tidow 0 Postad 2 Februari , 2014 Hej där ute i cybern.Nu är vi på rätt sida. Bara 2 - 3 mån till sjösättning Jag har en undring som jag vill ha hjälp med. Det är så att jag har investerat i en ny plotter som betjänas av NAVIONICS micro-SD kort. Till den gamla plottern har jag ett vanligt SD kort. Nu till undringen. Kan jag kopiera SD kortet till ett micro d:o utan att förstöra orginalet. Tycker att det är mycket pengar (1500) för att få ett mindre format på samma kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 3 Februari , 2014 Prova! Att kopiera förstör inte originalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 3 Februari , 2014 Jag har läst om folk som misslyckats, Navionics har någon sorts skydd mot kopiering (givetvis). Jag skulle skrivsskydda orginalet innan jag försökte kopiera så att inget dumt händer. Mackey PS Det är möjligt att uppdatera Navionics kort under en tvåårsperiod från det man gör den första uppdatering så kanske kan du går till marinbutiken och få ett micro-SD-kort istället om du inte gjort några uppdateringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 4 Februari , 2014 Undrar om det misslyckas även om man kör dd i *bsd/linux? Typ: dd if=/dev/sda of=/dev/sdb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 4 Februari , 2014 Utan att ha testat själv så verkar det som Navionics använder SD-kortets ID som lås. Men det borde gå att komma runt. Du kan testa att göra en kopia av kortet med Winimage (eller linux-kommandot ovan om du har tillgång till det). Sen kan du googla på SD Card ID för att komma fram till hur du ska få reda på orginalkortets ID, och skriva över det till kopian. Ytterligare frågor på detta kan du kanske ta i flashback. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 5 Februari , 2014 Maila Navionics eller snacka med någon butik som säljer kort om dom kan hjälpa dig att byta in ditt befintliga kort. Det bör inte vara problem såvida ditt befintliga kort inte är från hedenhös tid.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickelMadDoe 0 Postad 5 Februari , 2014 http://www.batliv.se/article.asp?newsid=7476#.UvKnMXi9Kc0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Februari , 2014 http://www.batliv.se/article.asp?newsid=7476#.UvKnMXi9Kc0 Det har jag hävdat länge Kopierar in en text jag skrivit i en annan tråd. Har en läsplatta som plotter vid den inre styrplatsen. Dvs under tak. Den sitter i en hållare framför ratten. Det händer att jag får ta den i handen och försök hålla den i skugga för att jag över huvud taget skall kunna se något. Har sjökort och sjökortsprogram från Navionics. Vid ett tillfälle seglade jag från Havstenssund till Ramsö. Konstaterade att två öar vid Storesnart inte fanns med på kortet. Inte förrän jag zoomade in ganska mycket dök de upp på kortet. I verkligheten såg jag dem hela tiden. Har Jag har ju en väldigt snabb båt. För motor kommer jag nog upp i 7 knop och för segel har jag vart uppe i den hisnande hastigheten av 9 knop vid något tillfälle. Hade nog 4 -5 knop när jag passerade Storesnart och går det så fort vill man ju ha någon framförhållning. Nu var jag ju i kända farvatten och visste mycket väl att öarna som jag såg med mina ögon har funnits där så länge jag minns. Hur hade det varit om det varit grund i okända vatten. Det är öarna jag ringat in som inte fanns med på läsplattan förrän jag zoomade in ganska mycket. http://www.cybermarine.se/forum/topic/224-varning-f%C3%B6r-navionics/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser