Bigfish68 18 Postad 11 Februari , 2014 Hittade dessa 2 installareade i maskinrummet,har dubbla motorer, ser ut som ngn slags isolator,men de är 3 pinnar på dessa,hur fungerar dom, hur vet man om dom är hela,går de att mäta sig till de..? Håller på o ser över all el i båten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Februari , 2014 Verkar vara dioder för batterisepareringen. En pinne kommer då från generatorns plus och sen till batteriplus på batteri 1 och 2. När generatorn laddar ska spänningen öka på batterierna om dioderna är ok. På multimetern kan man mäta med diodläget eller motståndsmätning. Det ska då bli stor skillnad mellan mitt pinne och en ytterpinne när du växlar (polvänder) multimeterns mätpinnar. Dioden leder ström ena riktningen. Multimetern visar dock inte noll ohm eftersom dioden i framriktningen har ett spänningsfall på 0,5 - 0,7V beroende på diodtyp. Kan visas som några kohm och oändligt när man polvänder mätpinnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Februari , 2014 Skulle också rösta på skiljedioder. De har en A och B sida samt en mittpunkt. Funktionen är att hindra ström att smita iväg åt fel håll. Exakt vad som är fel håll beror på hur kopplingen ser ut i din båt. Har du generatorer på båda motorerna? Har du ett gemensamt eller varsitt startbatteri till motorerna? Har du en eller flera förbrukningsbankar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Februari , 2014 På den tydliga bilden ser man på varje diodblock en tunn röd ledare gå samma väg som mittuttagets röda tjocka ledare. Den tunna går i samma isolerrör. Kolla att varje generator har denna tunna röda inkopplad. Rätt kopplat som du verkar ha det gör diodernas framspänningsfall inget för sämre laddning. Antar att dina batterier inte sitter så långt bort. Är de fjärrplacerade kunde den tunna röda få känna spänningen direkt på batteriet. Ett billigt sätt att slippa tynga båten med kostsam tillika åtråvärd koppar. Många gånger gör elinstallatören en genväg och skippar att koppla in den tunna röda (på generatorn kan den vara gul och sitta kvar på pluspolen som den satt från fabrik) och man får dålig laddning. Såna båtelektriker ska man inte återanvända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 12 Februari , 2014 Det är skiljedioder, som sannolikt är kopplade på detta sättet. På mittstiften är plusledningar kopplade från varsin generator. På ett stift på de två dioderna, höger eller vänster spelar ingen roll, är varsitt startbatteri kopplat. Det tredje stiftet på de två dioderna går då antingen ihop på en gemensam batteribank för förbrukningen eller till varsin förbrukningsbatteribank. Du kanske har två batteribanker för förbrukningen, där en kanske används till bogpropeller och eventuelt ankarspel, och den andra banken till allmän förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Februari , 2014 Gissar SCHOTTKYDIODER av fabrikatet COLE HERSEE med tanke på färgsättningen av kylflänsarna? Fina grejor i så fall, det låga men i.o.f.s. tydligen varierande spänningsfallet ger låg värmeutveckling och generatorn behöver inte elda så mycket för kråkorna som vid fallet kiseldioder. Nåt sånt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 12 Februari , 2014 Skulle gissa på samma sak. Angående att spänningsfallet kan variera: Schottkydioden KAN ha ett spänningsfall på 0,4-0,5V vid max ström, men vid låg ström är den kanske bara någon tiondels volt. Dvs när strömmen sjunker från de initiala många tiotals ampere och generatorn orkar hålla spänningen på max, kommer skillnaden jämfört med att inte ha dioden att bli marginell på toppladdningen. Men nu verkar du ju dessutom ha spänningskompensering (de tunna ledningarna) så det problemet har du inte i vilket fall. Fina prylar som troligen gör ett bra jobb ! (F.ö. varierar spänningsfallet på en kiseldiod också med strömmen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 12 Februari , 2014 Hej ! Tack för alla svar,har även pratat med en bekant i Marinels branchen, han konstaterade oxå att de var just skiljedioder vilket tydligen är bra grejer om de är rätt kopplat. Mätte lite på dom när jag var ut sist och hade på ena skiljedioden 5-6volt mot generatorn och på den andra 11 volt,fått klart för mig att de skall vara noll där så länge maskinerna är avstängda, så förmodligen klättrar spänningen någonstans,ska kolla vidare på detta i helgen.. /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Februari , 2014 Beträffande spänningen du mätt upp i vila. Kolla om du får ned den till noll med en 12V lampa mot jord. Det ska väl egentligen inte vara nån spänning men ligger ingen belastning kan ju mycket svaga krypströmmar ge klart mätbara spänningar med ett högohmigt instrument. Generatorn har ju också dioder så den vägen ska inte gå nån ström dvs ingen belastning. Bra att kolla också på batteripolerna om det finns nån svag strö. Lyft på en plus och mät strömmen när inga förbrukare är påslagna Lätt att det i en båt kan bli lite salt som binder fukt som ger lite ledningar som inte finns inritade i elschemat. Svårt att hitta såna ställen men är det svaga strömmar är det inget att bry sig om. Kan dock vara bra att slå ifrån huvudströmbrytare. Räddar batterier men även de ställen som ligger med krypströmmarna. (egen gissning, tänker på materialvandring på salt-fuktigt ställe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 674 Postad 13 Februari , 2014 Precis som forgus31 skriver är det troligen läckströmmar. Kraftdioder, i synnerhet av Schottkytyp, läcker en hel del baklänges (en hel del är någon mA, inget att bråka om i en båt dock). Mäter du med en modern multimeter som belastar ytterst lite, räcker denna läckström för att det skall verka som att dioden leder åt fel håll. Precis som rekommenderats - sätt en lite 12V lampa parallellt med instrumentet när du mäter för att få upp belastningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 15 Februari , 2014 Då är dom kollade,och läckströmmen går ner till 2 volt om man håller kvar multimetern,så de är kanske ingen fara ? Diodrarna fungerar som dom ska. Vid diodmätning så har jag spänning åt rätt håll,och noll mot generatorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser