djupet de hade förväntat sig hade varningen kommit 0,5 nm före grundstötning. Dvs knappt två minuter före grundstötning. Det tar fem minuter att förbereda den gippen de hade behövt göra... Jag tycker den viktigaste sensmoralen är att alltid titta igenom papperskorten när seglingsvägen planeras. Revet syntes i alla olika skalor av papperskort som fanns. Revet låg dessutom rätt på sjökorten och sjömätningen var gjord 2010-2012. Dessutom hade de fått cirka 45 min förvarning om de hade haft en skärm med en detaljerad plotterbild synlig i sittbrunnen. Men det har man tydligen inte om man kappseglar över vad man tror är öppet hav. Det tar för mycket tid från seglingen... de seglar sina 65-fotare på tre man. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Mars , 2015 Jeg er forresten på Messen i Stockholm idag, søndag og i morgen Mandag. Ta en tur innom hvis du vil ta en kartprat. Mvh Hans-Christian Grande Navionics Gick på Mässan på Måndag. I vilken monter fanns du. Navionics hade väl ingen egen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Navionics 9 Postad 12 Mars , 2015 Hei Toaen, Jeg var stort sett hos enten Comstedt, Navico eller Raymarine Monteren. Til Info er vi nå klare med hele svenske kysten. Mvh Hans-Chr. Grande Navionics Jeg er forresten på Messen i Stockholm idag, søndag og i morgen Mandag. Ta en tur innom hvis du vil ta en kartprat. Mvh Hans-Christian Grande Navionics Gick på Mässan på Måndag. I vilken monter fanns du. Navionics hade väl ingen egen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Mars , 2015 Hei Toaen, Jeg var stort sett hos enten Comstedt, Navico eller Raymarine Monteren. Til Info er vi nå klare med hele svenske kysten. Mvh Hans-Chr. Grande Navionics Jeg er forresten på Messen i Stockholm idag, søndag og i morgen Mandag. Ta en tur innom hvis du vil ta en kartprat. Mvh Hans-Christian Grande Navionics Gick på Mässan på Måndag. I vilken monter fanns du. Navionics hade väl ingen egen. Det ver ju tråkigt, med tanke på att jag gick på mässan på Måndag, enbart för att träffa dig. Nästa gång - skriv ut var man kan hitta dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Navionics 9 Postad 13 Mars , 2015 Jeg gjør det neste gang. Ha en ellers god helg! Hans-Chr. Hei Toaen, Jeg var stort sett hos enten Comstedt, Navico eller Raymarine Monteren. Til Info er vi nå klare med hele svenske kysten. Mvh Hans-Chr. Grande Navionics Jeg er forresten på Messen i Stockholm idag, søndag og i morgen Mandag. Ta en tur innom hvis du vil ta en kartprat.MvhHans-Christian GrandeNavionics Gick på Mässan på Måndag. I vilken monter fanns du. Navionics hade väl ingen egen. Det ver ju tråkigt, med tanke på att jag gick på mässan på Måndag, enbart för att träffa dig. Nästa gång - skriv ut var man kan hitta dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 1 Juli , 2015 (redigerade) Jag hoppas och tror att de senaste uppdateringarna för användning i plotter blivit säkrare. Nu läser jag att det är problem med surfplattorna istället... http://www.dagensbatliv.se/sjokort/navionics-forsokte-morka-programvarufel http://www.dagensbatliv.se/sjokort/jamforelse-mellan-digitala-sjokort Någon som vet hur det gått? Mackey Redigerad 1 Juli , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Navionics 9 Postad 1 Juli , 2015 Android versjonen har ikke hatt den samme oppløsningen som iOS pga av utfordring med forskjellige prosessorer og skjermoppløsninger. I versjon 5.1 har vi gjort endringer for at det skal vises likt som på enheter som kjører iOS. Mvh Hans-Chr. Grande Navionics Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 27 Maj , 2016 Kommer in sent i tråden.. men bättre sent än aldrig. Det känns som problemen med Navionics system inte är kortmaterialet i sig, utan hur olika inzoomningsnivåer presenteras av Navionics. Det är helt givet att alla system och även papperskort måste ha olika detaljeringsgrad beroende på vilken skala som visas. Däremot ska givetvis "worst case" presenteras. Det är just att det inte gör det i Navionics, som gör detta system livsfarligt. Exempel på korrekt hantering, i papperskort och andra system: Ett friliggande 1,5 meters grund mitt ute på en fjärd. Alla papperskort och andra system än Navionics kommer att presentera detta som en mörkblå prick mitt i fjärden, oavsett hur mycket du zoomar ut (så länge som fjärden överhuvudtaget syns till någon rimlig grad). Själva detaljerna om grundet försvinner givetvis, men det visas fortfarande som en mindre och mindre mörkblå prick så att du vet att något farligt finns där. Felet i Navionics är att hela grundet försvinner helt när du zommar ut, och det ser bara vitt och farbart ut. Så funkar inte andra kort, och inte heller papperskort. Det är precis som att Navionics zoom fungerar som en bilkarta, där städer och byar helt försvinner när du zoomar ut. Det är OK för en bilkarta, men inte för ett sjökort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 27 Maj , 2016 Hej Då har du nog väldigt gamla versioner av sjökort. På en Ipad med Navionics uppdaterade kort ser jag idag mätt på diagonalen över 40 M innan blåa områden försvinner, vem navigerar med den zoomnivån? Det fanns stora problem med zoomnivåer för ett par år sedan men idag finns inte detta på Navionics. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 27 Maj , 2016 (redigerade) Jag som TS kan bara hålla med Ove-T, Navionics har löst (nästan) alla problem med olika zoom-nivåer. Navionics ska ha all heder för att man (till slut) lyssnade och förstod problemets allvar och omarbetade kartdata. Det som ev. inte fungerar klockrent fortfarande är tätt stående sjömärken. Vid utzoomat läge kan det vara så att ex.vis den röda pricken täcks av den gröna så att man luras att tro att det bara finns en grön prick. Man kan gå in på Navionics.com och titta på hur den senaste upplagan av sjökorten presenteras. Tillägg: animap, förtydliga gärna vilken plotter/surfplatta du använder och vilken årgång/versin av kartmaterialet. Även om Navionics gjort ett jättejobb så kan det ju fortfarande finnas kombinationer av hårdvara och mjukvara sominte funkar bra tillsammans. Det är bra om användare och Navionics får reda på detta. Mackey Redigerad 27 Maj , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 27 Maj , 2016 Köp tillräckligt stor plotter så ni kan ha delat sjökort, ett inzoomat och ett utzoomat - så slipper ni fundera på att knappa - bara köra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 28 Maj , 2016 (redigerade) Köp tillräckligt stor plotter så ni kan ha delat sjökort, ett inzoomat och ett utzoomat - så slipper ni fundera på att knappa - bara köra.. Jag vet inte om detta råd är skämt eller allvar eller kanske ett sätt att säga att pengar löser alla problem. Med de brister Navionics tidigare hade är min bedömning att man för att få rimlig förvarning minst skulle behövt en 20" plotter om man håller de farter som dagens mototbåtsförare ofta gör. Många båtar är för små för att installera en så stor plotter i. En 20" plotter är rätt dyr. Metoden leder till att motorbåtsföraren måste stirra på plottern för att hinna se grund istället för att hålla uppsikt på omgivningen. Det enda rätta är att elektroniska sjökort visar det som är farligt åtminstonne från skala 1:50 000. Mackey Redigerad 28 Maj , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Maj , 2016 Köp tillräckligt stor plotter så ni kan ha delat sjökort, ett inzoomat och ett utzoomat - så slipper ni fundera på att knappa - bara köra.. Problemet med en del som har det inte tittar upp från den utan bara kör på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 29 Maj , 2016 Mitt inlägg var lite på allvar lite på skämt. Köper man en 5" plotter blir det inte speciellt bra, jag har gjort det en gång, jag använde inte plottern alls eftersom skärmen var så liten och det var ett fasligt knappande på zoomknappen. Jag har Raymarine i nuvarande båt med Navionics, det fungerar ganska bra, jag zoomade ut ganska långt innan grynnor försvann. Eftersom nu alla vet att Navionics har valt att ta bort viktig info i vissa zoomlägen så är det väl egentligen inte så mycket att grymta om. - Ring och prata med Navionics istället å försök få dom att ändra sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 29 Maj , 2016 Öh, de har ju gjort om hela kartmaterialet efter den kritik de fått. Navionics funkar nu ungefär som papperssjökort, dvs. information försvinner i översiktliga skalor, men farligheter försvinner inte. Nu funkar Navionics sjökort riktigt bra. Och nej, jag har inte tagit emot någon form av muta från Navionics och inte heller blivit erbjuden någon. Jag är fortfarande bannlyst på deras Facebok efter alla obekväma inlägg om fel och brister och det är jag nästan lite stolt över. Vid några tillfällen har jag haft kontakt med H C Grande på Navionics och senast var det faktiskt Sjöfartsverkets databas som var felaktig, inte Navionics data eller sättet de presenterar data på. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Maj , 2016 Öh, de har ju gjort om hela kartmaterialet efter den kritik de fått. Navionics funkar nu ungefär som papperssjökort, dvs. information försvinner i översiktliga skalor, men farligheter försvinner inte. Nu funkar Navionics sjökort riktigt bra. Och nej, jag har inte tagit emot någon form av muta från Navionics och inte heller blivit erbjuden någon. Jag är fortfarande bannlyst på deras Facebok efter alla obekväma inlägg om fel och brister och det är jag nästan lite stolt över. Vid några tillfällen har jag haft kontakt med H C Grande på Navionics och senast var det faktiskt Sjöfartsverkets databas som var felaktig, inte Navionics data eller sättet de presenterar data på. Mackey De borde nästan tacka dig istället som den ögonöppnare du troligen har fungerat som i detta fallet. Jag har i alla år jag haft plotter förlitat mig på Garmin men bytte nu runt jul och köpte mig en B&G med Navionics istället för att prova något annat och är nöjd än så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 Maj , 2016 Kör bla. Navionics. Efter deras "uppgradering" är jag nöjd. http://lasselundell.se/navionics.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 10 Juni , 2016 Jag kör Garmin så jag har inte Navionics. Jag vill förtydliga att min kommentar ovan baserades på vad jag läst i denna intressanta tråd, dvs hur Navionics-systemet betedde sig tidigare. Det är ju mycket bra om det är åtgärdat, som ni skriver! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 12 Juni , 2016 Navionics-problemet fixat! Men glöm inte uppdatera era plottrar! Ett tips till alla med Navionics - nu när "auto routing" är introducerat. Om ni liksom jag har en för gammal plotter för att det ska funka så använd Navionics appen på telefon eller padda. Gör er autorouting i den (funkar väldigt bra!) och exportera sedan rutterna till plottern på ett minneskort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser