Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
fr0lle

Styrning som krånglar?

Rekommendera Poster

Hej på er , det ligger i mina tankar att nu i veckan börja göra i ordning båten.

Ska bli till styrpulpet ifrån rorkult. Jag har alla reglage till gas/växel/ styrning.

Jag är däremot väldigt osäker ang styrningen, om allt jag har funkar som det ska.

Kommer länka några bilder, kommer förklara vad jag menar vid varje bild.

Bild 1 : http://www.ladda-upp.se/bilder/qynjptvwdqgszv/

Hållet som är längst upp ska ju fästas i motorn. Det är jag med på

Bild 2 : http://www.ladda-upp.se/bilder/qpwvehzezkawyj/

Nu till det som gör mig osäker. När jag snurrar på ratten så går allt jättelätt och fint.

Det hålet som man fäster i motorn, sitter ju som på en arm antar jag? i jängstången men denhär armen rör sig inte en millimeter ! Ska den göra det?

När jag rör på ratten så är det jängstången som rör sig, cirka 25 - 30 cm. Alltså, den åker ut.

Den vita kulan som sitter på gängstången är för fästet till allt. Det som ska fästas i akterspegeln.

Som ni ser på bilden är det fullt rattat åt ett hål, rattar jag tillbaka så åker jängstången tillbaka, Och om ni tittar till vänster så ser ni en silvrig rätt stor bult, denna kan jag skruva fast jängstången med, då är det inget som rör sig när jag rattar, utan då är det bara stumt i ratten.

Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur det egentligen funkar? Blir inte klok på detta, har legat och grubblat på det i tre nätter nu, och vart och pillat på sakerna, men blir somsagt inte klok på det!

Hoppas jag kan få hjälp !

Tack på förhand! Trevlig vecka på er alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Där!

Det ser ut som ett teleflexreglage. Omkring den vita kulan skall sitta ett beslag, klamma som den vita kulan skall sitta fast i båten. Och kulan skall kunna röra sig i vid olika roderutslag. Bulten längst ut skall sitta i snurran. Klamman Kulan sätts fast så det går att svänga på snurran lika mycket åt båda hållen. Ev. finns förlängning av den rörliga delen som skall sitta i snurran/motorn.

Googla teleflex styrning så hittar du nog förklaring hur jag menar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får tacka så mycket för ett bra , förstårligt och välskrivet svar!! 

Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar dock fortfarande inte riktigt! Den delen som ska fästas i fästplattan på snurran, Känns som den skulle åka in eller ut ur röret med gängor på? som den vita kulan sitter på ?  beroende på vilket håll man svänger? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detaljen till höger på bilden skall sitta på snurran.

Grejerna finns hos de flesta båttillbehörsaffären.

Lycka Till!

post-10024031-1394237789,318_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, förhoppningsvis härmed dina två bildlänkar klickbart; BILD1 respektive BILD2 ?

Håller med Utsegla, googla teleflex eller nåt liknande. (Glöm inte heller att rikta sökarlyktan direkt på youtube:s sökruta, finns massor av bra info ifall man lyckas avskärma allt skräp. Hittade exempelvis den

filmsnutten som månne visar hur vajerhöljets kraftigt tilltagna mutter normalt är tänkt att anslutas??) Vajerhölje-muttern infäst i motorfästet eller nåt annat skrovbeslag, principen med skrovfast orörlighet borde vara samma kan jag tycka? 

[Ps. videosnutten är ganska lång och först mot slutet kommer i mina ögon poängen, dvs vajerns anslutning till den vridbara utbordarn. (Måhända startar min filmlänk som jag avsett just vid slutet (bara länknings-tekniskt detaljstrul annars) så se gärna hela filmsnutten oavsett. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...