Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Mackey

Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Rekommendera Poster

Problemet är ju att det man ser på vissa zoomningsgader har fel så allvarliga att man riskera gå på grund.

Ges det bara varning att såna sidor inte ska användas för navigation så är det inga problem att växla till rätt zoomning. En sak man säkert lär sig med tiden men allvarligt innan dess. Sätt ett kraftigt kors över sidan och skriv in varningstexten FÅR EJ ANVÄNDAS FÖR NAVIGATION. Däremot kan man i sakta fart leta sig in till en ankringsplats eller landförtöjning.

Kör man efter pappers-översiktskort finns inte så mycket detaljer med och man sniffar inte landkonturer så gärna. Man hittar ändå lätt fram till angöringen och får en säker färd utan så mycket kartmaterial. Seglar man på det viset klarar man sig med en vanlig karta eller jordglob och en bok med positionsangivelser eller hamnspecialer.

Men nu är det ju skärgårdsnavigering och plotterapparater och finnavigering med meternoggrannhet vi vant oss vid. 30 knop förbi en udde med några meter från en undervattensten, inga problem, bara öka zoomningen.

Det blir himmelsvid skillnad och krav som tillverkare inte alltid kan ta till sig. Säg att tillverkaren har kartografer som seglar efter slätkust i Kalifornien eller andra liknande ställen. De kanske inte har samma förståelse för navigation i skärgård.

Navigera med fantasi och sakta farten vid osäkerhet. Notera säkra zoomningsgrader fö rdin ploter.

Skäll vidare på tillverkare med taffligt gjorda vektoriseringar med bristande kvalitetskontroll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För Navionics är det uppenbarligen ett litet problem som inte är värt att hantera. Det beror troligen - som forgus31 skriver - på att det är ont om skärgårdar i världen. Det gör inte så mycket om det blir lite fel helt enkelt... Felet märks bara av de som navigerar i skärgårdar och det är en liten marknad.

Bristen på skärgårdar internationellt är säkert också anledningen till att du inte hittar så mycket om detta problem utanför Sverige, Finland och Danmark.

För mig och andra som rör oss i skärgårdsmiljö är det ett betydligt större problem att få fel djupinformation och det är inget nytt problem. Det har skrivits relativt mycket om detta tidigare på olika forum och även i svenska båttidningar.

Ett exempel från MG för tre år sedan, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362588

Jag har tidigare trott att det var ett handhavandeproblem att jag inte fick fram rätt information, nu är jag övertygad om att det inte är ett handhavandeproblem. Jag är säker på att Alandia har mycket på fötterna, annars skulle de inte vågat skriva

''Därför är vår bedömning att Navionics tekniska lösning utgör en allvarlig säkerhetsrisk.''

Mackey

Snyggat till lite bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycke det verkar som man inte har fått med en nyans i detta.

Raymarine plotter (med navionics karta) är det största problemet. Då mister man info vid ulika zoom nivå. Min dårlige upplevelse kom vid Nord Koster, vid Brytarn. Den syns inte på Raymarine C120 plotter med sista mjukvara och oppdaterat Navionics karta. Vid lågt zoom nivå finns inte grund/sten eller blå markering av vattennivå under 6m på Brytarn. Det var min kompis som styrde och då är man lite mindre på alerten själv. Så det kunde ha gått riktigt illa.

PC eller Mac med Navionics har inte samma problem. Der går dessa tre stenar och område över till en sten/grund vid lägre zoom nivå. Så Brytarn syns som sten över vatten.

Så Navionics karten harvid detta tilfälle informationen inne i sitt vektor material. Men Raymarine plottern visar detta på ett annat sätt än Raymarine mjukvaran på PC (Raytech i mitt tilfälle - samma kartbrikka med Navionics karta). Och på ett farligt sätt. Inte bra att Plotter är den sämsta.

Fy Raymarine - inte Navionics (i detta tilfälle iallafall).

Garmin Bluechart på Ipad viser detta som grunt vatten, med blå markering. Inte som sten över vatten på lågt zoom. Som är fel, tycker jag. Har BlueChart på Ipad för att ha olika på Pad och Plotter. Då får man iallafall olika fel på Plotter och Ipad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När människor upplever att något inte fungerar så är det ett problem. Är problemet stort så finns det många som upplever det. Navionics zoomproblematik verkar var störst på Maringuiden. På Sailguide verkar problemet mindre. På Fiskesnack.com hittade jag inget. Det här tycker jag är märkligt. Någon annan som letat? Hur kan det komma sig att så få upplever detta problem?

Den tre år gamla tråden som det länkades http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362588 till handlar väl mest om en person som fått ett felaktigt kort? (Vilket i sig är skrämmande om det nu var så)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min dator är det samma fel som på min plotter. De tre grunden på Askrikefjärden utanför Bosö/Lidingö visas på olika sätt. Två har mörkblå markering när skärmbredden motsvarar 23 km och ett grund är helvitt.

När man zoomar in ytterligare två steg (5,7 km tvärs över skärmen) visas även det tredje grundet som mörkblått och med en djupsiffra (1,3 m). Inga djupsiffror på de två andra grunden som ursprungligen var mörkblå.

Ytterligare en inzoomning (2,8 km tvärs över skärmen) och ytterligare ett grund får djupsiffra (2,2 m) och det andera får en symbol för bränning.

Inte så konstigt att den motorbåt som undrande skrev om gick på grund där.

Jag ska klippa ihop några bilder senare.

Mackey

Kompletterat lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig ifrågasatt problemet, jag bara undrar varför så tycker det är ett problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac skrev bl.a.

Den tre år gamla tråden som det länkades http://www.maringuiden.se/forum/;thread=362588 till handlar väl mest om en person som fått ett felaktigt kort? (Vilket i sig är skrämmande om det nu var så)

TS skrev bl.a.

Jag har köpt en plotter eagle 642 och även ett kort (navionics) till denna. har nu upptäckt att en ö/kobbe en liten bit från min hemmahamn inte finns med på sjökortet.

oceanis svarade ( i svar nr. 2 på tråden)

Har du kollat så att kobben inte kommer upp beroende på vilken förstoring du har inställt din plotter på.

Navionics kort är ibland luriga eftersom vissa saker ligger i olika förstoringar. Själv har jag upptäckt att vid passage mellan två prickar finns den ena med på en förstoring men man måste gå upp ett steg till för att få med båda. (fetat av Mackey)

Detta var bara ett av en mängd exempel man lätt googlarom man vill, inte annars.

Grundproblemet verkar vara att Navionics inte riktigt har koll på vilken information de lägger i olika lager/zoomnivåer. Då är det extra lätt att bli lurad.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan i de forum du hittar där problemet inte diskuteras, de som deltar i dessa forum bör ju veta. ;-)

På allvar, jag tror att få vet att problemet finns. De tänker som jag gjort tidigare, att det nog är ett handhavandefel.

Det är ju inte fel överallt och så krävs det ju i princip att man går på grund innan man upptäcker felet första gången. När man vet om felet hittar man tyvärr rätt många ställen där grund (0-3 m) som ligger nära varandra ibland är markerade med vitt och ibland med mörkblått.

Det är som att Navionics verkligen försöker lura upp båtar på grund, någon sorts IT-sjöröveri. Nu är jag säker på att det inte är så, lika säker som jag är på att det är ett verkligt problem, särskilt för de som går på grund trots att vattnet ser djupt ut på plottern.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du har helt, fel, varför försöker du förminska problemen? Om man inte av de tydliga exempel som finns här och som man kan hitta överallt ser att detta är ett solklart säkerhetsproblem så vet jag  inte om man har på sjön att göra.

Internationellt sett så finns nästan inga andra områden med så otroligt mycket sten, öar, grund och detaljinformation som den svenska & finska skärgården, så det är inte så konstigt om detta inte uppmärksammats utomlands.

Sen tror jag att vi bara ser toppen av isberget ännu, det är inte så många som spontant börjar jämföra olika sjökortspresentationer, uatn man tror nog att det man har är hur det skall fungera. Det ligger i människans natur att förespråka det man själv har valt, även utan att man egentligen har gjort några jämförelser. Det ser vi ju inte minst på diverse forum, attityden jag har det här och det är bäst. Jämfört med vad, bör man väl fråga sig lite oftare.

Läs även detta från 2011, även kommentarerna och Carnivalis arroganta svar. Notera att han skriver FMA vilket är finska sjöfartsverket. Tillfrågad senare vilket han avsåg, så var svaret typ att det spelar väl ingen roll. Nänä, vi förstår att Finland och Sverige är ungefär samma skit för en italienare...

Dagens Båtliv - Kan man lita på Navionics kartografi?

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/kan-man-lita-pa-navionics-kartografi

 

Denna fråga är långt från ny som sagt, men förhoppningsvis har proppen dragits ur av Alandia så att det blir mer diskussion i frågan. Navonics verkar ju inte vilja diskutera det (ej förvånad), se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=530815

 

Edit: Man måste viss manuellt skapa länkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett exempel som definitivt inte kan vara handhavandefel. Detta är inre farleden norr om Hunnebostrand, ett klassiskt grund på västkusten där tidigare farleden var väster om grundflaket med sedan så länge jag seglat ligger öster om, och man får köra i en sväng lite runt grundet.

På Navionics (åtminstonde appen för iPad), så finns inget grund utsatt. Ingen 3-meterskurva, ingen djupsiffra, ingenting. I detta fallet spelar det ingen roll hur man zoomar, min bild visar max inzoomat läge. 

Det finns ju ingen möjlighet i världen att deras kort är baserade på S57-data som Carnivali påstår. De kanske köper datan, men använder den gör de inte.

post-10024384-1394237799,3932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, jag försöker inte förminska eller negligera problemet, jag bara undrar varför så reagerar. Eller är den hemska sanningen att 99,9% av användarna inte upptäckt problemen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste få förtydliga lite:

Jag råkade vara på plats precis när den chockade barnfamiljen hade räddats iland av förbipasserande. De bänkade sig kanske 10m ifrån mig. Familjefadern var tydligt chockad men gav absolut inte intryck av att vara en sådan som slarvar med det sjösäkerhetsmässiga. Barnen hade ordentliga flytvästar. Det var en klar dag och sikten var god. Jag fick intrycket att grundstötningen hade kommit som en blixt från klar himmel, och att man inte riktigt förstod hur den hade kunnat ske.

Ryktena, från folk som jag vet vanligen är välunderrättade, kunde berätta att föraren hade kört på plottern. Om det stämmer vet jag inte säkert. Jag vet naturligtvis inte heller om det isf var en plotter med navionicskort eller ej.

Hursomhelst var det ett allvarligt tillbud. En av de vuxna kvinnorna befann sig enligt ryktet inne i ruffen och slog i huvudet när båten smällde på. Båten sprack och sjönk. Det fanns små barn ombord. Det hade kunnat sluta betydligt sämre. Folk kunde ha dött. Om, säger om, olyckan helt eller delvis orsakades av missvisande plotterinformation är det förskräckligt. Det är därför jag inte tycker att det här är en småsak. Är vissa kort så missvisande att de kan orsaka olyckor får det inte förtigas. Det måste upp på bordet. Sen är det upp till konsumenterna att avgöra om de vill köpa och använda dem eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inte reagerat, eftersom jag har ett annat sjökortsprogram än Navionics i min Garmin-plotter. Minns inte vad det heter.

Navionics kanske inte har så stor marknadsandel?

I mina sjökort finns massor av andra irriterande fel, till exempel fel färg på prickar och mycket annat, men ingenting så uppenbart farligt som att hela öar saknas i viss förstoring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag skrev ju det. Man upptäcker problemet först när man går på grund och det kan väl stämma att endast 0,1 % av båtägarna gått på grund med hjälp av Navionics.

Jag har varit påväg upp på ett mörkblått grund där farleden från Stockholm delar sig och går upp i Furusundsleden i gränsen mellan Trälhavet och Västra Saxarfjärden.

Då trodde jag att jag sett fel på plottern när jag tänkte gå på fel sida utanför farleden för att hålla undan för ett kryssningsfartyg, nu - precis nu menar jag - har jag kollat och det är just ett sådant grund som är vitt när andra grund i närheten är mörkblåa. LURAD! sad

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att Göran Johansson från Solteknik HB (som bl a säljer Fugawi)  i kommentar #5 den 2011-11-21 till tidigare länkade artikeln i Dagens Båtliv om Navionics http://www.dagensbatliv.se/se/comments.php?id=479432&context=80793#c3 menar att Rastersjökorten i BSB format som är 100 procentig avbildning av ett papperssjökort måste helt enkelt vara det absolut bästa att använda för navigation även om kortet visas på en plotter eller datorskärm. 

Stämmer det förresten (fortfarande) som Johansson menar att Sjöfartsverkets sjökort på papper är det enda som är godkänt som navigationshjälpmedel vid segling på Svenska vatten? Isf är det lättare att förstå Alandias inställning. Plottrar, paddor, PC:s mm får helt enkelt aldrig vara annat än komplement till huvudnavigationshjälpmedlet papperssjökort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst stämmer det att juridiskt så är det endast (rättade) papperssjökort eller typgodkända ECDIS-system som uppfyller kraven på att man skall vara utrustad med lämpliga publikationer för det område man seglar i. Verkligheten ser dock annorlunda ut, och alla vet om det. Men kör du någon typ av kommersiell trafik, om det så bara är fisketurer, så skall man passa sig för det åker man dit på vid kontroll.  Även i Danmark är man lite noggrannare med detta även för fritidsbruk.

Soltek-Göran anser att lösningen på alla problem är att köpa hans BSB-kort, självklart. I en annan kommentar hävdade han tom att de är godkända såsom papperskort, vilket naturligtvis är fel. Han verkar vara sur att utvecklingen har gått ifrån honom nu när vektorkorten tar över marknaden.

Sjöfartsverket vet ju mycket väl om att de flesta fritidsskepparna åker antingen på plottern eller med 15 år gamla papperskort, aldrig rättade. Det är delvis därför de har sänkt priset så radikalt på S57-data så att det skall komma ut rättade kort till fritidsskepparna till en rimlig kostnad. För några hundralappar får man nu hela Sveriges kort som S57, något som 2008 kostade ca 15.000.

Men det hjälper ju inte om man inte hanterar S57-datat korrekt. Appen 88Sea som nämndes tidigare lider lite av samma problem som Navionics, det saknas en del information vid vissa zoomlägen, och zoomar man ut så får man vitt vatten där det finns grunda partier som borde gjort det blått etc. 88 Sea är helt baserad på S57-data, så det i sig är ingen garanti för att det blir rätt, men det är en god start.

Hittade just detta beskrivet med en film:

Alltså, för att resultatet skall bli bra måste man ha bra grunddata, och en bra kartmotor för att skapa presentationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer de utlovade bilderna. Det visar sig att det tre år gamla problemet med att en av två prickar försvinner finns kvar. Två feltyper på ett ganska litet område alltså!!!

Överst Två 0-3 m grund markeras med mörkblå färg, ett med vit. En grön prick syns, men inte den röda.

Mitten Fortfarande är två 0-3 m grund markeras med mörkblå färg, ett grund syns ännu inte. Båda prickarna syns nu.

Nederst Nu är alla tre 0-3 m grunden blåmarkerade.

Mackey

post-10017094-1394237799,7493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att veta om begränsningen ligger i plotterns logik eller i det digitala sjökortets data.

Hade det varit bra så skulle inte grund och öar försvinna, utan de borde ersättas med ett mörkblått parti i stället (då blir man varnad och måste zomma in för att se hur det ser ut.)

Har upplevt ett liknande problem med en GARMIN 521-plotter där jag fick zomma in och ut mycket, och drabbades av överraskningar hela tiden. Det var stor skillnad i väsentlig information i de olika lägena och i princip oanvändbart vid utomskärs segling. (sålde plottern) Har nu en med större skärm och bättre upplösning, liknade problem kan finnas men inte lika påtagligt. Har dock inte uppllevt att hela öar eller grund försvinner i visningen. (Men skulle kunna tänka mig att det skulle kunna hända även i en Garmin)

I vilket fall så lär väl sjökortstillverkare oh plottertillverkare skylla på varan då det inte är helt kristallklart var felet ligger, dvs om kartdata finns men inte visas om man zommar ut.

Slutsats

Detta är en ofullkommlighet som en modern plotter har, och något som man måste känna till som brukare.

Rekomendation

Att ha plotter så stor att man kan ha visning av 2 bilder (med olika zomningsgrad) eller 2 st, samt alltid pappersjökort!  Är väl det som kan rekomenderas efter läsningen i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära alla, varför har man inte samma raljerande kring papperskartor som Navionics och plottrar.

Vid låg zoom är papperkartor urusla. Mycket lite detaljer, grunder syns inte osv. Men straks du är nere på rett zoom så dyker det fram. Konstigt. Borde det inte krävas att papperskartor skulle haft alle detaljer! Det är ju den juridiskt ---och så vidare...

Just det, när det är papper så förstår vi sammanhangen själva. Du måste ha papperskartor i rett detaljgrad. Visst måste man! Jäklar vad änkelt det plötsligt blev!

Så det är faktisk samma problem med papper och plotter!!!

Innan ni skjuter mig - självklart är det inte bra att Navionics har fel, spesielt där det er faktiske misstag och grunder som inte syns. OCH jag är själv alldeles förb... på dom av samma skäl. Men använd på rätt sätt - så är dom nästan som papper. Hitta rättt zoom läge! Oavsett papper eller plotter!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har helt fel. Du missar poängen och jämförelsen med papperskort är inte relevant, varfö skulle man raljera om ett kort som faktiskt gör exakt vad Navionics inte gör, dvs tydligt visar att det inte är full information i ett område och att man behöver agera på detta om man navigerar i området.

När man använder ett papperskort vet man vilken skala man använder. Navionics däremot lurar användaren genom att dölja grund i en skala där man sedan länge hade haft det mest detaljerade sjökortet. Det är som ett sjökort med infällda specialer, men där man tryckt specialerna på baksidan, utan hänvisning till att de existerar i huvudkortet...

Det finns standarder för hur grunda områden skall presenteras, och de flesta andra appar och plottrar har inte de här problemen, ej heller ECDIS-system eller andra seriösa nav-program.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och papperkartor har inga fel.

Västkusten N 2014:

I området har en översyn gjorts av strandlinjen och den är nu justerad mot högkvalita- tiva flygbilder. Detta har fått till följd att flera öar och skär har ett helt annat utseende än tidigare, undervattensstenar, bryggor, bränningar mm kan ha flyttats och positioner justerats.

Hm, papperskartor har aldrig fel. Vet dom inte detta!

Rättelser till sjökort och Ufs

Ufs (Underrättelser för sjöfarande) är Sjöfartsverkets officiella kanal för att förmedla rättelser till sjökort.

Papperskartor har aldrig fel oavsett. Dom är så tydliga på där dom inte har rätt och på vilken skala dom har fel, så det ska man inte tänka på. Jaja.

Rapportera fel

Den som upptäcker avvikelser mellan sjökortet och verkligheten bör kontakta Sjöfartsverket på något av följande sätt:...

Självklart har dom aldrig fel, papperskartor. Så har det jo alltid varit. Det har aldrig varit behov för att göra ändringar på dessa. Dom visar grunder der grunder finns. Så är det bara!

Jag tror att dom kan ha fel. Papperskartor. Jag tror att dom kan ha fel som dras med på samme sätt vid olika skala. Min fru upptäckte det i vårat farvatten. Fyrer med fel karaktär, men  på store riktiga kartor var fyret rätt lysbeskrivning, men båtsportkartan hade fel. 

Aldrig si aldrig. Och at man kan lära sig att använda olika system. Men igen -jag tycker Raymarine inte visar information i Navionics kartor på rätt sätt. Därför har jag två system. Och  så borde det inte varit!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där beror nog på en helt annan sak och framgår ganska klart.

När man köper sjökortsappen för Europa ingår inte Danmark. Inte England heller och har för mig att jag hört att inte heller Holland ingår. Det har nog sina skäl.

Då jag är Västkustbo och har för avsikt att segla till Aalborg till våren/försommaren - för att släktforska - så köpte jag och laddade Navionics App för Danmark. Den kostar dubbelt så mycket som Appen för hela Europa, dvs strax under 500 kr

I sjökorten över Danmark ingick dessutom sjökort för Färöarna, Island och Grönland. Färöarna och Grönland tillhör ju Danmark och jag misstänker att Island följer med, för att det ju ligger på vägen mellan Färörna och Grönland.

Man kanske behöver gå in och bunkra på vägen. wink

Tror det samma gäller för England, eller som det kanske heter Storbritanien. Man kanske får med sjökort för hela det Brittiska Samväldet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst kan även papperskort vara felaktiga. Gick nästan på grund, flöt över med någon dm till godo. 3- meterskurvan hade inte kommit med när korten ändrades utanfö Saltholmen i Gbg.. Det grunda sundet. Se: http://lasselundell.se/sjokort.html

post-571-1394237800,1978_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som jag sa ovan så är felet att grund inte visas utan ersätts av inget, när man zoomar ut...Det borde istället ersättas av ett mörkblått område då detaljeringsgraden inte klaras av.

Informationen finns ju i kartdata men visas inte i ut-zoomat läge. Att gämföra med papperskort är i princip felaktigt för kort av översikst typ brukar inte visa att det är djupt om det inte är det.

Det är farligt om plotter och kort-data fungera ihop på ett så här dåligt sätt, och i princip oansvarigt av Navionics att inte göra något åt problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade just översiktskort nr. 71 (i papper) Simpnäsklubb - Lansort i skala 1:200 000 och på det kortet finns de tre grynnor utanföt Bosön/Lidingö i Stockholm tydligt markerade mad mörkblå färg.

 

Även en massa andra grynnor - många tiotals - som Navionics låter bli att visa i betydligt mer inzoomat format finns med. Det finns kanske missade grynnor även på detta sjökort i papper, men de jag kollat stämmer.

 

Det är mänskligt att göra fel och enda sättet att inte göra fel är att inte göra något alls, men den kartprodukt Navionics tagit fram är inget annat än rent slarv. Allt tyder på att Navionics inte har koll på sina arbetsprocesser och saknar funktioner för att verifiera att kartdata presenteras på ett korrekt och säkert vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som så. Dom sjökort som finn si dag är inte bäreknad för den fin manövrering vi som kustanvändare kräver. Vi skal träffa på metern. Det tror jag är nogot överdrivet. Vi som båtförare bör vara vaken för att kart kan vara fel, att manöver bör ske med låg risk.

Och sen är det inte bra med dom ärfarenheter som kommer fram vid bruk av plotters. Det är det inte. Detta med zoom problemen där inte markering inte följer med är inte bra.

Jag tror att det ochså är bra att vara nogot mer udmjuka på att om man är ute på sjön och vi vet att vi kan navigera fel, vi måste kolla att kartor inte har fel och vi måste zooma ut och in om vi vill manövrera på mindre margin. Ska vi in på l¨gra margin vid manöver i trånga farvatten eller utanför led så har vi som båtförare ansvar. Hela ansvaret!

Annars går det faktisk bra med alle dessa hjälpmedel om man följer en kurs med lägre risk. Men det är nog inte nogon som vill vara med på dessa tanker. Det er tekniken som är fel. Och som här så har den ju en stor fel! Den har ju det.

Jag kommer från en familj med orienteringsløpare. Kanske det är därfor jag har lärt att det er så att verkligheten tar aldrig fel, du och hjälpmeldel är dom som har eller tar fel.

Njut båtlivet och kolla risken man vill ta!

 

Och igen; det finns mer information i Navionics än det som kommer fram på Raymarine plotters. Det er Raymarine sitt fel. Inte Navionics. Zoom problem är i stor grad plottern.

Sen har Navionics ochså fel i sitt material.

Garmin och Blue Chart har ochså zoom problem. Samma som Raymarine/Navionics. Men inte på samma ställen. Vid Kragerö i Norge hoppar den 2 km vid zoom in och ut. Inte bra. Och det är i leden!

Les gärna igen från Alandia;

Problemen med noggrannheten i sjökorten ligger mer under havsytan. Fortfarande finns det stora havs- och skärgårdsområden i Sverige som bara sjömätts med handlod före 1940. Det är också stora områden som har sjömätts efter 1940 men med varierande teknik och kvalitet. Det är bara begränsade områden och huvudfarleder som har moderna sjömätningar med hög och standardiserad kvalitet på noggrannhet.

Sjökort kan ha en stor mängd fel beroende på ålder och tillverkningsteknik.



I många områden, och särskilt utanför de allmänna farlederna, är sjömätningarna och därmed djupinformationen av mycket äldre datum och kan ha stora fel och avvikelser från verkligheten. Det här är ett faktum som är viktigt att beakta vid navigering i vatten med litet djup i förhållande till båtens djupgående.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...