Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
katoRS

Stor prisskillnad mellan BOATSTUFF O BÅTSYSTEM.

Rekommendera Poster

Har nyligen monterat ett ankarspel, som egentligen ej skulle få plats men efter sju om och åtta menså lyckades jag få dit det.  Nästa objekt var peke för ankarspel. Det var Båsystems peke MPA75, kostnad 7999 kronor, som skulle kunna passa. Ett jäkla pris. Letade vidare och hittade en båttillbehörsfirma som heter Boatstuff, de hade en exakt likadan, men som ENDAST kostade 2500. det va ju frestande för en snål pensionär, men en varningssignal ringde i huvet att köpa billigt är att köpa dyrt Men de lyssnade inte jag på, så jag beställde en dylik. Och det visade sig att jag fick en peke som var perfekt i både utseende och finish och i samma mått som Båtsystems. Sen va det ju de med rostfritt, magneten fastnade inte någonstans så jag förmodar att det är av samma kvalitet som Båsytem. Snacka om prisskillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har det lilla peket från Båtsystem H65, jag har sett en billigare variant som såg ut att vara lika bra. Däremot när det gäller hoppiland-stege som går att sätta under peket då skiljer kvaliten mycket. Båtsystem stege är där mer gedigen och det går att dra ut ett eller flera steg utan att alla steg åker ner hela vägen.....och det är en skillnad med stor fördel.

Har även ankarlyft i aktern till ankarspelet, där köpte jag en billigare kopia som jag bedömde  såg lika bra ut som Båtsystem's dubbelt så dyra motsvarighet.

Så dyrt är vanligen bäst, men ibland kan något billigare vara tillräckligt. Däremot är det svårt att bedömma kvalite i svetsar och material när allt är nytt och blankt i affären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker boatstuffs peken är mer likt Duells kina peken, där de rostfira ligger mot varandra och små skaver. Sen tycker jag teaken ser ut som en påse bajs! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske Capitan kan svara eftersom det är han som står bakom Boatstuff. Står kvalitén i relation till priset, är peken från Boatstuff så dåliga vid jämförelse mot Båtsystems eller är rostfritt överlag sämre idag än för tio år sedan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja våra pekar är tillverkade i Kina precis som Båtsystems pekar.

Båtsystems teak håller lite högre finish. Dock inte flera tusen kronor högre finish :)

Inga problem med det rostfria materialet på pekarna

Vart och på vilken peke skulle det rostfria ligga och skava Geckogocke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kunna passa flera olika båttyper så är infästningarna justerbara/rörliga men när man fått allt på plats och dragit åt så ligger det knappast och skramlar eller skaver.

Båtsystems pekar bygger på samma princip så jag misstänker att du Geckogocke enbart är ute efter att få andra leverantörer att se dåliga ut. Kanske jobbar du eller nån vän på Båtsystem kanske?

Följdfråga. Anser du tex att Båtsystems peke HP65 också skramlar och skaver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte köpt några saker från Båtsystem (inte Boatstuff heller för den delen). Det som dock har förvånat mig är att många verkar tro att Båtsystems grejer skulle vara bättre eller finare än alla andra Kina-båtdelar som finns på Ebay etc.

Man kan möjligen förstå att de behöver lite marginal för att producera alla färgglada kataloger men jag köpte nyligen EXAKT samma LED-lampor som Båtsystem säljer för 1/10 av priset (inklusive frakt från Kina) på Ebay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men infästningarna på Duells och Båtsystems lilla peke är ju likadana Geckogocke...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur du kan få pekens sidoinfästningar att skramla är mej en gåta. Vad beträffar stävstaget så satte jag dit tre distans brickor , blev jättebra. Och 5500 kronor ! i sparade pengar så är tre plastbrickor en skitbagatell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är jättebra att folk lägger ut tips om var man kan köpa alternativ till bra pris, själv har jag köpt en hel del på Ebay.com.

Sedan är det upp till var och en att själv bestämma vilken nivå man vill lägga på kvalitet samt pris, men information är viktig.

Jag kan jämnföra med ett inköp som jag gjorde av en Gerber kvalitets kniv på Ebay. Jag fick hem den med frakt och allt för 182 kronor, sedan köpte jag en på Clas Ohlson för 699 kr (exakt likadan) för att jämnföra. Exakt samma kvalite på alla sätt och vis.

Så det måste inte betyda att Kina alltid är sämre utan det kan vara så att dom saker vi köper i Sverige är importerat från KIna eller andra ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite tvesam till Kina rostfritt.Känns som de blanda i Mangan istället för nickel.

Då är det inte heller magnetisch.

Tror inte det speler nån roll vart man köp det kvalitets mässig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl lite det jag ville få fram i mitt förra inlägg om att rostfritt är sämre i kvalitet idag än för kanske tio år sedan. Det har en tendens att rosta lite mer och fortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Metall kvaliteten på aluminium är lika tveksam och skulle aldrig köpa aluminium där ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du fått in så mycket bra grejer i din shop Captain!

Jag undrar på varför ett peke till en segelbåt är så mkt billigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är kul att ha kommit igång. Tanken var att utöka rejält men då jag fått större möjlighet att vara i värmen på vintern så blir det nog att rensa lite och fokusera på vissa områden av tillbehör

Ang priser så skiljer det bara 200kr mellan peke till segelbåt och motorbåt. De med ankarrulle är en del dyrare pga annan uppbyggnad med mer material, bearbetning samt ankarrulle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah! Då jämförde jag nog fel produkter!

Funderar på ett litet peke till min gamla MiniMax...

Vara i värmen lät fint...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu går det ju sällan som planerat så vi får se. Påbörjade projektet med en månad i Panama nu i Januari så det är igång :)

Bilden är från San Blas där vi var med en katamaran. Fint fint

post-10001937-1394237799,4651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Captain, snygga grejer på din sida men  det heter pek-en, pek-ar är något man gör. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på ett peke och ankarspel till min Hanse 411.

Fråga till Capitan: Monterar ni också? Eller samarbetar ni med någon firma som kan montera dessa?

/Peder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Rostfritt stål" finns i många kvalitéer som är lämpliga för olika miljöer, det har inte något med att kvalitén försämrats med åren.

Det gäller att välja rätt kvalité helt enkelt.

Mackey.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Rostfritt stål" finns i många kvalitéer som är lämpliga för olika miljöer, det har inte något med att kvalitén försämrats med åren.

Det gäller att välja rätt kvalité helt enkelt.

Mackey.

Då vill jag påstå att jag har rätt kvalité på grejerna då de inte rostar :)

Har väl haft nån bult som det rostat lite vid enstaka tillfälle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga till Capitan: Monterar ni också? Eller samarbetar ni med någon firma som kan montera dessa?

/Peder

Jag har några firmor som jag samarbetar med för montering. En i Göteborg, en i Kode några mil norr om Göteborg och en i Svanesund

Jag skickar pm så kan du kontakta mig

/Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Peder

Jag har några firmor som jag samarbetar med för montering. En i Göteborg, en i Kode några mil norr om Göteborg och en i Svanesund

/Rickard

Hittar inga badbryggor i ditt sortiment. Är det något som du kan tänka dej att ta med i sortimentet? :)

De som jag tittat på som finns på den svenska marknaden idag är inte prisvärda (läs hutlöst dyra) imo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/Peder

/Rickard

Låter kanon.

/Peder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...