Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Kontaktlim och skrovmatta

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Ska limma vit matta under takluckorna men blir inte riktigt klok  på vilket lim som kan vara bäst. Har använt våtrumslim från Casco men det hll inte måttet utan lossnade i hörnorna. Nästa steg i tanken är kontaktlim men finns inte risk för migration från limmet genom materialet.

Jag har sett detta fenomen och det är knappast något man vill ha som tack för en lyckad renovering. Cascolimmet är bra när man ska limma skrovmatta i salong och kabiner men till takluckan blev resultat undermåligt, ingen aning varför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har limmat en hel del inredningsmatta genom åren. Sist jag köpte en rulle matta hos Hjertmans  http://www.hjertmans.se/article/inredningsmatta-melerad köpte jag några burka lim avsett för detta ändamål.Just det limmet har inte  Hjertmans i sitt sortiment längre, men det motsvarade detta.  http://www.hjertmans.se/article/casco-contactlim-1-lit Det går både att sättlimma och kontaktlimma med. Har köpt liknande lim här hemma. 

Vid vissa utsatta ställen där jag vill ha hög hållfasthet, som tex i kanter, har jag kontaktlimmat med vanligt kontktlim. Jag har aldrig märkt att kontaktimmet slagit igenom på den matta jag brukar använda.

Första båten jag kontaktlimmade mattan med vanligt kontaktlim var i början av 1990-talet och jag hade kvar den båten en 6-7 år efter att jag kontaktlimmat mattan. Kommer inte ihåg att jag la märke till nått genomslag. Fast den mattan jag använder är 3 mm tjock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat lite olika:

- Vattenbaserat kontaktlim. Funkar jättebra! ...om det är varmt ute, annars funkar det inte alls. Funkar såklart i en varmhall också.

- Vanligt kontaktlim. Jag upplevde att mattan smälte lite, blev sladdrig. Inte nöjd. Man MÅSTE ha mask!!!

- Polyuretanbaserat kontaktlim. Funkade bra! Även vid fem minus, som det var när jag limmade. Dyrt, lite svårt att få tag på (jag köpte på Fredells i Stockholm). Mask är ett måste!

- Vattenbaserat våtrumslim. Tyckte det satt för dåligt, kommer inte att använda igen. Säkert jättebra vid +20 och helsläta ytot, men ell lite ojämnt skrov en vårdag med båten ute... nej.

Lycka till med limmandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertmans 3-millimterers på 10 mm liggunderlag.

Tillägg, hmmm... det kan ha varit liggunderlaget som inte gillade kontaktlimmet..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har limmat med någon Sikaprodukt som inte var kontaktlimmande och det funkar bra så länge man kan sättlimma.

Jag brukar använda vanlig Sikaflex för att limma sådant som lossnat i kanten, funkar bra tycker jag. Nackdelen är att man måste kunna trycka ner det som limmas till Sikan har torkat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har limmat skrovmatta kring slag och skarpa skrovformationer med Esstack (essve), som jag kammat ut. Funkat bra för mej. Sikabond T2 är samma typ av lim. Limtypen är ett väldigt kletigt sättlim, som håller kvar det som limmats upp. Men det hugger inte som kontaktlim, utan går att justera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...