Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Thomas-1

Avlasta spänt ankarolina-band

Rekommendera Poster

Finns det nån smart manick som man kan skicka ut en bit på ett spänt ankarolina-band enligt bilden? Skulle t.ex. bandet fastna i propellern och ankaret fortfarande sitter fast så kan det rädda en ifrån att motorlöst driva iland, men samtidigt bör bandet avlastas närmast båten för att eventuellt kunna trassla loss det. (Blir väl hopplöst annars att badandes och vid litet vind åstadkomma tillräckligt slack med muskelstyrka. Men avlastat kanske det går att baxa propellern baklänges?)

Några förslag?


[Kan tillägga att just denna typ av trassel drabbat mig endast en gång och det var länge sedan. Men eftersom jag har direktkopplad propeller med variabel stigning fram/back så snurrar den alltid då motorn går, och blir alltså ett extra orosmoment. Ibland startar jag - kanske till båtgrannars förvåning - inte motorn innan ankaret är uppe i säkert tvättläge. För detta att hala hem ankarlina och reglera prop-stigvinkel/backningsfart samtidigt är knepigt med bara två korta - och numera rätt klena armar. ;) Med säkert tvättläge menar jag att ankaret inte kan nå propellern oavsett manövrer, har en schackel i lagom läge på ankarkättingen som krokas i ett knap för ändamålet.]

post-10006646-1394237789,1707_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips och lösning på ett klurigt problem. Har själv saknat den knuten som vår son nån gång visat mig men när jag har haft användning av den har jag glömt hur man gjorde.

 

Får kolla in bilden och ta fram ett par snören.

 

Tumme upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet är tycker jag att dubbla en liten bit av remmen och göra ett skotstek. Eller om tid finns ett dubbelt. Så slipper man att feppla med en besvärlig knop som kanske ändå remmen löper igenom. 

post-10024031-1394237789,4792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, prusik är ju ett bra tips som jag inte hade koll på alls. Får göra som Forgus och öva in den, får göra nåt experiment på det platta ankarbandet också. Skotsteken verkar bra, har inte den heller på min repertoar skam till sägandes. Blir dubbel hemläxa. :)

Fast just i propellerfallet är nog bägge litet omständliga, propellern sitter ca 40 cm under ytan och det spända bandet försvinner neråt. Hade tänkt mig nån manick som helst kan sättas på båtshaken och via den föras ner och krokas på bandet? Kanske nån typ av clamcleat eller nåt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Thomas1

Jag vet ju att du fixar det mesta, så här har du ideen till ditt verktyg kallad kniiip. Du kan limma cykelslang på klämytorna så fastnar remmen. Kanske ändå lite svårt att anbringa om remmen pekar rakt ner i djupet? Du tillverkar väl det i rostfritt för jag tror inte det händer dig igen.

Hälsningar Uno på Hönö

 

post-10024031-1394237789,5501_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter man den prosajiska knopen löst borde den gå att peta på plats med en pickhake. Först när man slackar på ankarbandet får man knopen att hugga. Hoppas man. Gäller ju också att dra in båten så bandet slackar och det ingick ju egentligen inte i förutsättningarna. Man kanske kan släppa efter från knapen lite kvickt nån meter och dra till prusajknoopen.

Värt att testa innan skarpt läge.

Innan knoparna kom upp hade jag i tanken en skotråtta/clamcleat på en bräda/båtshake.  En skotråtta som är trimmad för ankarband och nyper på det tunna bandet. Inborrade stift eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur bra Prusik funkar på ett band? Men det är en användbar knop, i synnerhet om man har några Prusik-sling dvs ett hopsplitsat “rundsling ombord. I filmer brukar de använda skosnörena … Jag har fått lära mig att använda en sk Blake’s Hitch http://www.netknots.com/rope_knots/blakes-hitch/ som är praktisk därför att den kan slås i ändan på en lång tamp. Det finns fö flera knopar med samma funktion

Den mekaniska varianten tro jag heter “repklämma” eller “jumarhandtag”.  Såg en arborist som hade något liknande på ena foten (han formligen sprang upp för ett fall).  Men hur det funkar med band är en annan sak. Ett besök i klätteraffären kan nog vara intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Prusikknopen är att det går att använda lämplig tamp ombord för att slå den enligt Kajsa Varg-metoden Man tager vad man haver. Om du behöver få mer slack i ankartampen så slå en Prusik - ta hem på tampen du slagit Prusiken på - gör en till Prusik nedanför och kasa ner den så långt du når - flytta lasten till den nya Prusiken osv.

Toaen:s skotstek kräver ju att tampen är avlastad för att kunna göra ögat och slå den.....

Bergsklättrare använder (eller använde tidigare ...) två Prusik som de gjorde två fotslingor med. Genom att flytta dem växelvis uppåt så kunde de klättra uppför ett rep genom att belasta och flytta dem växelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tänkte på mig i samband med den skotstek som utsegla föreslog.

Använder visserligen skotstek väldigt mycket, men brukar nästan alltid slå den som dubbel.

 

I ett sånt här läge måste man va kreativ.

Om ankarlinan är så spänd för att man fått den i propellern, tyder ju det att något håller emot båten. Tex landförtöjning. Man skall nog i så fall inte släppa landförtöjningen, men man bör nog slacka på den, eventuellt skarva i längre tampar så att man får mer handlingsfrihet.

Man behöver ju få båten ett antal meter akteröver, för att ta upp linan med båtshaken och säkra den på lämpligt sätt. Varför inte med ett dubbelt skotstek. Ev kan man gör en ögla på linn genom att slå en överhandsknop med linan dubbel eller en pålstek. I öglan kan man sen fästa tampen med en dubbel skotstek.

Var tankemässigt inne på en liknade stoppare som bhemac länkade till. Det är ju en variant som man använder relativt ofta, även om jag inte har sån fint namn på min. wink Bara en extra rundtörn avlastar ju väldigt mycket.

Jag fick en bogsertamp i propellern på min storfidra, när jag försökte dra loss en seglare som gått på grund i Limfjorden. I en sån sitation blir man ju ganska allert och kreativ. Kom på att jag kunde nå propellern om jag la mig i gummibåten och stack ner armen så att jag fick axeln i vattenytan. Nu var inte linan så hårt pålindad, så jag kunde trassla ut den.

Bifogad bild är resterna av den lina som jag senast fick i propellern. Den satt hårt och gav dykaren ett styvt arbete att skära loss. indecision

Man skall inte ha större båt än att man når propellern utan att bada. cheeky

Ä det nån som har erfarenhet av såna knivar som man satte på propellern för att skära av tampar som tenderade att fastna?

post-945-1394237789,7806_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lite oklarheter som jag inte förstår. Du har alltså propellern snurrandes men inte gör fart varken fram el back, pga ställbara blad, inget friläge utan snurr. Sedan så när du tar hem på anakolinan så sjunker den å lindas upp på axeln?

Rätt uppfattat?  I så fall, skulle du kunna ha en tillfällig dävert som sticker ut från aktern å över vilken ankarolinan tas in? Allteftersom du tar hem på den så lyfts ju den upp hela tiden från aktern. Kan det va nått Å hur en sådan dävert kan se ut får bli nästa fråga i så fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Klanteri-scenariot är mer att backningsfarten ökar i början när man halar, tills slut kanske man inte hinner med att ta hem slacket utan propellern får tag i linan. Man kan då antingen göra ett kort avbrott i det alltmer panikartade halandet och ställa propellern på framåt för att bromsa in båten, eller satsa på att hinna med att styvhala slacket ändå. Har för övrigt propellerspaken djupt nere under en lucka i sittbrunnstoften, så avbrottet i halandet blir några sekunder och då kan eländet hinna ske. Däremot är själva lyftet av ankaret sällan nåt problem, för linan är ju då mer eller mindre lodrätt spänd och jag kan dra upp ankaret på sidan av båten om det kniper.

Nå, med rätt propellerstigning från början uppkommer inte dilemmat alls utan man kan hala i lagom takt och hinner även justera propvinkeln om det behövs. Kul bara att få kluriga tips om tänkbara metoder om det ändå skulle trassla. Båten i min ursprungliga skiss har skaplig vind in från aktern och elaka klippor framför stäven, att fånga upp linan med båtshake och dra upp den till sittbrunnen för knopande är tungt och linförkortningen kan också ge ogynnsam vinkel så ankaret släpper. (Som sagt, har bara hänt en gång på 33 år och då blåste det inte mycket, ta i trä. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ställde frågan tänkte kjag först på såna spännbackar som tex elverken har när de spänner in aluminium- och kopparlinor i stolpar.

Spänbacken på bilden P9250714 kanske hade varit nåt.  http://www.linjeutrustning.se/default.asp?HeadPage=469&Lindragningsutrustning skrolla ner en bit på sidan

Fast jag tycker det är vanskligt. Dessutom är jag skeptisk till att ha ett redskap för varje tänkbart problem som kan uppstå.

Uppstår ett inte allt för vanligt problem, får man försöka läsa det med de medlen som står till hands.

Du har väl fler ankarutrustningar än en ombord!?

Ett universlhjälpmedel är förståss ett medlemskap i SSRS http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/

Dessutom blir väl i stort sett alla tvingade att bli medlemmar i Sjöassistans via sitt försäkringsbolag.

post-945-1394237790,8376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev:  Fast jag tycker det är vanskligt. Dessutom är jag skeptisk till att ha ett redskap för varje tänkbart problem som kan uppstå. Uppstår ett inte allt för vanligt problem, får man försöka läsa det med de medlen som står till hands. Du har väl fler ankarutrustningar än en ombord!?

Tänker likadant och brukar ibland säga; en pryttel till så sjunker nog båtfan! :) Fast bra idéer och kunskap kan ju väga tungt när det gäller att reda upp trassliga situationer utan att tynga båten. Fiskar mest efter kluriga idéer, vill alltså mycket till om nån specialpryl skulle klara mina krav och faktiskt bli realiserad. Har SSRS och ett extra ankare (en blyplätt som även får agera tyngd på ankarlinan ibland) men ingen gummibåt att paddla ut den med.
[Hinner väl knappast få ut den innan båten i exempelfallet gnager mot klipporna, men att sen simma ut med det vore kanske möjligt? Hmm... tänker en flytande korg med det tunga ankaret som sen välts ur långt ut? Kanske finns redan nåt lämpligt flytetyg ombord som bär plätten simmandes?? Haha, så fick jag ännu ett uppslag att klura på.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en segelbåt du har?

 

Kollade din sjöbod nu och såg tt det stod Amigo 23. Tittade dessutom på din skiss och den visar ju tydligt att den är en segelbåt med drag av Amigon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gode Thomas-1 löser det mesta. Han skulle ja vara glad att bara ha fått en snäll ankarolina runt propellen.

I förfjol gjorde jag en grej som fick mig att inte gå ut på sjön i ett par veckor. När jag närmade mig hemmahamnen en kväll när det var fotbolls-VM såg jag en rad med gästbåtar var på väg in till gästhamnen. Dom brukar ligga och dividera om var de skall ligga alldeles framför min båtplats. Jag börjar ledsna på detta. Men detta fixar pappa och kör om dem utanför dykdalberna.

Väl förbi girar jag in på banan igen MEN!!!!! en boj som varit förbunden med en annan boj hade kommit loss och låg i min väg bakom en nedtagen obeslagen fock. Det var som att köra i kajen med sju knop. Jag slog mig så jag nästan svimmade. Motorn störtdog från 3000 varv. Gästbåtarna förtöjde en god stund innan jag denna kvällen.

Vad gör jag? alla ser på fotboll Sverige mot Tyskland? Ser att det sitter en orange hård 30 mm nylontamp i propellern och senare fick jag se en stor rostig kaus plus ett stort garnflöte i en tunnare ända. Nu är ändå axeln krökt tänkte jag och gjorde ett kort backande. Fick lite slak. Och vi var inte svårt läck.

Jag skaffade en överlevnadsdräkt för många år sedan. Jag kom mig igen i kroppen. Och lyckades efter viss möda kränga på mig den. Tog brödsågen jag köpt på secondhand för en tia med mig akter till badstegen. Hjärtat bankade, jag nådde nätt och jämt ner till trasslet med inte en jalle att klara att få loss eländet. Det fick bli brödsågen, en sådan där fintandad (skaffa en sån!) Med bara några skär har jag loss skiten. Känner och finner att ett blad pekar mer akteröver än det andra.

Ja nu får jag trots hjärtklappning ta mig ombord med tunga dräkten på mig för båten drev mot land. Körde till upptagningsplatsen och tog iland skräpet och bojarna jag skurit loss. Kollar efter ev läckage men ok inget läcker efter det hemska stoppet. Får sätta ett avhåll på dräkten för att lirka mig ur den. Slutet på Juni månad nu är denna sässongen väck, men jag vågar mig nog inte ut ändå så kändes det då.

Båten är tät och jag kör ut ur hamnen igen på kvällen och finner en liten ny vibration. Ringer försäkringsbolaget nästa vardag och dom lovar att ta skadan minus självrisk. Jag får förtroende att köra försiktigt tills efter semestrarna. Och gissa om ja var nere i sjön många ggr och indikerade axeln med fingertoppen akter om muttern. Inget alarmerande som det kändes.

Fick ny propeller (något lättare än den förra) och axeln hade klarat sig 30 mm.

Och då minns jag med tacksamhet TS som försökte på ett enastående sätt hjälpa mig att få bättre arbetstemperatur på min motor. Han kan det här med att söka ritningar och sånt på nätet. Vi fann ut att min motor var felkonstruerad, men det går att leva med. Mixtrar inte nere i motorrummet numera. Håller på att gubba till mig tror jag. Var runt holmarna i förrgår och fick endast upp 42 grader med 2 grader i sjön. Det får bli en tröja till så här års med den gröne igång. Men nu närmar vi oss ju sköna varma maj.

post-10024031-1394237798,3394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okej Thomas-1, jag har bilden klar. Men det finns en enkel lösning.  Lägg flytande lina på ankaret! Visserligen inte så bra men det klarar ditt problem eller hur?

 

Ett annat är att du lägger ut ankert, drar fram linan till fören å backar in mot stranden-klipporna. SEdan kan du dra dig ut med anakarolinan tills du är på fritt vatten å dra upp den där. Så gör jag faktiskt ofta numera. Finglan har bra överhäng även i aktern å rodret skyddat långt under, ej på akterspegeln.

Ditt inlägg var bra för det fick mig att tänka på att nu när jag bygger om nedgången skall jag se till att reglagen ligger nära rorkulten å aktern så jag når båda ankarlinan å spaken å gasen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Vegan ä det precis så, propellern roterar hela tiden då motorn går och man justerar stigning fram back.

I vilka situationer måsta du ha motorn igång medan du hala ankaret?

Du kan ju dra dej ut med ankarlinan och starta motorn när du har linan rakt ner.

Då kan du ju redan flöjla proppen lite framåt och dra upp ankaret till lagom höjd för tvätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha, det är klart det kan vara lite marigt om det är busväder och du vill ha motorn igång mot vinden. Det är väl som oftast, man får klura lite och anpassa sig efter situation.

Om jag ankrar med akterankaret, med nosen mot nån klippa eller så, brukar jag försöka vrida runt båten så jag får ankaret i fören istället. Då kan man dra upp segel osv innan ankaret och segla iväg utan motor. Lite mekigt blir det eftersom man måste konka akterankaret antingen liggandes i vattnet eller hela vägen på båten, tillbaka till aktern. men då har du ju nosen mot vinden automatiskt. Oftast ligger man, vi, helt ensamma och då spela ju motorgång ingen roll även om man sticker tidigt.

Men det är klart, blåser det såpass mycket så du måste vinscha dej ut med aktern före innan du kan vända båten så... i värsta fall... vänta tills vinden lägger sej, om du inte har en tidtabell att följa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att vänta på bättre väder kan man kanske med lina upp mot vinden få fören åt rätt håll.

 

Finns inget att fästa i kan man ta jollen och ro ut ett ankare.

 

Såna operationer är inget som man blir stressad av utan snarare en trevlig sysselsättning. Allt blir mer kontrollerat och man kommer iväg fast vinden inte är den bästa.

 

Jag gillar inte att ligga i hamn och vänta alltför länge. Vinande riggar och oroliga seglare som jagar upp varandra och efter ett tag så vågar man sig inte ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog inte på Vegor generellt, utan på alla motorer med reversering i stället för backslag.

Sen har det ju hänt en handfull gånger - syvt - under mitt seglarliv att jag fått en lina i propellern, trotts att jag alltid haft backslag. Ibland gör man sina tabbar. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske var lite klantigt uttryckt. Mitt uttryck I Vegan, syftar jag på min Vega. Jag vet ju inte om det är så på alla andra Vegor såklart. 

Förra året när Vegan var uthyrd, ringde han som hyrde och sa att motorn dött, skurit. Vi kom fram till att dom skulle försöka ankra för natten och att jag skulle segla norrut jättetidigt så jag snarast kunde assistera och få koll på läget.

En timme senare ringde dom tillbaka. En båt som passerat hade viftat, vinkat och pekat mot fören. Ena förtöjningslinan på 15 meter låg från fördäck och spänd ner snett över fribordet.

Han hade fått bada lite och använda morakniv så gick motorn fint igen. Jag fick samtalet precis när jag lagt köttet på grillen och hällt upp vin till dom andra medseglarna. Jag skulle ju segla iväg väldigt, onödigt väldigt, tidigt. Så istället för fokus på motorproblem och extremtidig segling fick jag pricka ett plas till med lite rött. Fantastiskt gott i den varma kvällsolen till ljudet och doften av enrismarinerat kött  samtidigt som jag kunde släppa ev. motorproblem.

Ja fanemej om det inte var en fördel att det blev som det blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410 skrev: aha, det är klart det kan vara lite marigt om det är busväder och du vill ha motorn igång mot vinden. Det är väl som oftast, man får klura lite och anpassa sig efter situation.

[Egentligen tänkte jag mig att tråden skulle fokusera på hur inskarvande av en avlastningslina bekvämt kan ske enligt trådhuvudets skiss (toaen: visst är det gamla Amigo23:an) på ett spänt ankarband strax under vattenytan. Många bra uppslag, tack för dem. Verkar inte finnas nån färdig manick för denna situation blir min slutsats, och det är ju ett svar i sig. (Frågeställningen kan nog vara allmänt intressant för den kan väl gälla annat än just ankarlinor eller platta band? Just propellertrasslet var alltså mer av ett exempel på svåråtkomlig spänd lina/band.)]

Nå, permanent motorkopplade fiskebåts-propellrar har intressanta manöveregenskaper som man kanske inte tänker på i förstone utan att själv ha haft en? Litet OT och mest kuriosa men... 1. Det finns inget FAST neutralläge i vanlig mening, utan båthastigheten genom vattnet - inklusive eventuella havsströmmar - avgör vilken propellerstigning som varken driver framåt eller bakåt. (Har naturligtvis ett markerat spakläge som ger neutral men bara då båten inte rör sig relativt vattnet, så skulle jag vid exempelvis 5 knop framåt ställa in detta läge och gasa på så bromsar alltså båten kraftigt!) 2. En trevligare egenskap är naturligtvis den steglösa fram&back-växellådan, gamla tiders fiskebåtar med lågvarviga motorer behövde väl växla ned ifall näten blev tunga att dra. I mitt segelbåtsfall kommer egenskapen mest till pass vid tilläggning, går att köra hur sakta som helst samt att balansera påtryckningskraften nästan oavsett motorvarvtal. (Kraftbalansering brukar uppskattas exempelvis av hoppilandkalle som vid skuttet ombord inför avfärd föredrar en båt som bara helt avmätt försöker närma sig, särskilt om avstamps-klippan är brant.) 3. Angående min motvilja att dröja med motorstart - gör som sagt ändå så ibland - så beror den mest på riskmomentet att motorn kan startvägra trots sin vanligtvis goda startvilja. Behöver heller inte vara nåt större busväder för att en smula backvinkling känns motiverad, blir lättare att hala hem ankarlinan. (Blir ju liksom helt naturligt att välja en svagt svagt backande kraft som kompensar vindens, existerar ju som sagt inget absolut neutralläge så varför inte? Nån stigvinkel måste ju uppenbart väljas och här kommer klanteriet in i bilden genom att spaken är litet svåråtkomlig samtidigt som slacket överraskande kan behöva halas hem snabbt utan avbrott.) Snyft, fatta hur jag har det eller! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gör man ju även jag på båtar med backslag. lägger på motorn på back med tomgång medans jag halar ut mig till ankaret. (ibland kanske man behöver mer kraft och ökar gaspådraget) I regel så lägger jag backslaget på neutral just när jag skall ta upp ankaret.

 

Har du ingen koppling mellan reverseringen och motorn?

På de båtar som haft reversering som jag vart med på har det förutom reverseringen funnits en koppling. Den manövrerades med en nästan meterlång spak (åtminstone 60-70 cm) som satt intill ratten för reverseringen.

Jag var i min ungdom engagerd i missionsbåten Elida. Vid ett tillfälle var jag med ombord när de skulle ha bryggmöte i Bovallstrand. Kopplingen slirade och jag och kompisen Ingemar fick förfrågan från skepparen Tarren om vi kunde spänna kopplingen under mötet.

Man slog med en slägga på en stor hylsnyckel (typ)

Musikalisk som man är, slog jag i takt med musiken för att det skulle störa så lite som möjligt.

När vi skulle lägga ut från Bovallstrand gick det inte att få in kopplingen i det läge när spaken låste. Vi hade spänt för mycket. Jag och Ingemar stod och pressade in spaken under färden till Hunnebostrand. Precis när vi skulle lägga till i Hunnebo gick spaken in i läge - sen orkade vi inte få ur kopplingen. Det blev ett förfärligt vevande på reverseringen. blush

post-945-1394237800,1132_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr saknas urkoppling, finns inte ens nån typ av brytpinne ifall propellern fastnar. Blir nog axeln som går av i så fall, men manöverröret håller förhoppningsvis båten tät ändå fast rodret kanske blockeras? Har lagt upp ett par gamla bilder på mekanismen HÄR och HÄR. Reverseringen Erion 1 byggdes av en Douglas Erikson i Uddevalla och har smäckrare propellernav än Albins. Tyvärr kan den inte flöjlas likt den senare vid segling. Manöverröret är numera bytt men det på bilden tillsammans med genomföringen är nästan en stilstudie på korrosion. Från vänster; grön skyddande propellerärg, röd försvagande avzinkning och till höger smärre gropkorrosion. [Den uppmärksamme kan f.ö. se att lagerhuset för manöverröret rör sig i en cirkelbåge (rödstreckad) vilket skulle kröka axeln. Lösningen är att axelhålet i huset är ovalt och att axiallagrens rullbanor kan glida vertikalt för att kompensera.]

Mindre fiskebåtar typ skötbåtar hade f.ö. även metallnäts-korgar som kunde fästas runt propellern vid ankomst till fiskeplatsen fick jag lära mig av Jörgen på träbåtsakutens forum. Säkert bra med tanke på alla fiskenät och -linor.

Edit sent tillägg: Bilderna som f.ö. är foton av pappfoton ur min motorpärm kan zoomas rejält även i PC med ctrl+ respektive ctrl-. (Iaf med Firefox & IE.)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ovanligt att tex hummerfiskare har nätkorgar runt propellern på sina jullar för att slippa få linor i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin sålde mycket marinmotorer men för att få sälja fler bad man Per Brohäll rita Vega. Så grunden till Vega är egentligen O21 motorn. Vega var tänkt som en folklig familjekryssare och med den tidens mått, rejält motorutrustad. Samtidigt gällde det att hålla kostnaderna nere om båten skulle bli folklig. Därför valde man en ställbar propeller. Man kan gissa att det fanns någon koppling till KaMeWa (idag Rolls Royce) som var världsledande på ställbara propellrar och som också låg i Kristinehamn.

Den ställbara propellern eller CPP som den brukar benämnas har alltid haft en stark ställning i Norden och det finns flera olika tillverkare. CPP har några stora fördelar, tex kan man bättre anpassa drivkraften till behovet som kan variera ganska mycket beroende på hur tungt lastat fartyget är. Man kan hålla motorn ordentligt belastad även om man minskar varvtalet. Detta är betydligt bättre för dieslarna som ju inte tycker om låg belastning. Nackdelen är att propellern alltid snurrar åt samma håll och man kan inte använda prop-walk åt båda hållen. Många skutor och fiskebåtar utrustades med ställbara propellrar, då ofta kompletterade med koppling eftersom det blev väldigt tungt att ställa om utan servo. Större fartyg och färjor brukar sakna koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...