bhemac 2 859 Postad 30 November , 2014 Haha, mitt enda intyg i blåboken är "Manöverintyg för högfartsbåt". Resten finns "på papper med vattenstämpel". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 30 November , 2014 (redigerade) Förarintyg Båtpraktik Båtpraktik/Mörker Seglarintyg I En, två tre fyra stämplar i boken. För den som är sugen på fler stämplar kan kanske denna gratiskurs för VHF on-line vara ngt.http://www.mastereducate.com/vhfkurs/main.htm Redigerad 30 November , 2014 av Marrexxx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Jag tycker inte kursverksamheten är att ödsla tid. Även om man inte direkt har nytta av kunskapen, så kommer den inte att tynga till den grad att man får slagsida. (Seglare kanske skulle uppskatta ett tunkt huvud på lovartssidan) Men det som är roligast med kurserna är människor man träffar på kurserna, det är trevligt och beroendeframkallande. Så till den grad att jag tänkte ta förarbevis för att få försäkringsrabat, men har så långt: Fartygsbefäl klass VIII Maskinbefäl klass VIII Förarintyg Båtpraktik Kustskepparintyg Intyg båtpraktik mörker Båtmekanikerintyg Utsjöskepparintyg Kanalintyg Radarintyg Manöverintyg för högfartsbåt Short range certificat Long range certificat I vilket fall är behållningen att under kurserna träffa likasinnade. Jag tror inte de tre textilkurserna kommer göra mig besviken, lakanshalare är trevliga. De som inte är trevliga är nog inte de som går kurser. Så därför kommer jag med stora förväntningar att ta seglarintyg 1-3 Jag tror mina kamrater jag gastar åt uppskattar om jag går en textilvikar och makramékurs för tågvirke. Kanske får med två av dem på kurser innom deras område. Sen är jag sugen på astronomisk navigation 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 30 November , 2014 Som jag skrivit tidigare, kunskap är kul, jag har inget emot att gå på kurs, men man kan ju också lära sig massor utan att gå på kurs, och man skall inte glömma att de där intygen är ganska meningslösa utan massor av praktik och träning..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2014 "Sen är jag sugen på astronomisk navigation" De kurserna är nog inte så lätt att hitta idag. Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. -- Praktik och träning är viktigt men kurserna ger en hel del utöver läroboken. Andras erfarenheter är inte så dumt. Det tråkiga är väl att båtklubbarna är så förtvivlat dåliga på att ordna kurser, de som gör det brukar ha väldigt trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 241 Postad 30 November , 2014 Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. . Men... då får man ju ingen stämpel i den blå boken?!!:-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 November , 2014 Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. . Men... då får man ju ingen stämpel i den blå boken?!!:-P Man kan skriva in det längst bak i boken tillsammans med Skobortsningsintyget mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Som jag skrivit tidigare, kunskap är kul, jag har inget emot att gå på kurs, men man kan ju också lära sig massor utan att gå på kurs, och man skall inte glömma att de där intygen är ganska meningslösa utan massor av praktik och träning..... Visst är det så. Du skulle älska radarintyget som kördes med täckta rutor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 30 November , 2014 Jag saknar radarintyget, men jag har ju å andra sidan varit till sjöss och använt radar när dimman legat så tät att vi inte sett förmasten, eller, letat efter den smala öppningen genom försänkningen mellan Hasslö och Bollöarna när sikten varit under 20 meter. Radar är kul, men på båten vi kör nu har vi kommit överens om att en radarantenn mest är i vägen...men på nästa, större båt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. . Men... då får man ju ingen stämpel i den blå boken?!!:-P Man kan skriva in det längst bak i boken tillsammans med Skobortsningsintyget mm Blå boken är rätt väldefinierad angående vad som ska stämplas? Att olla akterstag ger ingen stämpel... hoppas jag... Nå, det blir jag varse när jag tar lakansvädring 1 till 3 Tar dom fram vasselinburken eller vantoljan så springer jag från kursen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 November , 2014 "Sen är jag sugen på astronomisk navigation" De kurserna är nog inte så lätt att hitta idag. Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. -- Praktik och träning är viktigt men kurserna ger en hel del utöver läroboken. Andras erfarenheter är inte så dumt. Det tråkiga är väl att båtklubbarna är så förtvivlat dåliga på att ordna kurser, de som gör det brukar ha väldigt trevligt. Efter genomgången kurs provade jag på att ta solhöjden. Hade ingen kronometer bara armbandsklocka. Efter mycket räknande på papper ( elektroniska räknare fanns inte då ) fick jag positionen i "Sydamerika". Hade bytt + och - tecken. Nästa försök blev bättre, hamnade 1 Nm fel helt Ok. Sextanten är från 1943 och till salu för 2000 Skr. Ligger i mahognylåda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. . Men... då får man ju ingen stämpel i den blå boken?!!:-P Nä, då får man bara kunskap. Det är lite läskigt.:-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 "Sen är jag sugen på astronomisk navigation" De kurserna är nog inte så lätt att hitta idag. Alternativet är att köpa Bobby Schenk, Astronavigering på bokbörsen. Bra bok som inte krånglar till det och ger en god inblick hur astronavigering fungerar. -- Praktik och träning är viktigt men kurserna ger en hel del utöver läroboken. Andras e2rfarenheter är inte så dumt. 1M fel är bra!! Så vitt jag förstår så kan man som bäst åstadkomma 1/2 nautisk minut, om man är van. Så ditt resultat är nåt att vara stolt över. Vilket fabrikat är din sextant från? Det tråkiga är väl att båtklubbarna är så förtvivlat dåliga på att ordna kurser, de som gör det brukar ha väldigt trevligt. Efter genomgången kurs provade jag på att ta solhöjden.Hade ingen kronometer bara armbandsklocka. Efter mycket räknande på papper ( elektroniska räknare fanns inte då ) fick jag positionen i "Sydamerika". Hade bytt + och - tecken. Nästa försök blev bättre, hamnade 1 Nm fel helt Ok. sextant.jpg Sextanten är från 1943 och till salu för 2000 Skr. Ligger i mahognylåda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Som jag skrivit tidigare, kunskap är kul, jag har inget emot att gå på kurs, men man kan ju också lära sig massor utan att gå på kurs, och man skall inte glömma att de där intygen är ganska meningslösa utan massor av praktik och träning.....Visst väger praktik tyngst.Praktik har man väl i vardagen, varken mer eller mindre. Teori kan man väl luta sig mot när man praktiserar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 30 November , 2014 Det finns inget som är så praktiskt som en bra teori. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 November , 2014 (redigerade) Vilket fabrikat är din sextant från? Det tråkiga är väl att båtklubbarna är så förtvivlat dåliga på att ordna kurser, de som gör det brukar ha väldigt trevligt. Efter genomgången kurs provade jag på att ta solhöjden.Hade ingen kronometer bara armbandsklocka. Efter mycket räknande på papper ( elektroniska räknare fanns inte då ) fick jag positionen i "Sydamerika". Hade bytt + och - tecken. Nästa försök blev bättre, hamnade 1 Nm fel helt Ok. sextant.jpg Sextanten är från ca 1943 och till salu för 2000 Skr. Ligger i mahognylåda. Jomenvisst var jag glad över att få en så bra position. Men jag stod på ön Risö utanför Särö Lite enklare när det inte gungar . Hade ställt klockan så exakt jag kunde. Hade hjälp av en som läste av klockan, jag lade solen på horisonten och följde tills tidtagaren skrek till. Sextanten: I runda märket står " HUSUN " Type " MATE " serial no 57203 H.Huges & SON Ltd London Made in Great Britain Redigerad 30 November , 2014 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Ungefär mitt resonemang. Jag gillar kappsegling och att ta turer i skärgården. Långa färder på öppna vatten tråkar ut mig. Gå kanal, med en segelbåt?!! Förstår inte nyttan av VHF inomskärs. Radar, nej tack. Om jag behöver lära mig något kan jag göra det utan stämplar i en blå bok. Men. Ska man hyra båt, eller ska man gå kanalerna i Europa, ja då behövs de. Men tävla i antal stämplar, nä. Det tänker jag inte ödsla min tid på. VHF har en poäng, DSC nödanrop ger possition och identitet. Läraren för LRC-kursen jobbar hos JRCC, han spelade upp nödanrop där vi skulle försöka höra identitet, possition och belägenhet. Det var svårt att göra även när det gällde yrkesfolk vana vid radio. Jag tycker man ska ha en DCS-kapabel radio och gärna en EPIRB eller PLB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 30 November , 2014 Mittåt DSC menade jag i andra stycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 30 November , 2014 Epirp och Plb känns kanske overkill för oss som var till sjöss innan mobiltelefon och VHF var tillgängligt för fritidsbåtar över huvud taget. Men har man en gps/plotter och tänker sig en VHF så håller jag med om att det självklara valet faller på en där man kan koppla ihop apparaterna för DSC. Epirb kan ju bli aktuellt på lååånga överfartseglingar, men i skärgården, nära kusten, ner till Bornholm etc. känns det som man klarar sig ganska bra med VHF...... kanske den bärbara i fickan om det skulle bli riktigt blåsväder eller andra svårigheter.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 December , 2014 Jag vet flera trollingfiskare som köpt PLB senaste året (=3000kr). Klart vettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mjoelner 4 Postad 2 Juli , 2018 Hej, Hittade den här tråden den boostade mig att ta den sista NFB kursen. Nu har jag alla NFB-kurser🤪 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Juli , 2018 2 timmar sedan skrev Mjoelner: Hej, Hittade den här tråden den boostade mig att ta den sista NFB kursen. Nu har jag alla NFB-kurser🤪 Å jag som inte ens har en "Blå bok" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 374 Postad 3 Juli , 2018 Å jag som har två blå böcker, med en stämpel i varje! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Juli , 2018 (redigerade) 25 minuter sedan skrev raol: Å jag som har två blå böcker, med en stämpel i varje! Inser att det är näst intill ett under att jag överlevt på sjön i över 55 år med allehanda flytetyg. Ingen blå bok och inte en enda stämpel. Undra hur detta gått till!? Nån som förstår? Redigerad 3 Juli , 2018 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Juli , 2018 34 minuter sedan skrev Thallatha: Inser att det är näst intill ett under att jag överlevt på sjön i över 55 år med allehanda flytetyg. Ingen blå bok och inte en enda stämpel. Undra hur detta gått till!? Nån som förstår? Sunt förnuft kanske är receptet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 374 Postad 3 Juli , 2018 Ett fåtal av dem har ju juridisk tyngd och krävs för vissa saker, som t ex de två radiocertifikaten och kustskepparintyget. Möjligen nåt mer. Vad jag förstår ger även några försäkringsbolag rabatt på premien om försäkringstagaren har dokumenterad nautisk utbildning, som förarintyg eller bättre. Själv tog jag förarintyg på högstadiet och fick en blå bok. Nu i maj tog jag även VHF-certet och fick en ny blå bok (trodde inte det gick att använda den gamla, från innan DSC-tiden). Härnäst är det kustskepparen som är aktuell för min del, men efter det räcker det för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Juli , 2018 9 minuter sedan skrev Kane: 44 minuter sedan skrev Thallatha: Inser att det är näst intill ett under att jag överlevt på sjön i över 55 år med allehanda flytetyg. Ingen blå bok och inte en enda stämpel. Undra hur detta gått till!? Nån som förstår? Sunt förnuft kanske är receptet. Kan det möjligtvis va att man lärde sig segla och hantera båtar redan som liten rar gosse och sen seglat allt längre bort från hemmahamnen. I intyget efter min skepparexamen 1970 står det;"På grund därav har Andersson", men jag kan garrantera att de kunskaper man fick via Mästerlotsen Pelle Larsson från Smögen, på intet sätt bidragit till några av mina grundstötningar. Bifogad bild visar - inte min första grundstötning med den gaffelriggade bohujullen Bris - men väl den sista med den båten. Många grundstötningar har det blivit därefter men med andra båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 3 Juli , 2018 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Thallatha: Å jag som inte ens har en "Blå bok" 1 timme sedan skrev Thallatha: Inser att det är näst intill ett under att jag överlevt på sjön i över 55 år med allehanda flytetyg. Ingen blå bok och inte en enda stämpel. Undra hur detta gått till!? Nån som förstår? Jodå, jag fattar. Jag har inte heller någon blå bok och min formella kompetens inskränker sig till förarintyg. Livets skola funkar också bra. Min första "båt" var en avlång trälåda jag kajkade runt i vid stranden i tre-/fyraårsåldern. Givetvis använde jag flytväst och på den vägen är det... Tillägg: Utbildning både i teori och praktik är också viktig och jag är inte självlärd. Många långa seglarläger på Gåsö och en personlig tränare - min far - som både kappseglade och tävlade med motorbåt lade en fantastiskt bra grund att stå på. "bra grund att stå på" lät ju inte så bra, men ni förstår säkert vad jag menar. Mackey Redigerad 3 Juli , 2018 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Juli , 2018 4 minuter sedan skrev Mackey: Jodå, jag fattar. Jag har inte heller någon blå bok och min formella kompetens inskränker sig till förarintyg. Livets skola funkar också bra. Min första "båt" var en avlång trälåda jag kajkade runt i vid stranden i tre-/fyraårsåldern. Givetvis använde jag flytväst och på den vägen är det... Mackey Nu skall man inte på något sätt förringa utbildning. Vi lever i en helt annan tidsålder än när jag var ung och började kajka runt i båtar i det skärgårdssamhälle där jag är uppväxt och där nästan alla hade nån anknytning till sjön och tillgång till småbåtar. Man är helt klart priviligerad med tanke på de möjligheter till ett sjöliv som en annan haft. Sjökort hade vi väl nästan inte hört talas om - grunden hittades bra ändå och alla smygvägar och både bort och hem och flytväst - det var ett uttryck som över huvud taget inte existerade. Idag har man ju sjökort både i pappersformat och i digitalt format i ett flertal olika apparater och att inte kränga på sig flytvästen med den inbyggda selen är i det närmaste otänkbart. Fast finns det inte flytvästar till alla, så får man ju som befälhavare stå tillbaka med tanke på de övriga ombordvarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 3 Juli , 2018 Jag är rätt nära inknuten till sjön både i jobbet och privat, tyvärr för sällan ombord, inte ens privat blir det särskilt ofta. Om jag fick önska något så är det att folk på sjön skaffar någon form av grundläggande kunskap om vett och förnuft samt sjömanskap. Om det sedan är grannen, mamma eller en båtskola som lär ut kvittar men förståelse för begränsningar och risker skadar aldrig. Att inte köra fram till en båt med dykflaggan uppe för o se vad dom gör, eller förstå varningar i sjökort eller på skyltar känns som rimligt att begära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser