Gå till innehåll
söndag 03 november 2024
Mackey

När arbetslivet tar en oväntad vändning

Rekommendera Poster

Hej!

Det är för lite att göra på jobbet plötsligt så jag har en massa betald tid över som jag inte vet vad jag ska göra av.

Jag tänkte passa på att försöka jobba lite ideellt  eller med låg lön under den tid jag nu har förmånen att inte behöva jobba så mycket även om jag är betald, minst till september 2014 räknar jag med.

Någon som har några förslag att ge en relativt händig projektledare?

Alla förslag är av intresse, ett dumt förslag kan också ge mig värdefulla tankar och idéer.

Mackey

Rättat och kompletterat lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som verkar skrivkunnig kanske kan erbjuda dina tjänster till SMBF eller SBU för att där hjälpa till med ett av de, på länge, största utmaningarna man står inför; att få båtfolk att förstå att deras båtar måste vara utrustade med toatankstömning samt att få båtfolk på ostkusten och speciellt i insjöarna att förstå att man inte kan måla bottenfärg hur som helst längre, om än alls måla.

Bägge dessa krav från våra myndigheter är det som kommer att ha största betydelse för  fåra fritidsbåtvänner de närmaste åren och jag tror inte alla ännu inser vidden av arbetet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he... Några som verkligen skulle behöva ideell hjälp är lobbygruppen mot 0,2-lagen, det s.k. Båtfolket. Nuvarande kampanj drar ju rent löje över båtmänniskor i allmänhet vilket är en farlig väg om man inte vill ha mer frihetsbegränsande lagstiftning.

Du är ju kapabel att 2-vägs-kommunicera och brukar framstå som både klok och förnuftig, fri från konspirationsteorier och sjukligt politiker/myndighetsförakt. Sen har du väl antytt skepsis till nuvarande lagstiftning om jag minns rätt, så saken kanske ligger dig varmt om hjärtat? Sen passar det väl bra i tiden, valet är ju i septemberwink

Oavsett vad du tar dig för önskar jag dig allt väl och hoppas att det blir mer på jobbet framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad för typ av jobb hade du tänkt? Skrivbordsjobb, fysiskt arbete, annat..?

Kanske har Skärgårdsstiftelsen någon idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mambo och ArneRadar, skriva något är en bra id'e. Tro det om ni vill men jag verkligen hatade att skriva i plugget eftersom jag är dyslektiker. Båtfolket är däremot uteslutet även om jag inte sympatiserar med 0,2 lagen.

Peter_K, Skärgårdsstiftelsen är också en bra id'e, de behöver säkert hjälpmed med både det ena och det andra. Snickra utedass på någon avlägsen plats i skärgården skulle vara avkopplande.

Förslaget fick mig att tänka på att SSRS kanske kan vara i behov av hjälp också.

Både skrivbord och hantverk funkar bra. Ös på med förslag bara...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betatestare åt Maringuiden.... :-)

Nä, ska fundera. Kommer kanske på nåt. Angenämt problem (hoppas jag )

Medan du letar kanske du kan starta en blogg och dela med dig av dina erfarenheter? Eller ägna lite tid åt någon befintlig site? Typ MarinWiki...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du påverka din jobbsituation genom att göra andra saker (marknad/sälj) på företaget som gör att ni får mer att göra, eller jobbar du på ett stort företag? Det hade i så fall varit mitt första alternativ då det ökar chansen att behålla jobbet (om du trivs).

I övrigt är det ett lysande tillfälle att starta eget företag!

Självklart finns det andra andra roliga saker du kan göra, renovera en stor äldre båt är ett givet alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öser in ett dumt förslag med motivationen att det faktiskt också tilläts/efterfrågades; bli kompis med hela båtklubben och använd dina sovmorgnar till att renovera din egen båt samtidigt som du sitter av en hej dundrans massa nattvakter. (Bor du i Stockholm?cheeky)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följer upp med ett lite mer seriöst förslag, om än personligt: jag skulle passa på att lära mig de saker som jag inte kan --> kurser i: Svetsning, uppföljningskursen till basal ellära, spanskakurs, maskinbefäl VIII. Och fyll såklart på med det du själv gått och grunnat på varför du inte kan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

kan du inte kontakta någon av de stora konsultfirmorna?

sedan kan du i egenskap av underkonsult bestämma om uppdraget passar dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis, ser fram mot andra förslag. Betatestare på MG kan jag vara ändå. :-)

MarinWiki hjälper jag till lite med, kul att det kommit en ny version tycke jag.

24-seven, jag jobbar på ett företag med ca. 125 000 anställda i världen, lite svårt att komma med kul förslag och id'eer tyvärr.

Det blir lite extra insats till vårrustningen, helt klart.

Skulle ändå vara kul att göra en insats för mänskligheten när man kan göra det utan att kräva betalning. Min doter är gift med en man från Ghana så det skulle vara kul att göra en insats där.

Starta eget är en bra id'e. Nu har jag chansen. Ska tänka över det på allvar.

Bjaerven, jag bor i Stockholm och jag kan hjälpa till lite extra på Bosö båtklubb. Bra id'e.

Utbildning är aldrig fel, tror faktisk jag kan utnyttja Trygghetsrådet. Först måste jag veta vad jag vill och det kan ni alla hjälpa mig med.

Personligen kan jag tänka mig en kustskepparexamen även om jag inbillar mig att jag klarar mig utan.

Jobhurt, jag tycker inte att arbete gör så ont. :-)

Bartender, njae, jag blir nog för berusad...

Som 55-åring känns det fel att gå en bartenderkurs...

Annars låter det trevligt att vara bartender i Barcelona.

Soppkök i Stockholm ploppar upp som alternativ till bartender, det är ju en slags bartender det också, eller hur? Ska genast försöka hitta någon org. jag kan hjälpa till i.

Leta mat i containrar för att ge till behövande kan jag också tänka mig. Det slängs väldigt mycket mat som egentligen inte är något annat fel på än att bäst före datum är passerat (inte = okänligt efter datum).

Beeblebronx, jo det är kart att jag kan jobba som underkonsult. Jag är van att jobba med stora projekt inom energieffektivisering av förskolor, skolor, idrottshallar, bostäder, etc. och även inom fjärrvärme och förbränning av biobränslen och avfall.

Jag tänkte bara passa på att göra något helt annat först, nu när jag har möjlighet att rädda världen utan att behöva få betalt. Id'en att ta kontakt med konsultbolag är bra, men jag ska som sagt bara räda världen först. :-)

Det är verkligen glädjande och inspirerande att redan så många bidragit med förslag för min framtid.

Jättetack!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRS ligger väl nära till hands? Även om det förståss är roligast att vara fullvärdig sjörövare...eeerrr.... sjöräddare, så är nog alla stationer glada för det engagemang och den tid man kan lägga. Kan du inte uppfylla kraven på inställelsetid etc så kanske du kan hjälpa till med underhåll eller annat?

Kontaktuppgifter till alla stationer finns på www.sjoraddning.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholm Radio?

Du kanske har erfarenhet av mobil kommunikation?

Oavsett, önskar dig framgång i din strävan.

//cctop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju inte hedersmedlem och tillhör ju inte eran klubb men.....

Har denna tråd någonting som helst med båtar eller båtliv att göra? I min värld så är detta ngt.  för arbetsförmedlingen eller?

Admin finns det ngn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suck.

Varför så bitter i vartenda inlägg du gör?

Har nån varit elak mot dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha.. Nää men du tillhör  ju uppenbarligen klubben villket bara ytterliggare bekräftar mitt inlägg..

Självmål ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, jag inser att tråden borde legat i Dösnack.

Ursäkta!

Miss av mig.

Bi, Trans och Queer 54, glöm inte bort att rapportera mitt inlägg.

Tack ni andra som givit mig tips, Arbetsförmedlingen är inte så bra på ideella arbeten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, visst är jag medlem i ett par klubbar vad det nu har med sakr o ting att göra?

Nu var faktiskt mitt inlägg allvarligt menat: Varför ÄR du så bitter egentligen? Är det nån som varit så dum mot dig att du ser dig tvungen att gnälla i varje inlägg du läser? Tänkom du själv nån gång undrar över något... Hur mycket hjälp tror du någon är villig att ge dig? Om du inte är intresserad av att hjälpa eller få hjälp, varför öht skriva här? Oooohh, javisst ja, du kanske är ett troll?

Bäst jag kollarmig i spegeln så du inte placerat vårtor på min haka :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför så aggressiv? Troll ?  Bitter ? Men iaf.  Tack så mycket för omtanken och många + till dig i det avseendet. I dagsläget är det tyvärr sällsyn att någon bryr sig. Men ”jag är in’t bitter”. 

Men skulle nog tro att du kanske skulle tagga ner lite och självdistans är nog något du skulle googla på.

( Tips! kanske det vore bra om du verkligen läste vad jag skrev)enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du förstod att mitt inlägg inte var riktat till dig utan en liten ”vink” till avsaknaden av moderering på detta forum.

Jodå det finns allt ideella arbeten att söka på AF.

Ang. min ”bokstavskombination” så får du nog fundera lite till. Kanske det bara gav ett bra flow på tangentbordet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden ligger under ÖvrigtSnack. Inte MotorbåtSnack, SeglarSnack osv olika båtsnack utan just Övrig Snackt.

Övrigt är väl precis vad tråden handlar om, möjligen att det är lite båtsnack också så lite fel är det.

Själv tycker jag att det kan bli svårt att kanalisera varje fråga under rätt rubrik. Kan vara kul att kunna nämna lite om motorbåtar när jag skriver under SeglarSnack. Man kanske mötte några motorbåtar och så blir det lite diskussion om dessa. Ska egentligen hänvisa till MotorbåtSnack då så ingen hakar upp sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aggressiv? Nä, mest fundersam på varför du öht bryr dig om att skriva när du uppenbarligen inte har lust att tillföra nåt. Vare sig i den här tråden eller andra du kladdat i.

Varför skulle tråden moddats/tagits bort? Om man vill ha sysselsättningstips, och då gärna inom båtlivet, varför skulle man inte få ställa frågan på ett båtforum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[trådkapning]

De forum jag gillar bäst är de utan massa kategorier. Det blir ändå bara tjafs om att någon postar på fel ställe. De forum som har massa kategorier läser jag oftast utan kategorier, dvs som senaste inlägg. Det funkar bra på forum som det här där trafiken är låg. Det funkar inte alls på till exempel Sailing Anarchy där det är lite mer drag. :-)

Gällande modereringen så är det ingen nyhet att det modereras ytterst sparsamt här, det är skönt tycker jag. Sen tycker jag att det är märkligt att det är så tjafsigt på det här stället. Ingen annat forum jag följt har så stor andel småaktigt tjafs och personliga vendettor. Vad är det för fel på båtfolk egentligen?

Är det en generationsfråga? Medelåldern är lite högre här tror jag och ju äldre desto svårare att bete sig på nätet?

[/trådkapning]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja, rättning mittåt, och sluta småtjaffsa på varandra.

//Siteadmin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Jag har en vän som jobbat som projektledare i it branschen under många år men nu slutat för att hjälpa andra generationens invandrarungdomar att hitta in i arbetslivet. Tror säkert han behöver assistans. Säg till om du är intresserad.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till er som gnäller på modereringen:

Varför inte kontakta administaratören och erbjuda era tjänster på området?

Hursom, jag är impad över ditt tänk att hugga i någonstans nu när du får betald ledighet. De flesta skulle nog bara passa på att ta det lugnt, eller kanske ta tag i någon av alla saker man skjutit upp genom åren.

Hoppas du hittar rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Att jobba ideellt är skönt för själen och jag tror att fler skulle behöva komma ut i verkligheten och se hur människorna har det. Mitt ideella arbete inskränker sig till en gammal ångisbrytare samt till Missing People men jag skulle gärna göra mer. För några år sedan ville jag ta ett sabbatsår och jobba för Mercy Ships men planerna gick om intet.

Kul fråga du ställer men trist att se att också en tråd som denna kan sabbas av det bittra, gråa folket utan framtid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du är skulle platsa i en skutsegelförening. Att få arbeta med entusiastiska ungdomar. Och samtidigt få segla. Gjorde detta ett tag och det ångrar jag inte. Lycka till Uno

post-10024031-1394237789,0977_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...