Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
sonik

Rikta blyköl!

Rekommendera Poster

Vi har en Wasa 30 special med blyköl (nr 59). Jag gick på rejält i somras, det gick bra men en triangel med basen ca 15 cm av aktersta delen av blykölen bockades åt babord några centimeter. (inte helt lätt att beskriva med text men jag har inte tillgång till bild än) antagligne när jag backade av grundet. Vi har snackat om hur vi skall fixa det och tänker oss att värma med värmepistol och sen banka tillbaks dey med slägga och ordentligt mothåll. Vi har viss oro för att biten skall gå av helt då. Min fråga är om vi är helt fel ute med metoden? Hur kan vi i så fall göra?l Tacksam för alla tips! ?-) ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst terje

Att slå är inte så lyckat. Prova i första hand med ett par klossar av ek eller bok att pressa tillbaka med ett par kraftiga tvingar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sonik. Det där med värmepistol låter inte bra. Förmodligen värmer du bara upp ytskicktet och får i sämsta fall rinning av bly, koncistensen inåt blir grovkorning och porös om du slår på den. Jag tror att jag skulle göra en formsida spom sluter så tätt som möjligt an mot kölen men med en öppning upptill. Tätningen är viktig. Häll sedan försiktigt smält bly som får stelna till i underkant innan du fyller hela fickan. Har du tillräcklig hetta på blyet så kommer det nog att förenas tillräckligt bra med kölen, men slipa den gamla ytan metalliskt ren före gjutningen. Tänk på att formen m.m. måste vara absolut torr vid gjutningen, annars kommer vattenånga med högt tryck att spruta bly över dej. Gjutfogar spacklar du. På babordssidan får du raspa bort det som skjuter ut så du får en plan yta. Ja, det här är så som jag förmodligen skulle prova att fixa det men det finns säkert andra sätt som kan vara intressanta. När du smälter bly räcker det inte med värmepistol eller gasolbrännare. skaffa en gammal kastrull, rostfri eller liknande, palla upp med tegelsten och elda på som f.. Sen får du ösa upp med en hemgjord skopa, konservburk med långt skaft, och hälla i formen med. Jag har gjort liknande operation vid fyllning av kölbultsfickor och det har gått bra. Mvh Gunnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Terje

Varför lägga på nytt bly om kölen endast är deformerad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst George

Om du bara fasade av det som sticker ut, eventuellt göra den liksidig. Hur mycket tror du att kölen lättar i vikt? Skulle det inverka mycket på stabiliteten? Om du väljer att gjuta på så skulle jag dra några skruvar genom gjutningen in i kölen för att försäkra mig om att den sitter kvar. Skruvarna kan du skruva in innan du gjuter. Alternativ skulle man kunna bygga upp det som saknas med en epoxi blandning med bly bitar/kulor Ett helt annat sätt är att kapa av den sneda delen och gjuta en nytt hörn, för att sen skruva dit den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör om samma sak till sommaren fast åt andra hållet så riktar du tillbaka den.... :-tackar :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Jag var nere på varvet och kollade igår. Jag tror att vi börjar med att försöka slå tillkaks det med slägga. Om det inte funkar får vi prova med era tips. Skadan är inte så stor som jag mindes sen vi tog upp båten. I väsrta fall kan vi bara amputera den skadade biten (12 cm) och då eventuellt gjuta en ny bit enligt era förslag. Kom gärna med fler tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi fixat det! Vi tog en L-balk och sågade till den i två delarsom li la på varsin sida av skadan/bockningen och skruvade tillbaks den med sammanalagt tre kraftiga tvingar med möjlighet att få moment med hjälp av en kraftig skruvmejsel. Vi fick trixa en del och byta vinklar hit och dit med balkarna men det gick helt över förväntan. V i använde släggan en del åxå men inte mycket. Nu är allt rakt och snyggt och när vi slipat till det och spacklat kommer det inte att synas mycket. Tack för alla tips! :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...