Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Mambo

VHF och Sjöassistans eller Sjöräddningen

Rekommendera Poster

Nu har den landat i brevlådan igen -fakturan från Sjöassistans med årsavgiften för VHF och medlemskap.

Jag har dålig koll och brukar slentrianmässigt bara betala de 699:- de vill ha men sedan har jag för mig att det brukar komma någon faktura till på våren från SthlmRadio. 

Men egentligen skulle jag hellre vilja vara medlem i Sjöräddningssällskapet och därför kommer nu min fråga: Finns det ett motsvarande paket där man kan betala för sitt VHF-tillstånd och samtidigt vara medlem i Sjöräddningssällskapet?

Egentligen borde det bara vara att googla upp detta men jag gjorde ett fruktlöst försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du har båtförsäkringen i Svenska Sjö så ingår sjöassistans och via Svenska sjö kan du teckna VHF abonnemang hos Stockholm Radio för 299 kr/ år. Givetvis är det rätt att stödja Sjöräddningssällskapet, det går ju att vara med i båda.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att använda VHF:en behövs inget abonnemang hos Stockholm Radio på deras extratjänster, endast den ringa tillståndsavgiften till PTS. Den gång man behöver använda basstationsnätet för en nödsituation får man göra det och får hjälp i alla fall. Övriga tjänster och att kunna ringa med VHF:en - när/vem använder det numera ?  Men man får väl berömma dem för att de lyckats rätt bra i sin marknadsföring eftersom alltför många blandar ihop avgifter för deras extratjänster med den vanliga VHF-användningen och tror det är något man måste ha.

SSRS är ju mer frikostiga med när du har rätt till assistans, plus att mycket mer ingår kostnadsfritt än med Sjöassistans. Sedan har vi den andra aspekten - jag betalar personligen hellre pengen till en ideell organisation än en kommersiell. I synnerhet när kvaliteten också är högre och den kommersiella har kopplingar till båttillverkare som har dålig ekonomi.....

Det finns dock redan många och långa trådar om detta på Maringuiden - sök på SSRS Sjöassistans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar mina 160 kr till PTS för VHF-tillståndet och that's it.  Sedan har jag valt SSRS och pyntar även den årsavgiften.

Vad har Stockholm Radio med VHF avgiften att göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just den där oklarheten som är lite förbryllande för mig, alltså vad Stockholm Radio har att göra med VHF-avgiften och också med Sjöassistans. Har för mig att det är samma ägare, alltså Viamare? Då förstår jag i så fall sambanden i deras paket som jag får fakturan på. 

Men om jag betalar PTS en årsavgift för att få inneha en VHF, är det då det privatägda Stockholm Radio som utgör själva sambandscentralen/callcentret?

Det paket som Sjöassistans erbjuder består, förutom ett VHF-abonnemang hos Stockholm Radio, av en massa snömostjänster av typen Koll-på-båten, Information om broar och slussar mm.

Är det därför som jag varje år, förutom att betala fakturan till Sjöassistans inkl VHF-abonnemang, även får en avgift från PTS för VHF tillstånd? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt.

Ditt abonnemang hos Stockholm Radio handlar enbart om en massa (i mina ögon onödiga) tjänster som du kan få om du ropar upp dem via din VHF. Ungefär som att du har ett GSM-abonnemang som du betalar din operatör för, men sedan betalar ett helt annat företag för ett paket med tjänster där det ingår:

- att få roliga historier i din mobil varje morgon

- 50% rabatt på nummerupplysningen 118118

- att i din mobil få av företaget utvald information från diverse webbsidor, som du kunde laddat ner gratis och läst det du egentligen ville på dem själv istället.

Eftersom allt fler av de tjänsterna de kan erbjuda via VHF:en i dagens smarta telefonsamhälle är ganska utdaterade, har dessa mer eller mindre desperata försök att bundla VHF-abonnemanget med samarbetspartners försäkringar och andra kombinationer skapats. Lite konstgjord andning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abonnemanget hos Stockholm Radio är frivilligt och med ett begränsad värde idag. Mycket kan man klara själv med sin telefon men anledningen till att man har VHF är väl att man inte alltid har täckning med sin telefon? Ibland kan servicen från Stockholm Radio vara värdefull. Man kan be dem underrätta anhöriga om man inte vill/kan ringa själv. De hjälper till att ta reda på var närmaste ställe att tanka på är osv. 

Något som är viktigt är att de får in pengar så att kustradion finns kvar, i en del andra länder finns ingen kustradio längre. JRCC lär finnas kvar så nödtrafiken berörs inte men någon service finns inte. Då kommer Kustväderrapporten att försvinna vilket är den tveklöst bästa väderrapporten för kustområdena idag.

Sjöassistans är idag en motsvarighet till vägassistans och är numerär, om jag förstår det rätt, frikopplad från VHF-abonnemanget. Ingår automatiskt i flera båtförsäkringar, Atlantica, Folksam, Svedea, Svenska Sjö och Trygg Hansa. Organisationen består av taxibåtar, fiskare, mm men även privata som har lämpliga båtar och erfarenhet. De åker ut med soppa, batterier, bränslefilter mm. Och bogserar givetvis. De utför ganska många uppdrag som kanske inte är så spännande men nog så viktiga. SSRS gör liknande men har dels inte altid samma lokalkännedom och får de ett “riktigt” larm så prioriterar de det. Jag tycker alla dessa aktörer behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det där med att SSRS skulle ha bristande lokalkännedom och en hel del annat borde väl egentligen bemötas.

Men TS frågade ju om VHF, så nu skall väl inte den här tråden också bli en vilken sjöräddning/assistans är bäst-tråd, så intresserade kan ju läsa http://www.maringuiden.se/forum/;thread=164677&highlight=ssrs%20sjöassistans. Tror det mesta sagts i den tråden vad gäller SSRS eller Sjöassistans - från båda sidor wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra information från er alla, nu börjar det klarna. 

Tycker det är lite olyckligt bara att Sjöassistans i sin produktbeskrivning kallar det för VHF-abonnemang. Begreppet abonnemang var i alla fall förut förknippat med att man t.ex hade en vanlig fast telefon som man därmed kunde ringa på. Nuförtiden har begreppet en mera vid betydelse men jag kan tänka mig att många, liksom jag, tror att det är Stockholm Radio som ansvarar för VHF-tillståndet.

Det Stockholm Radio numera gör är att till varje pris (som uppenbarligen stiger i takt med att dom tappar abonnenter) försöker motivera sin existens och heller inte drar sig för att i samarbete med Sjöassistans uppfinna låtsasprodukter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Stockholm Radio och Sjöassistans ägs av Viamaregruppen. Sjöassistans tillkom troligen för att det passade ihop med radion. Så först när Stockholms Radio blev privat så erbjöd man bara abonnemang. Sen tillkom Sjöassistans och man erbjöd ett kombinerat abonnemang och man hade även båtförsäkringar. Man kunde betala enbart för radiodelen men det var kanske inte så tydligt. Men kombinationen hade ett ganska tilltalande pris. Nu verkar det separerat, antagligen där för att man lyckats sälja in tjänsten till andra försäkringsbolag. Vilket ju är toppen om man har rätt försäkring! Att Stockholm Radio använder ordet abonnemang är inte så konstigt, det är ju vad det är men med tillägg för assistans delen. På hemsidan pratas det bara om radioabonnemanget.

IngmarE: Jag känner personligen många som jobbar både för SSRS och Sjöassistans och vet därför också flera exempel när SSRS inte gått in på grunda/besvärliga områden för att tex leverera diesel medan Sjöassistans har gjort det. Nu är det inget konstigt, SSRS ska inte trassla in sina båtar i knepiga områden om det inte handlar om att rädda liv.

Jag har Sjöassistans därför att är det som jag bedömer är bäst för mig. SSRS har fått bidrag från mig nästan hela livet genom Livbojsförening, tvångsanslutning och medlemskap. Men det upphörde när de två gånger samma sommar försökte dränka mig mitt sitt svall (KBV har bara försökt en gång). Det skedde inte med de gamla, mindre testosteronstinna rädningskepparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Post- och Telestyrelsen, tidigare Televerket Radio, har mig veterligen haft hand om tillståndsbiten för VHF sedan urminnes tider, i vilken inte bara Stockholm Radio utan även alla dåvarande kustradiostationer inrymdes. Sjöassistans fanns f.ö. innan man privatiserade för snart 15 år sedan. Men sedan det blev vinstintressen i det hela och man tappade den automatiska kopplingen till VHF tvingades nya affärsidéer fram....

Sedan ganska många år är väl även Stockholm Radio betydligt lösare kopplingar även till Sjöfartsverkets MRCC.

Hur många vi känner personligen som har fått hjälp av den ena (SSRS/Sjöassistans) där den andra gått bet hjälper ingen att välja, för det är fakta som ingen kan kolla. Inte heller om min pappa är bättre än din o.s.v.

Tråkigt att du anser SSRS ha testosteronstinna skeppare bara för att du råkat ut för deras svall och tyckt att de kör som busar. Vet dock vad du talar om, jag har också sett dem köra som busar. I synnerhet när de utfört akut sjuktransport, då det inte finns någon annan organisation som har lika lämpliga båtar, tillgängliga dygnet runt. Och låg jag som patient i en sådan båt och snabbt behövde komma till sjukhus skulle jag uppskatta om de körde fortast möjligt. Om någon gnällig fritidsskeppare blir lite blöt på vägen och förargad och inte begriper bättre utan tror att det kör så på rent djävulskap är fullständigt ointressant. Visst, du VET väl säkert att de inte övade eller körde sjuktransport utan bara gjorde det för att vara dumma mot dig.

Uppenbarligen hyser du hyser agg mot SSRS, men det är nog inte din (eller min) sak att avgöra om SSRS skall ge sig in i besvärliga områden eller inte. Inte heller är argumenten att Sjöräddningen skall hålla på med sjöräddning och inte assistans, det hör man på namnet speciellt tunga. Tror nog vi skall överlåta det åt SSRS själva, fiskaren, taxibåten eller privatbåtägaren som skall undsätta att avgöra sådant från fall till fall. Det kan inte du och jag.

Allt är ju sagt om Sjöassistans och SSRS i den tråden jag länkade till, kan vi hålla med det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PTS har hand om tillståndsbiten och har ingen koppling till Stockholm Radio. JRCC som det heter numera har heller ingen koppling till Stockholm Radio. Samma med MSI men de delar samma radionät.

Jag hyser inget agg till SSRS, tycker bara att numera verkar ha mer bränsle än de behöver. Det var inte bara jag som blev irriterade mig på deras framfart. De var på väg hem från en uppvisning och det fanns inget mer än möjligen hemlängtan som föranledde farten. Jag vet därför jag kollade med en annan räddningsskeppare. Det var fö han som använde ordet testostron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt en VHF i min båt när jag köpte den för några år sen. Eventuellt ditmonterad av den förre ägaren. Jag vet att den fungerar men jag använder den sällan eller aldrig. Någon faktura eller tillstånd har jag aldrig sett till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmäl på www.pts.se - det är obligatoriskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte alls obligatoriskt. Det är många år sedan lagen (2003:389) ändrades till att gälla användning, inte innehav.

Men skall man använda den krävs givetvis att man har tillstånd (från PTS) och VHF-certifikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöräddningen hade jag valt alla dagar i veckan om du höll till på västkusten! Sjöassistansbåtar har jag bara sett på bild! Sjöräddningen ser man dock då och då ute på sjön! Dessutom är det inte myndighetsägt och bara det ser jag som en självklar anledning till att gå med i SSRS! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrev Stan Jag vet att den fungerar men jag använder den sällan eller aldrig.  Eftersom han använder den så blir det obligatoriskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att de båtar Sjöassistans använder nästan aldrig är märkta med Sjöassistans så det är nog att svårt att se. Nu vet jag vilka båtar som jobbar för Sjöasistans i mitt närområde och de ser man betydligt oftare än SSRS. Dock syns det inte om de är i tjänst. Men de utför många uppdrag.

Nu är inte Sjöassistans myndighetsägt heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med använder avser sänder håller jag med om att det är obligatoriskt men om man menar att man använder radion när man LYSSNAR är det en annan sak, och inte synonymt med att sända. Själv har jag tillstånd och cert men använder i princip aldrig vhf:n till annat än väderrapporter, alltså lyssnar på desamma vilket eg skulle göra -de iofs små- kostnaderna onödiga.Men visst, att sända är förenat med krav på cert osv. Å andra sidan, om enda anledningen till att man skaffar och installerar en VHF är säkerheten så är antagligen böterna för att ha sänt ett livsbesparande Mayday utan VHF-cert det minsta man bekymrar sig över?

 

I mina hemmavatten är valet mellan de 2 givet, sjöassistans är ju obefintlig i Vänern, SSRS finns på ett antal ställen och skulle nån jeppe i Stockholm råka ha bättre lokalkännedom om mina vatten än de sjöräddare som, frivilligt och utan krav på motprestation, sätter sig i båten en kulen höstnatt för att rädda liv inom 5 (eller 10 el vad det kan vara idag) minuter från larm, så har han ju 4 timmar på sig att komma hit för att visa sjöräddaren hans hemmavatten....

 

SSRS består av frivilliga , lokala, sjöräddare som i ur o skur ger sig ut för att rädda liv. Assistans i form av bogsering, bränsleleveranser osv är något man får på köpet och helt kostnadsfritt om man är medlem. Att man då någon gång får vänta pga av att de prioriterar livräddning före enstaka personers bekvämlighet tycker jag är givet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo:

På Vänern finns det 30 Sjöassistansbåtar, de flesta skepparna har betydligt mer erfarenhet och högre utbildning jämfört SSRS. De har oftast också mycket god lokalkännedom så att ta hit några stockholmare känns onödigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det skrev han.

Men det blir fortfarande inte obligatoriskt att anmäla som du skriver. För användning söker man (och får oftast) tillstånd. Anmälningsplikten är som sagt avskaffad och begreppet finns inte sedan över 10 år.

Och för att få använda den i en nödsituation behöver han faktiskt inte ens ha tillstånd....enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent formellt så ska man ha tillstånd för en VHF-radio, registeravgift till PTS på tror jag 160 kr per år.

För att sända med VHF ska man ha gått en kurs och ha tillstånd. För att inte bära sig dumt åt och trassla till det för andra användare så ska man veta en del saker om bokstavering, kanalanvändning, sjöräddning och lite annat.

Men om du bara lyssnar på din VHF så kan det kvitta. Det kan aldrig bli för många som lyssnar på kanal 16. Och ingen kommer att gnälla om du använder den i ett nödläge heller. :-)

Själv är jag i Stockholm, VHF'en lyssnar alltid på kanal 16 (nödkanal), 74 (trafikkontrollen in och ut ur Stockholm så man vet när Silja och Viking kommer ångande) och 68  (Mälarens trafikkontroll).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga - om man bara lyssnar så kan det inte bara kvitta. Det kvittar helt. Man behöver inget tillstånd, anmälan eler registrering för innehav (längre), inte heller om man bara har den för att lyssna. Bara om man tänkt trycka in sändarknappen krävs tillstånd. Och precis som nämns krävs då inte bara tillstånd utan också att man har kunskaperna, avlagt godkänt prov och har ett certifikat.

Dock är dessa regelverk undantagna vid en nödsituation då fara för liv föreligger, varför man - helt legalt - får använda VHF:en utan vare sig tillstånd eller certifikat om en sådan situation uppstår.

I en del manualer till VHF-radio står det faktiskt dock fortfarande att man skall anmäla innehavet till PTS, men det gäller alltså inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant, ordet “obligatoriskt” är fel. Har man bara VHFn för att lyssna på behöver man inte göra något alls. Men trycker man på sändningsknappen så ska man ha både tillstånd och VHF-ceritfikat eller SRC-intyg (om man har en DSC-utrstad apparat), om det inte är nöd. Generellt sätt är dock sannolikheten  att man ska lagföras ganska liten.

VHFen är viktig för säkerheten till sjöss därför bör man uppmana alla med VHF att både ha utbildning och tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...