Shas 6 Postad 2 Februari , 2014 Hej på Er alla ! Känns som det börjar bli dags att ta tag i alla projekt som man vill ha gjort innan säsongen. För mig som jobbar på kontor hela dagarna är båtens alla projekt ett andningshål. En utomstående skulle nog klassa en som mer eller mindre tokig ;-) Har beställt en hel del grejor från USA nu och det är inga jättegrejor som är på G så det ska bli kul. Jag är väldigt nöjd med min Chaparral men som alla båtar finns det några grejor man retar sig på. En grej är styrningen Min båt har ett mekanisk styrservo som drivs av motorn på samma sätt som en bil, inga konstigheter. Från skölden fram till ratten är det dock en kabellösning en klassisk teleflexlösning med tillhörande irriterande glapp. Visst kan tänkas att jag är en aningen petig, har pratat med tillverkaren och han har aldrig upplevt detta, ändå var samtliga båtar på båtmässan med denna konstruktion behäftade med ca 1 timmes glapp. Jag vill inte ha det på detta viset utan tänker byta ut teleflexen mot hydraulstyrning. Ett litet ekonomiskt bekymmer bara 8000kr tycker jag är i det saftigaste laget Vi pratar om den klenaste varianten av hydralstyrning då motorservon tar all kraft. Av en händelse har jag en nästan rätt modell för att få till detta måste jag kapa den befintliga styrkabeln och det vill jag inte. Är det någon som har en gammal styrkabel lika bilden så får Ni gärna höra av Er. Detsamm gäller om det är någon som upplevt samma problem Mvh // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 3 Februari , 2014 Jag förstår inte riktigt vad du ska ha en styrkabel till om du ska montera en hydraulstyrning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 3 Februari , 2014 Har du bara 1 timma glapp skall du vara riktigt nöjd! Finns nog få drevbåtar med vajerstyrning som inte har glapp... Tror f.ö. att jag har en vajer liknande den på bilden liggandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 4 Februari , 2014 Står i valet och kvalet... Har en hydraulstyrning men den passar givetvis inte till ett drev med servo. Änden behövs för att bygga om den cylindern jag har om jag nu ska göra detta. Resultatet måste bli perfekt , det finns liksom inget utrymme för misstag. Jag måste ta en funderare på detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 4 Februari , 2014 Jag tycker en timme är helt förkastligt, det är ju ingen raketforskning vi pratar om. Båten är ju en 2006:a Såg att Biltema också har en sådan kabel, men det är ju onödigt om du har en Vad hade du tänkt dig ... Mvh Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 5 Februari , 2014 Det jag har liggandes är både hölje och wire. Det står Volvo Penta på men jag misstänker att det är den klassiska köpa in, måla om, lägga på 300% på priset -upplägget som Penta är så duktiga på. Vi kan säkert komma överens om något om det visar sig att att det är rätt grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 6 Februari , 2014 Jag behöver ju varken hölje eller vajern som sådan utan jag är endast ute efte den rostfria avslutningen i ände akterut. plus en säkerhetsbit. Jag har fått för mig att denna rostfria avslutning är av standardmått. Nu vet jag inte om du befinner dig inom körbart område, själv bor jag i Katrineholm. Biltema har ju också denna kabel men bara i utvalda butiker = långt maila mig gärna... // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser