Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Platon

Ensam med Genua

Rekommendera Poster

Hej

Om man som ensam i båten ska stagvända, är man då tvungen att ha en självslående fock alt Autopilot? Finns det något tricks att ta till om man har en Genua, säg på en 8 meters båt?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rulle på den? Vissa rullar in, slår och sen rullar ut. Men som sagt, det förutsätter en rulle ju...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte frågan riktigt...

Det är ju bara att slå, eventuellt bräcka om båten ha svårt att gå över stag, för att därefter skota hem på den nya bogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... jag styr med knäna... sätter rorkulten mellan knäna i slaget och använder händerna till att släppa oh ta hem. Kräver lite träning, men det funkar bra. Sedan har jag ett roderlås, så när seglet skall skotas det sista efter slaget lägger jag ut kursen och lyfter rorkulten.

Har självslående, men en genuabåt funkar ganska dåligt utan överlapp på seglet, så jag använer den nästan aldrig, det brukar bli genuan.

Båten är strax över åtta meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är bara att styra över till nya bogen och veva in. Tar lite längre tid men bra för vevarmen. Karl-Alfred är ett bra exempel. Klart bekvämare med självgående försegel men då har vi det här med muskelbygget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nemas problemas.

BAra slå som vanligt. Skota hem temporärt så mycket och så snabbt som du orkar.

Lova rejält men inte så du vänder tillbaka och dra in snabbt för hand när seglet slackar, då orkar du utan att behöva veva, och fall av till rätt kurs.

Sen kan du ju givetvis slå och vincha. Blir som sagt bra armträning. Praktiserar bäda varianterna själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar bra med vår 32 m2 genua, jag gör som Peter_K.

Lite jobb är det, men inget som jag upplever som något problem.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättare med fock än med genua, lättare på en med 7/8-delsrigg än på en med masthead.

Men så länge inte genuan är jättestor så är det inga större problem. Man gör klart för slag på andra sidan, (Sätter i winshantag och lägger skotet över winschen)  tar bort hantaget på läsidan sträcker upp skotet på andra sidan, styr upp lite mot vind skottar hem mera på andra sidan, styr upp mera (håller rorkulten med bena) släpper helt på läsidan (lägger av helt från winshen) styröver helt samtidigt som man tar hem allt snabbt. på nya sidan.

Kräver lite övning, men med lite övning blir det bättre och bättre.

Vanliga fel eller problem, när seglet skall över är tex:

* är om det hakar i något i masten (onödiga beslag etc)

* om man glömmer lägga av winschen eller har förberett på nya sidan

* om man styr över för sakta eller för lite

* Man släpper på lä sidan för tidigt, då blir det mycket seglefladder och massor med skot att skota in.

28 fotaren jag hade förut med genua 22m2 kunde det var jobbig i hårdare vind, därför hade jag mestadels focken uppe då i stället 13m2. Nuvarande båt 39 fot, har en fock med självslående fock på 28m2 och vist är det enkelt med självslående fock. (genuan är på 46 den använder jag bara lugna dagar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkade frågan som: kan man slå med genua om man seglar ensam

Annars e de ju självklart enklast att slå med självslående eller bara storen, eller köra med motor.

Slå med genua vid ensamsegling

Inga problem men tar lite längre tid än om man är två. Låter du vinden göra jobbet så kan du tom. klara dej utan vinchvevar.

Jag har, trots att jag e helt nybörjare, hittills haft tre båtar på tre säsonger, alla med Masthead och alla har jag seglat och kryssat själv. 

Vega Genua ca 20kvm

Scampi Genua ca 30kvm

Caribic Genua ca 50 kvm

Ser egentligen inte att det skulle vara svårare med större men större tar lite mer tid och kräver lite mer plats, slår inte om det inte är minst 30-40 meter i sundet. Då rullar jag in och kryssar med bara storen .

Jag har provat att rulla in genuan vid slag men har inte upplevt nån vits med det, bättre att slå snabbt med fart, gå upp lite mot vind efter slaget och dra in med hjälp av vind och sen falla av. Får vara lite snabb.

Jätttelätt att lära sig i mindre båt som vegan. då kan du slå över rodret för slag, vara beredd med båda skoten, göra det som ska göras. Sen kan du faktiskt bara vänta lite om du vill, båten kommer att lova automatiskt, om den inte är extremkonstigt riggad. då har du gott om tid att båda skota hem, vincha och vad du vill. Se bara till att peta i rorkulten så du inte ofrivilligt slår tillbaka.

Självklart kan man ju om man vill styrketräna och skota in redan när man har halvvind i slaget. Hursom helst är det bättre att slå igenom så du har fart än att försöka få över hela seglet någ du står precis över vindögat. Då sliter du segel och tappar fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips ovan, bara att memorera och testa nästa gång du är ute.

En fallgrop som man oftast ramlar ner i är att man svänger över/faller av för långt på den nya bogen innan man har hunnit skota in hela seglet. Då blir det väldigt jobbigt att skota hem om det blåser lite. Stanna av slaget lite innan den nya bogen så är det inte så mycket tryck i genuan och du kan relativt enkelt skota hem. Sedan faller du av till kryssbogen och seglar vidare.

Jag brukar

1) Förbered skotet på lovartsidan och flytta över vinchhantaget till lovartvinchen om du bara har ett handtag

2) Koppla loss genuaskotet och håll det i handen

3) Börja gira mot vinden (på min båt ger jag fullt roder)

4) När genuan börjar falla in släpper du skotet och börjar ta hem på det andra skotet

5) Hejda giren innan hela giren är gjord

6) Skota hem resten

7) Fall av och segla iväg på den nya kryssbogen

Jag har endast överlappande fock, så det kanske inte går att göra riktigt som jag beskriver ovan. Som sagt är det bara att testa sig fram.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ensamseglar mycket med genuan å så här gör jag på min Fin-Gal.

Faller av en aning, kanske max 10 grader för att få fart. Under tiden tar jag hem lovatrskotet så långt det går.

(OBS jag har bottendragna fasta vinschhandtag å vinscharna går höger resp vänster varv på var sin sida.)

Lägger om rodret, ej alltför mycket på en gång så jag med god fart går genom vindögat.

Alldeles strax efter  passagen så drar jag hem genuan på nya bogen så mycket jag kan. Då blir hon för plant skotad, å hjälper till att nästan bräcka.

Rodret har jag släpp efter att hon är på nya bogen, å till skillnad från Peter-K så håller jag bara emot rorkulten med benen då hon ändå vill lova tillbaka av sig självt.

När jag är på rätt kurs så slackar jag skotet tills det är OK. Om jag inte hunnit skota in tillräckligt mycket så får jag vänta en stund så jag har fart å stadig kurs å drar sedan hem skotet.

Då kan det hända att jag åsså tar saken mellan benen, ja rorkulten alltså.

På senare tid har jag upptäckt att min mellangenua är högt skuren så anvädner den mest. Har bättre sikt samt skothornet fastnar inte på babystaget vid vändningarna. Å balansen är faktiskt bättre.

Men alltså......man får vara rask. Det tar några gånger inan man gör det hela snyggt, utan päronsvängar eller tappar fart eller faller av på nya kursen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag kan rekomendera roderlås, jag har ett tiller-lock, det ger möjlighet att lämna rodret i några sekunder vid till exempel slag.

/jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte riktigt hur det köpta roderlåset funkar men undrar om det är lika bra som ett snöre som sätts tvärs sittbrunnen med ett eller två varv runt rorkulten.

Det har jag använt på båtar jag seglat som saknat autopilot.

Snöret ska normalt hänga slakt när rorkulten är nedtryckt och låser rodret när rorkulten höjs och spänner snöret. Man kan behöva justera friktionen på rorkulten så den stannar kvar i uppläge utan att bli onödigt trög.

Man får en mycket bra precision på kursen då man justerar genom att sänka rorkulten och hålla i snörvarvet, rulla på det mm för mm till rätt kurs och låsa med rorkultlyft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma princip som du beskriver, Forgus.

Funkar bra, förutsatt att rorkulten inte är lite 'slapp' och faller ner när man släpper den, vilket iofs är lätt avhjälpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...