KingIsland 2 Postad 5 Februari , 2014 Hej! Jag håller på att tillverka ett bomkapell till Maxi 68. Jag har två gamla kapell till den som skiftar mycket i längd. Jag har alltid tyckt att båda satt bra. Är det någon som har sin bom i närheten och har lust att ta ett mått på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 6 Februari , 2014 Kanske du hittar rätt mått här. Kolla rigg details. http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3496 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KingIsland 2 Postad 6 Februari , 2014 Där fanns mått på bomliket, det ger iallafall ett hum om längden på bommen! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Februari , 2014 Du har säkert koll på detta redan, men men... Gamla segel tar nertagna nästan ingen plats alls på bommen, har sett superslimmade kapell sydda efter nåt uråldrigt segel. Blir i sådana fall en negativ överraskning vid byte till nytt segel, de är nästan som pansarplåt i jämförelse och tar mycket större plats. Tänker alltså på rymligheten och inte bomlikets längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KingIsland 2 Postad 10 Februari , 2014 Det hade jag ingen aning om! Är det för att gamla segel har åldrats eller för att dagens dukar är styvare? Bör man alltså överväga att förstora originalkapellet? Hur som helst, ett jättebra tips Thomas, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Februari , 2014 Vet inte varför det blir så, men det gäller alltså vanliga cruising-segel i dacron med rekommenderad dukvikt. Duken är som sagt rejält stel i början och blir med åren allt mjukare, så att ta till extra utrymme kan vara en god idé. Kanske kan du bildgoogla för att få en uppfattning om vad ett nytt segel kräver för utrymme och jämföra med det befintliga? Själv fick jag f.ö. dela det gamla kapellets ryggås nära masten (ca 70 cm) och sy i ett trekantigt förstorande vävstycke. Edit tillägg: I mitt fall gäller snabba tryckknappar à la regnställs-jacka, och sådana lossnar ju lätt. Har du kraftigare knäppen i kapellet så kan det väl med fördel strypas åt mer med tanke på vindfång. (Angående seglets mjuknande så är det kanske nåt ytlager som bryts vid hopknölande, blir först vagt synliga veck som med tiden bildar allt finmaskigare mönster. Till slut är seglet helt täckt av veck och liknar en mjuk trasa på bommen nästan utan volym. Seglet håller kanske sen många år till, men är lurigt att ta mått efter vid nytillverkning av kapell.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser