Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gäst forgus31

Avgaskrök till MD11C i rostfritt?

Rekommendera Poster

Gäst forgus31

Jag ska byta ut en rostig krök till en 25-årig trotjänare. Visserligen ska jag väl inte ha den i 25 år till men kan man få tag i en rostfri krök till Pentan? Kan man göra en själv kanske eller få tillverkad av nån med svets. Ingen högteknologi precis. Gjutjärn och saltvatten är hopplösa kompisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej forgus ! det går fint att bygga en krök själv, gjorde det själv till min gamla md11. steg 1: sök upp en bildelsfirma som säljer rostfria avgassystem , ( fick tag i mina grejer på RAKA RÖR i göteborg) ,köp en 45 graders vinkel . tror den var 1 3/4tum. steg2: använd den gamla kröken som mall och fila till en ny fläns i 3-5mm rostfri plåt steg3: skaffa en 10cm bit 16mm rostfritt rör till kylvattnet och borra hål för detta i nedre delen av kröken . VIKTIGT: se till att rikta till änden på röret så att vatten inte kan skvätta in bakvägen in i avgaslimpan! steg4: lämna in alltihop till närmaste smed som har rostfria svetspinnar hemma och låt han bränna ihop allting . steg5: köp 40cm 16mm kylvattenslang och montera den imellan röret på kröken och utloppet på termostathuset. Funkat klanderfritt i min båt 2säsonger nu. kostnader: 45graders krök i rostfritt syrafast : 120kr plåt till fläns : en påse kanelgifflar till verkstan där jag hittade plåten i deras container rör : hittades i samma container slang: 50kr smedkostnad: 40kr tatalt : 210 kr 15kr bullar. MATCHA det om ni kan drevia!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Tack Pronic! Bra tips. Raka rör har jag handlat av. Har deras avgassystem på en gammal Mazda 626. Varför har inte tillverkarna av bilar rostfria system? Jo - verkstäderna behöver en viss minimibeläggning. Varför har Pentan rostig gjutjärnskrök? Tar till mig tipset och ser om jag kan upprepa din bragd. Det blir inte för hett i övre delen av kröken? I så fall skulle man ju kunna ta ett längre 16mm rör och lägga en slinga i överdelen av kröken innan röret utmynnar i nedre delen för att kyla avgasslangen. Då får man en utvärtes kylning av röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan varför Volvo kör gjutjärn, både i standardkröken och riser är berättigad. Kolla in bifogad bild. Det är en avgasriser till en MD2030 efter fyra seglingssäsonger. Bara tur att den rostade hål utåt istället för inåt? Jag vet inte. Skräpet kostar 4500:-! Det blir en årlig kostnad på ca 1100:- bara på avgassystemet. Fy f-n. Volvo verkar ha tappat all gajst i sin besparingsiver. Yanmar kör rostfritt från början i avgaskröken. Volvo har t.o.m tagit bort avtappningskranen till kylsystemet á 100:- till förmån för en plugg. Nu när man ska tömma primärkretsen får man 5 liter glykolvatten rakt ner i båten. Mvh Anders

post-6296-1394234352,1753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Det fina i besparingsivern är att det sparande företaget får även en ökad intäkt. Under motorns livsläng hinner man få in lika mycket i reservdelar som vad motorn kostade (i ditt fall). Dessvärre är det av kortsiktig karaktär då varumärket blir nedsmutsat. Man kan märka det på ökad annonsering där man framhåller vad duktig man är. Jag är försiktig med att ta till mig alltför mycket av en part i målet. Ibland så gör jag tvärt om i en del fall. Om banken ger mig ett råd så gör jag tvärtom. Det kan vara så att det som är bäst för banken inte är det bästa för mig. Förlåt utsvävningen från ämnet! Kan meddela att Raka Rör bara har 2 tums numera. Ska se om det går att kränga på slangen på den annars får jag väl göra en snörpning i den änden (såga svetsa). svetsfog

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Tack för tipset. Dom har rostfritt till samma pris som Drevia tar för gjutjärn. Den är också kyld genom mantlingen. Ska se om jag kör kanelgiffelvarianten eller bara rent rått går och handlar. Inte lika kul förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Det blev en köpekrök istället för hemkröka. Enkelt men tråkigt. Får väl se på TV istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät klokt. Jag önskar att de hade även risern i rostfritt, men där gick jag bet tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen ! , angånde frågan som forgus ställde om det blev vart i övre delen av kröken , svaret är ja, men jag har en lösning på det med tror jag, (om man nu inte kör snabbvarianten med ett varv med värmetålig isolering runt röret) . innerkröken gjorde jag ju av 1 3/4 tums rör, och rent teoretiskt skulle man ju kunna köpa en likadan krök i 2tums rör och mantla innerröret med, altså köra kylvattnet mellan rören enligt samma princip som gjutjärnsorginalet gör..., lite med meckande men det borde fungera... !-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31

Jag var inne på det också. Tyvärr hade man slutat med 1 3/4 tums krök på Raka Rör. Det behövs ju väldigt lite spel mellan de två rören kan jag tänka. Den rostfria var mycket snyggt utförd med en 1 cm tjock fläns som skruvas mot avgaslimpan. Så nu får man köra med öppen motorkåpa. Forgusen har traditionell motorhuv som fälls in i salongen. Mycket praktiskt när det ska donas med maskinen. Jag föreslår att spekulanter på ny Penta frågar efter rostfritt. Visserligen förlorar man en massa förtjänster men för att få efterförsäljning ska det ju säljas motorer också. Varför köper man bara en färgskrivare? (Jag jobbar i skrivarbranschen) Jo - den första skrivare man köper är en färgskrivare och den höll på att ruinera ekonomin. (Nu är man så ful att man sätter in ett litet microchip som stänger av användandet av patronen om bäst-före-tiden gått ut! Ett rättsfall är på gång i USA.) Den andra skrivaren man köper skriver visserligen bara svart och blev dyrare men driftkostnaderna blev mycket mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, alla vet ju att marginalen på reservdelar är hög. Men jag kan tänka mig att betala för en bra produkt. I det här fallet är det en dålig konstruktion som dessutom är för dyr. Enstyckstillverkning i rostfritt är billigare. Frågade en VP säljare på mässan angående risern. Han skruvade på sig och konstaterade att konstruktionen med ett vattenlås för saltvatten tillverkat i gjutjärn inte är den bästa lösningen. Hans slutsats är att Volvos stora marknad är att motorisera nya båtar, inte att uppgradera gamla båtar med nya motorer. Faktum är ju att riser behövs framförallt i äldre segelbåtar där motorn är lågt placerad. Man blir ledsen och besviken, och som kund återkommer man INTE till en sådan leverantör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återaktiverar denna tråd. Är det någon har låtit tillverka en avgasriser till MD20x0 i rostfritt? Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, de gör fina avgasrör i rostfritt, men tyvärr ingen riser... Det har jag redan kollat.

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kröken var inte så outslitlig. Nu har den börjat läcka lite brunt vatten i en svets. Det har bara gått 5 år.

Går det att svetsa? Bra med ett forum som har känsla för historia. Det funkar som en loggbok. Sökbart på Google.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade gamla motortrådar. Lite kul att se vad som hänt under drygt 10 år. Här finns historik över vår gamla motor t.ex. Det blir som att läsa dagbok. Hade köpt rostfri avgaskrök 2005 som rostade hål 2010.

 

Frågade David som säljer och mekar gamla motorer i Göteborg om det gick att svetsa och han tipsade om att laga med metallisk plastepoxi.

 

Det håller fortfarande 6 år senare och lätt åtgärdat med nytt lim om det skulle läcka på nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metallisk plastepoxi där. Intressant. Trodde värmen skulle påverka? Eller så blir det inte så varmt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det blir inte så hett. Det är väl där vattnet går ut och kyler avgasslangen så det går nog att hålla i det utan att bränna sig gissar jag. Det fina är ju att det är så lätt att prova och även göra om ifall det börjar läcka igen. Göra rent och lägga på en ny sträng. Kommer inte ihåg om jag armerade med något. Lätt att linda runt med ett tunt snöre eller ståltråd om det släpper. Det är inget tryck så det håller nog ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar avgascement?

Jag har en tub i båten om något skulle börja läcka.

 

För många år sedan hade jag en tvåkomponent"lera" som klarade 400 C. Någon som vet var man kan hitta sådan?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan hade jag en tvåkomponent"lera" som klarade 400 C. Någon som vet var man kan hitta sådan?

 

Mackey

Det kallas väl kemisk metall? Finns att köpa lite överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...