SwedeCT 0 Postad 4 Februari , 2014 Hej! Första inlägget här (newbie). Svärfar söker walkaround alt. styrpulpet i 6.5-8 m klassen. Han såg nytt på mässan (tyckte Nordkapp 605 Enduro och Uttern S62 såg fina ut) men gärna även nyare beg. Prisbild 300-<600 beroende på storlek, märke, år, etc. Båtar som jag snubblar över: Nimbus 21 Nova, Yamarin 62, Nordkapp 605 & 760 Enduro, Boston Whaler Outrage/Dauntless 21-24', Finnmaster 66WA, Ibiza, Aquador 21WAe, Buster Magnum Pro. Tips/åsikter om ovan/andra båtar välkomnas! Tack /PC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 5 Februari , 2014 Hej, Är också ny på forumet. Micore 630 Offshore läste jag en test om för ett tag sedan, fick fin kritik. Kanske ett alternativ? Angenäma valmöjligheter med tanke på båtarna du nämner. Jag hade funderat på vilka som vanligtvis åker i båten och var någonstans de kommer att sitta, layouten kan bli viktig för trivseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SwedeCT 0 Postad 5 Februari , 2014 Hej, Tack för tipset om Micore. Skall kolla upp den! Testen verkar lovande. Användandet kommer att vara på västkusten (mestadels inomskärs men med möjlighet till transportsträckor väster om Orust upp till Smögen, t ex). Ska kunna klara relativt grov sjö vid behov. Viktigt att båten kan hanteras av 1(-2) personer och det vore idealiskt att kunna ha upp till 5 vuxna+4barn på dagsturer....oftast 4-5 passagerare dock. mvh PC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Expanderkilen 6 Postad 5 Februari , 2014 Hej, Jag skulle vilja tipsa om Bella 655 om man kan tänka sig en kabinbåt (med stor sollucka) har själv haft en sån tyckte den var fantastisk för sin storlek. Skjutdörr både framåt och bakåt gjorde det mycket smidigt att gå ombord. Gångvärme m.m. gör att man kan använda båten ungefär dubbelt så länge säsongen. (Jag har iofs varit ute med min eka i januari men då var det torrdräkt på som gällde) Vi bytte till en Bella 26 Falcon för att kunna bo bättre då vi är fyra plus stor hund. Jag förstår att det inte var riktigt det han hade i tanken med ville tipsa ändå. M.v.h. Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 5 Februari , 2014 Har ni funderat på en BR? Då sitter man lite mer skyddat. Min erfarenhet av att åka styrpulpet är att en del ombord brukar bli frusna efter ett tag trots en extra tröja. Med en BR finns möjligheten att sätta sig bakom stängd dörr/ruta, när vinden blir kall. Yamarin och Finnmaster har en del trevliga modeller. Buster Magnum är säkert ett bra alternativ, har ett gott öga till den men inga erfarenheter. Aluminium finns det också delade åsikter om. Finns säkert trådar här på forumet att läsa mer om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 6 Februari , 2014 Finns en Gulf Craft 31 Dolphin CC med trailer till salu i Strömstad som jag kan förmedla kontakten på om intresse finns. Har inga bilder men Googla så finner du några. Det är en stor och mycket sjövärdig båt, 14 m/s och en tur till Koster med 5 - 8 pers är inga problem. 2 Evinrude E Tec 350 blir inte gratis på fullfart ,men helt okey förbrukning 20 - 30 knop. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SwedeCT 0 Postad 20 Maj , 2014 (redigerade) Hej igen, Nu har tiden sprungit iväg och det börjar klia i fingrarna på svärfar. INNAN provkörning har han trattat ner det till 2 alternativ:- 2014 Uttern S62 (150/200 Verado) - 2014 Nordkapp 605 Enduro (150 HO Evinrude) Uttern är 'en storlek' större än Nordkappen, högre fribord och vice versa. Båda verkar vara lovordade (verkar som Uttern lyft sin kvalitet rejält det senaste). Någon som har användarerfarenhet eller starka åsikter om ena eller andra generellt om dessa modeller? (Jag har läst de flesta tester, men svårt att sätta dem mot varann). Cheers /PC Redigerad 20 Maj , 2014 av SwedeCT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Maj , 2014 Hej igen, Nu har tiden sprungit iväg och det börjar klia i fingrarna på svärfar. INNAN provkörning har han trattat ner det till 2 alternativ: - 2014 Uttern S62 (150/200 Verado) - 2014 Nordkapp 605 Enduro (150 HO Evinrude) Uttern är 'en storlek' större än Nordkappen, högre fribord och vice versa. Båda verkar vara lovordade (verkar som Uttern lyft sin kvalitet rejält det senaste). Någon som har användarerfarenhet eller starka åsikter om ena eller andra generellt om dessa modeller? (Jag har läst de flesta tester, men svårt att sätta dem mot varann). Cheers /PC Ett självklart alternativ för mig hade varit en begagnad Nimbus 250R. Grym sjöbåt i de områden ni ska vistas samt även snygg. Alternatvit den mindre 230 R om ni inte behöver toa och vill gå ned lite i pris. Dessutom inombordare som minskar stöldrisken avsevärt samt att man får en fin badbrygga med. Men ni verkar ju vilja ha nytt i första hand? Då skulle jag ta Nordkapp av de alternativ som nämns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 20 Maj , 2014 Ja, varför inte titta på en bättre begagnad WA med inombordare? Nimus 250 R samt 230 R är fina båtar. Även Nimbus 22 Nova som ju gått ner en del i pris de senaste åren. Ett annat förslag (om vi nu redan är inne på Nimbus) är en Nimbus 26 Nova - det är en i mina ögon riktigt rejäl båt som går bra med en KAD 43:a. Med dina/din särfars spev skulle jag verkligen kolal lite närmare på en 250 R eller 26 Nova Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SwedeCT 0 Postad 31 Juli , 2014 Hej, Tack för alla tankar och förslag. Kan rapportera att valet till slut hamnade på en svensksåld (Vått) Pursuit C230 med Yamaha 250 (4.2). Hög kvalitet (inte att förknippa med båtar som väldigt mycket 'liknar' Pursuit'en. Lätt att hantera, mycket god sjögång oavsett väder, funktionell (för våra behov), etc. Har inte sett någon annan i Bohuslän (ännu), men det ligger 2 st snarlika i Torekov o flertal i Sthlm. Cheers Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser