Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
carl550

mest DC för 400 000:-

Rekommendera Poster

Söker en DC för helgturer med familjen.

Har en budget på 400 000:-

Har tittat runt och fått en bild av vad jag vill ha för typ av båt.

Nånstans runt 27 fot

Typ wellcraft, bayliner.

Dieselmotor, gärna högt utrustningsnivå.

Hade tänkt köpa en så snart som jag hittat en lämplig, dock är det svårt att åka runt nu på vintern och kolla på båtar.

Därför vill jag gärna ha tips på vilka jag ska titta på om jag vill ha mest för mina 400 k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray 280/315 från början av 00-talet är ett säkert kort.

 

Finns nästan inga dieslar i Amerikanska DC-båtar, fokusera istället på att hitta ett fint exemplar.

 

Om du lägger 10000kr eller 15000kr på soppa gör väldigt liten skillnad för totalkostnaden över en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska tro senaste numret av Vi Båtägare så ska man tydligen titta på nya Bayliner Cuddy 642 som kostar från 299 tusen och 370 tkr med stora motorn och med all utrustning. Kanske för liten och fel soppa men prisvärd. Byggs i Polen och delar skrov med Uttern D62.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på lite äldre norska dc som Fjord, Scand, Biam, Polar och Joda. Kvalitetsbåtar där det ibland dyker upp riktiga fina exemplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med här, den storleken på båt så spelar det inte så stor roll om du kör benis eller diesel..

Alla stirrar sig blinda på bränslekostnaden som är den mindre kostnaden i ett båtägande.

 

Hitta ett bra exemplar av båt med en bra motor, MPI, ingen förgasare så kommer du långt.

Själv har jag kört diesel i 6 år, funderar på att köpa en båt med 2 V8or, mullarar mysigt även om jag kör 1200 distans...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel i en båt runt 27 fot är väl som att skjuta över mål.. En Bra V8 med insprutning kommer du långt med!

Själv kör jag mellan 1200 och 1500 distans per år, jag kör diesel idag men funderar på en båt med dubbla V8or. Det är till syvenesst inte bränslet som är det dyraste i ett båtägande, även om det är den kostnaden som alla hänger upp sig på.

 

Skicket är a & o när man köper begagnad båt.

Du vill få så mycket som möjligt för dina pengar, det är förståeligt, men på vilket sätt?

- Nyast möjliga ?

- Största möjliga motor?

- Snabbast?

- Mest utrustning?

- Mest möjligheter att bo i båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenskt alternativ    Nimbus 28 DC, finns några på Blocket!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju lite vad man har för smak. Vill man ha mycket båt och utrustning för pengarna så är amerikanska dc givet, i viss konkurrens med bavarias äldre dc på ca 27 fot som borde kunna hitta för ca 400.

 

Personligen var jag väldigt intresserad av tex sea ray för några år sedan men jag tyckte aldrig riktigt om de amerikanska båtarnas layout, form, förgval och lite bonniga känsla.

 

Hade jag haft 400 att lägga på båt skulle jag titta på att hitta något skandinaviskt märke typ aquador, windy, flipper eller nimbus.

 

Aquador 23 med 5 liters V8 är ett bra val för familjen. Går att få för runt 400 när säsongen drar igång. Tror den går hyfsat snålt fast det är bensinare. Säkert inte stor skillnad i totalklkylen med en bensinare då service osv tenderar att dra iväg när man kör diesel.

 

När marknaden drar igång framåt våren sommaren kommer du säkert kunna hitta fina nimbus epoca med diesel för ca 400. Förra året vill jag minnas att det fanns en epoca från 99 på blocket med en kad 42 eller 43 för ca 400 om inte jag minns helt fel. En bra båt med fin motor.

 

Sen tycker iaf jag att windy har gjort bra båtar väldigt länge. Windy 8000, 8800 och 9800 är alla väldigt bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte promt ska ha DC finns det en Flipper 760 med VP D4-260 på blocket, marscha 24-29 med en förbrukning på 1,01-1,1.. Går tyngre och mjukare i sjön än kompisens Bella Falcon 26.. Har man bråttom ligger man i 34-35 knop. Men då går förbrukningen upp till hiskeliga 1,4-1,5 nånstans.. Fullt semesterpackad.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att man bara får hälften så mycket båt om man köper skandinaviskt av motsvarande årsmodell. För ett par utan barn eller endast dagsturer (med barn) kan Epoca och Aquador 23 vara ett alternativ, inte annars.

Senast jag var ombord på en ny Aquador 23 DC var jag inte imponerad. Rinningar i lacken på toalettdörren, Plasig kolfiber-fejk-instrumentpanel, extremt trång nergång vid främre lucka. Jag fick dessutom handtaget i handen när jag försökte öppna toalettdörren. Jag tar Sea Ray alla dagar i veckan framför en Aquador. Bättre att vara ärlig med att man inte gör anspråk på att vara en premiumbåt än att försöka men inte lyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ett bättre andrahandsvärde med en diesel. Diesel kan man få för 10kr svart. Och den drar mindre vad folk än säger. Behöver man inte låna till båten är nog en diesel att föredra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att få diesel för 10 kr/ L?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du vill ha en DC så borde du försöka hitta en fräsch Flipper 777 med V8:an utbytt mot en diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, äger en Aquador 23 DC sedan 2006, kanon båt med en Mercruiser 5,0 MPI V8 260 HK, 38 knop på topp och vid march fart 26-27 knop drar den 1,5L per distans.Priserna börjar vid runt 400.000 för ett bra ex. Billiga reservdelar om man jämför med VP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det undrar jag med. Hur hittar man billig diesel? Är den bra?

Macken säljer tyvärr inte. Kontaker gäller. Det rör sej om omomsad, bunker eller snodd diesel.. För 10 spänn litern är det nog nåt av de två sistnämnda som avses. Om den är bra vet man oftast inte förrän man (försökt) elda upp den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vädret så skulle jag aldrig igen köpa en DC. Skall du ändå välja en DC så är USA båtar det självklara valet. Har aldrig förstått storheten med den sk kvaliteten i nordiska båtar. Drivlinan är viktig. En pålitlig Mercury Mpi minst 5.7 liter är det självklara valet. Problemfri och med Bravo 3 DP så har du hela registret i fart.

Alla båtar i premiumskiktet från USA är prisvärda. Sea Ray är för dyra. Titta på andra märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...