Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Roxenskeppare

Startproblem

Rekommendera Poster

Jag äger sedan några år en plastsnipa av typ Mellan Bleka. Den är utrustad med en bensindriven Volvo Penta C 10. Jag har ibland problem med att starta motorn. Det verkar som bensinen inte rinner fram till motorn. Den förre ägaren monterade in en vattenavskiljare vid tanken för att komma till rätta med hackig gång p.g.a. fukt i bensinen. Det kan ha blivit sämre fall på bensinledningen p.g.a. fuktavskiljaren. Jag överväger att ta bort vattenskiljaren för att slippa startproblemen. Finns det något annat jag kan göra för att komma tillrätta med problemet. Båten är inte utrustad med bensinpump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att koppla bort vattenavskiljaren och pröva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att motorn saknar bränslepump? Tips: Du kanske har en läcka på sugledningen mellan tank och bränslepump/motor, kanske vid vattenavskiljaren. Du kan prova genom att koppla en ledning från en dunk direkt till motorn. Har du gjort ren tanken på länge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill så kan du ju bara dra in lite startgas i förgasarna, men har du bytat slang? Sen en grej som sitter på en del utombordare sitter det en liten blåsa man trycker på för o fram besin till motorn, en sån kan du ju testa och montera om du vill vara säker på att motorn får bensin till att starta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...