Zer0 3 Postad 8 Februari , 2014 finns det nån guide nånstans hur man på inte allt för svårt sett bytter akterspegel bilder osv då jag aldrig gjort detta, har en sportbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 8 Februari , 2014 Svårt att svara på eftersom du inte nämner vilket material båten är gjord av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 8 Februari , 2014 plast, vator 15 dl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 8 Februari , 2014 Börja med att kolla alla videoklipp i denna spellista Jay är lite av en kändis bland DIY plastbåtrenoverare då han videodokumenterat flera renoveringar grundligt. Läs sedan igenom lite trådar i renoveringsdelen av världens största båtforum Iboats.com i princip alla längre trådar här innehåller omplastning av akterspegel dokumenterat med bilder, materialåtgång etc. http://forums.iboats.com/boat-restoration-building-hull-repair-22/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 8 Februari , 2014 Den korta förklaringen är att du tar bort den gamla och sätter dit en ny i stället :-) På riktigt: Om du verkligen vill ha ett snyggt och hållbart resultat så sågar man bort laminatet som täcker plywooden från insidan. Sedan epoxilimmas ny plywood mot akterspegeln, vanligtvis i flera lager tills originaltjockleken uppnåtts. Det låter ju enkelt eller hur? Problemet är att komma åt. För att lyckas till hundra procent kan det hända att man blir tvungen att lossa däcket från skrovet. Att jobba liggandes under akterdäck och motorbrunn för att limma och laminera iförd gasmask är knappast det roligaste man kan tänka sig... Att googla runt är en bra början och ger snabbt en bild av hur det hela skall gå till. Håller som bäst på med ett liknande jobb, det går långsamt men går att följa på min blogg. Själv har jag precis kommit mig igenom rivningsfasen och har reparerat några sprickor och fyller som bäst igen de nitton hål som gjorts i akterspegeln under båtens tidigare liv... http://uupee.wordpress.com/category/bat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 9 Februari , 2014 jo det o komma åt är ju knappst det lättaste väldigt trångt i denna båten, ta av toppen låter som ett rejält jobb, får kolla runt lite då, tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baffy 0 Postad 12 Februari , 2014 Vinkelslip, kofot, huggmejsel är bra verktyg Har bytt allt i princip fast på en 21 fotare wellcraft, akterspegel, durk, motorbrunn och stringers mm. mm.. Gasmask och ca 2 veckors jobb ifrån kl 8 till 8 på kvällen så var det klart... Förövrigt så sågas akterspegeln upp inifrån och förstärkningen byts ut så att själva skrovet behålls intakt... //Baffy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 1 November , 2014 Ser i min bloggstatistik att en del hittar dit via en länk från den här tråden. Eftersom min blogg handlar om en hel del annat än renoveringen av min båt vilket då liksom drunknar i mängden så skapade jag en egen blogg för den: http://vingalvendla.wordpress.com/ Akterspegelrenoveringen finns bland de äldsta inläggen. Under vintern hoppas jag att renoveringen går framåt till den grad att jag kan sjösätta nästa sommar. Eller nästa. Eller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser