fr0lle 0 Postad 5 Februari , 2014 Hej på er! Om tråden ligger fel så flytta den gärna! Det är så att jag ska plasta mig en styrpulpet till båten, en örnvik 480. Rätt gamal båt, har tagit över den av farfar, ska bygga mig en pulpet och renovera den, sedan sälja och köpa mig en ordenklig styrpulpet, typ ryds 510 gt eller liknande.. Men nu till mina funderingar Har ratt, rattnav o alla reglage / virrear . Kollade lite innan och blev väldigt fundersam. Har aldrig pillat med detta innan. Gasreglaget : Det är två virrar ifrån det, en till gasen och en till växeln? Den virren jag tror ska sköta växlingen ( har tittat på fästena , därför jag tror denna ska sitta på växeln). När jag gasar så rör sig denna som om det vore gasvirren, och den virren som ska sköta gasen rör sig inte ett skit. Är det jag som är korkad ? eller kan någon försöka förklara för mig? Ang styrningen : från ratten, går ju virren, sedan kommer den som en stor gängstong. Mitt på den sitter det som en kula, med ett fäste på, antar att detta fäste ska sättas fast i båten. (fyra skruvhål i fästet). Kan justera denna kula/fäste cirka 20 cm . ' men delen som ska fästas i motorn rör sig inte när jag snurrar ratten. denna del är på vänster sida om gängstången, på höger sida så är det ju entill rörlig led, den löper jättefint när jag rör på ratten. Men som jag sa så den delen som fästes i motorn rör sig ej. Motorn är en Evinrude 35 HK från 1990. 2 cyllindrig, kort rigg. Tacksam för all hjälp jag kan få! Hoppas ni förstår vad jag menar Länk 1 : bild på styrningen : http://www.ladda-upp.se/bilder/mbrwvkyqviziy/ Länk 2 : bild på gasreglagesfästet , ursäkta dålig bild : http://www.ladda-upp.se/bilder/grjcwmtbfzadl/ Länk 3 : bild på virren som ska sköta växeln : http://www.ladda-upp.se/bilder/gsqnwdaomqvto/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Februari , 2014 Vita fästet med fyra skruvhål sätter du i skrovet, rimligtvis i akterspegeln på styrbordsidan om motorn. Beträffande växel/gas vajer så låter det antingen som att du har gissat fel på vilken som är vilken, eller att det är felkopplat inne i reglaget. Bättre bilder på alltsammans och även bilder på motorns styrbordsida skulle ju underlätta. Beträffande själva pulpeten så är det visserligen kul att plasta, men om du försöker göra snabba pengar på att konvertera en aktersnurrebåt till en styrpulpetare så skulle jag köpa en färdig allroundpulpet av någon på ex Blocket, finns ett par stycken som gör dessa som brukar marknadsföra sig där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Februari , 2014 Om du inte skall ha kvar båten, är det nog bättre att rusta upp den, laga eventuella skavanker och sedan sälja den som den är. Jag tror inte att du får igen de pengar du lägger ned och därtill inget betalt för din arbetstid, för en sådan relativ stor ombyggnad. Sedan kan du i lugn och ro lägga din tid att finna den båt du vill ha. Lycka tll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser