Gäst MaxSchmeling Postad 31 Januari , 2014 Sitter och klurar på detta med innehållet i en sjukvårdsväska ombord. Vad tycker ni att man ska ha med förutom nedan? En annan sak; vilken udda grej (baserat på egen erfarenhet) har ni numera med i er sjukvårdsutrustning i båten? Plåster Desivon åksjuketabletter Olika förband sax pincett fästingborttagare hostmedicin smärtlindrande voltaren / salva nagelsax mitella solskyddsmedel chockförebyggande värmefilt C-vitamin brus Brännskadesalva ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 31 Januari , 2014 Det som går mest för mig är Koksaltlösning Sårförslutare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 31 Januari , 2014 Här får du och andra en tråd att kolla http://www.maringuiden.se/forum/;thread=388464 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Januari , 2014 Chock-FÖREBYGGANDE värmefilt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 31 Januari , 2014 Embla kräm eller liknande. En kräm med bedövningsmedel i att stryka på t.ex getingstick Om oturen är framma och en arm eller ett ben bryts. Är det bra med något att spjäla med. En latta eller en liknande. Eller en filt som kan rullas hårt och agera stöd. Spjälan behöver ju inte vara speciellt dedicerad till att spjäla med, den kan ha andra användningsområden ombord under normala förhållanden. Men det är bra att fundera ut vad man skulle kunna använda och komplettera med det. C-vitamin Brus förstår jag inte vad det har i en sjukvårdsväska att göra, Desivon kan du skippa. Använd vanlig tvål och vatten att tvätta med. Funkar bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 31 Januari , 2014 Ett helt apotek finns som sagt i den tråd jag hänvisade till, men en sak ärriktigt viktig att tänka på. Se till att alla ombord har med medicin som de måste ha tillgång till. Se också till att alla ombord har med medicin som de måste ha tillgång till för en vecka längre tid än planerat. Det är onödigt att riskera livetför att man blir inblåst några dagar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Januari , 2014 Bra tips från Lady Anilla, men ett tips tillbaka. Det är jätteenkelt att göra ett stöd i gips, du bara blandar ingridienserna. Du får ett stöd som följer tex en underarm lite bättre än en latta? Observera att man oftast inte längre lägger gips runt armen eller benet utan bara på EN sida som stöd, då slipper du också problem med att det kliar ( luftning ) eller rörelsefrihet för muskeln. Lätt att ta bandaget för att kolla läget också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Januari , 2014 Superlim. Funkar ypperligt för sår som är för stora för ett plåster men för pluttigt att sitta på akuten en dag för att få sytt. (Jo, jag har provat att sy själv men där passerades smärtgränsen med råge. Riktigt så macho är jag visst inte) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 31 Januari , 2014 Superlim funkar också bra att limma avbitna tänder med, höll en månad. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oksailor 14 Postad 31 Januari , 2014 Det är en bra grund som Maxschmeling listat. Sedan beror det på vilken sjukvårdskunskap man besitter hur man kompletterar väskan. Jag tycker man behöver ha elastiska bindor av olika storlekar för att linda stukade fötter och händer med samt för att anbringa kompression av olika anledningar. Vit sk sporttejp är också väldigt bra för att tejpa i hop brutna/ stukade fingrar etc. Koksaltlösning går alltid åt vid sårbehandling. Kirurg tejp eller sk steristrips är jättebra för att tejpa ihop sår. Dessutom finns det olika vattentäta förband ex vis opsite/ tegaderm som gör att man kan bada med sår. Tegadermtejp är dessutom väldigt bra på ffa 1a gradens brännskador hos barn då smärtan/svedan försvinner så fort man lagt på den tunna genomskinliga tejpen. ( givetvis efter man kylt det brända området ett bra tag) Olika bedövningssalvor, xylocain/ emla är bra om man bränner sig på maneter eller brännnässlor eller om man skall plocka ut en ond flis i fot eller finger. Kan man få tag på engångs häftapparat för sår är detta guld värt om man tex spräcker ett ögonbryn eller får bommen i huvudet så att det blöder ymningt. Lätta att hantera för vem som helst. Engångs kylpåsar finns att köpa i idrottsbutiker och är bra på stukningar eller lårkakor o dyl. Jobbar man inom sjukvården som vi gör plockar man alltid med sig en massa extra utrustning efter kompetens. Olika receptbelagda mediciner, lokalbedövningsmedel, suturmaterial, kirurgiska instrument, gips mm. En bra pannlampa är jättebra att ha så man kan arbeta med två händer när det behövs. Ett bra råd är att ha två väskor helst vattentäta eller plastburkar med lock (IKEA/ tomma bigpack lådor etc) där man har en mindre för det mest akuta lätt tillgänglig i sittbrunn eller direkt nere i ruffen och lite större på annan plats med mer grejor i. Viktigt är ju att alla alltid har med sig sin personliga medicin. Är man allergisk är det jätteviktigt med allergimedicin som ju kan vara svårt att få tag i ute till havs eller i naturhamnar. Sedan är det bara fantasin och plånboken som sätter stopp för hur mkt man kan ta med sig ut i båten och hur trångt man vill ha det. mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Januari , 2014 Aaaaaaaahhhh, det var bästa tipset hittills för en sån som mig... Paniskt rädd för tandplågaren. Att jag inte provat det tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 96 Postad 31 Januari , 2014 Två billiga, men praktisa saker vid skrubbsår: Spruta utan kanyl för att rengöra genom att skölja bort gruset. Ren tandborste för att borsta bort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Januari , 2014 Det viktigaste och mest använda i min väska är en sax. Den sitter fast med snöre för att att inte försvinna något som andra saxar gör ibland ombord. Uppskattat är också ficklampa, förstoringsglas, pincett och skalpell. Flisor, stickor, tagger är vanligt i naturen. Elastiska bindor, kirurgtejp, och massor med kompresser är bra. Plåster förvaras inte i väskan, de brukar ta slut och inte bli påfyllda. Medikamenter är det Xylocain, Diclofenac och magnesyl. Har man hund så finns det risk för ormbett. Kortison och antihistamin är bra. Men det viktigaste ombord är VHFen, händer det något allvarligt ta kontakt direkt, genom Radio Medical får man rådgivning och om de skickar helikoptern kan man kommunicera direkt med den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Januari , 2014 Ett litet tips som funkar trots sin enkelhet. En sockerbit snabbt doppad i vatten som hålls mot getinstick, sockret suger upp vattnet och även giftet. Ja jag trodde inte heller på det när jag hörde det, men efter flera behandlingar både på mig själv och andra har jag varit nödgad att ändra uppfattning. Sockerbitar har sin givna plats i min sjukvårdslåda. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 31 Januari , 2014 Det viktigaste Max är något som häver en kraftig allergisk reaktion, av tex getingstick ormbett eller reaktion på tex mat. Är du långt ute på en ö långt från land. Så är beta pred ( kortison ) ett viktigt läkemedel att ha till hands, detta är receptbelagt och häver en reaktion snabbt. Glöm ej heller tryckförband. Mvh // Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 31 Januari , 2014 Ormbett botas inte med kortisontabletter!!!!!!!!!!!!! Ta alltid kontakt med sjukvården. Kortisontabletter lindrar i vissa fall smärta och svullnad, men har ingen påvisad effekt mot giftet. Lindringen är bra om man har långt till läkarvård. Det är väldigt ovanligt att man dör av huggormsbett, men läs på och var förberedd. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 31 Januari , 2014 Nej Mackey du har helt rätt, men slår sig bettet på tex andningsvägar så är det nog ett bra preparat att ha till hands i den akuta situationen som uppstår ute på en enslig öde ö, jag är fullt medveten om detta då jag även har en högre utbildning inom sjukvård. Frågan från TS är vad bör en akutväska innehålla, ber tusen gånger om ursäkt för attt man inte skriver så att alla kan förstå.Beta pred är ett viktigt läkemedel att ha till hands för att häva akuta allergiska reaktioner, kontakta alltid sjukvården om du reagerat kraftigt på något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Januari , 2014 Betapred brukar väl annars ge till ormbitna utan symptom. Är man allmänpåverkad får man SoluCortef har jag för mig? Om det inte ändrats de senaste 2-3 åren? Eftersom jag är väldigt ormintresserad brukar jag flytta de ormar jag ser i närheten av där folk brukar uppehålla sig, huggorm el snok spelar ingen roll, jag flyttar hellre iväg den istf att nån går o slår ihjäl den. Olagligt? Tja, det skiter jag i,jag plockar inte upp dom i onödan och vill nån anmäla så tar jag det isf. Iaf, jag brukar i samband med detta få ett eller ibland ett par huggormsnafs om året -oftast i handled eller tumme- och de första gångerna jag blev biten åkte jag t sjukan och fick, opåverkad, en massa små Betapred. Sen brydde jag mig inte om att åka iväg sålänge jag inte kände mig dålig. Sist jag var in var 2 el 3 år sen och då fick jag solucortef. Samt efter lite tjat på en bekant även solucortef o en injektionsspruta att ha med mig. Antihistamin tror jag att jag fick Tavegyl. Ormbett bekommer mig inte mycket,däremotganskakänsligför getingstick och har adrenalinpenna tillhands när jag är ute i naturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 31 Januari , 2014 kossor, ledsen om mitt inlägg blev lite som ett påhopp. Det var bra att användning av kortison vid ormbett blev utrett. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 31 Januari , 2014 Eltejp är inte helt fel att i apotekslådan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 31 Januari , 2014 Apoteket tillhandahåller färdiga skeppsapotek för handelssjöfarten. Dessa är avpassade för fartområde och antal personer i besättningen. En bra grund för en fritidsbåt om man väljer någon av de minsta satserna. Leveras till valfritt apotek nära dig. Googla skeppsapotek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Januari , 2014 KillerBoo har koll på läget. Betapred (kortison) brukar ges i stötdos alt. Solu-cortef, detta i kombination med Tavegyl (antihistamin) brukar ges till en opåverkad person. Är personen allmänpåverkad ges dessutom Adrenalin mm. Blir man ormbiten ska man komma till vård snarast, även om personen inte är påverkad, tillståndet kan ändras snabbt. Blir man ormbiten så bör man kontakta sjukvårdsupplysningen eller 112. Är man långt ut i skärgården med långa transportvägar till vårdcentral, ropa upp JRCC. Men, har man hund är det värre, ingen lär skicka ut en helikopter mm. Då är det väldigt bra att själv kunna inleda behandlingen, därför tycker jag att som hundägare är det bra att ha åtminstone kortison ombord. Sen ska hunden alltid till vetrinär snarast. Hundar löper stor risk för njur och leverskador, i synnerhet om bettet är i en tass så att giftet sprider sig snabbt i kroppen. Därför brukar hundar behandlas med antibiotika. Förr visste man inte det och många hundar dog efter några år. Antihistamin och kortison är också bra om man får en allergisk reaktion tex av ett getingstick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Januari , 2014 Gaffa är ännu bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 31 Januari , 2014 Har ett komplett skeppsapotek dock har det flesta gått ut i datum men man kan ju alltid köpa nytt efter listan som sitter i locket på Apoteket. Sambon är dessutom apotekstekniker så hon har full koll på exakt vad man ska ha, har nog ett helt apotek hemma :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 31 Januari , 2014 Hej -Antihistaminer (allergitabletter) -Något som lindrar en dålig mage -Vätskeersättning typ Resorb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 31 Januari , 2014 Helt rätt ! Jag är starkt allergisk mot getingar, och har alltid betapred och adrenalin med mig då jag är långt från civilisationen. Man ska komma ihåg att skilja på preparatnamn och den verksamma substansen. Förr fanns en inhalator med adrenalin den gav bra effekt och var lätt att använda men den togs tyvärr bort för tiotalet år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 31 Januari , 2014 Tack för alla kloka och bra svar. Dock saknar jag Crabfish råd om att utrusta sjukvårdsväskan med minst 10 liter rengöringssprit... Bild: Den har inget med tråden att göra men är ett bevis på hur det kan gå om man dricker sprit till sjöss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 1 Februari , 2014 Jag tycker du ska ha ormserum ombord, det vill säga ett riktigt dyrt motmedel mot ormgift. Riktigt bra medel mot ormgift stavas inte Betapred. Det finns faktiskt folk som tror att Betapred är riktigt motgift mot ormgift och det finns folk som tror att Bavaria är riktiga båtar. Tänk att folk kan vara så naiva. ;-) Förlåt, men jag kunde inte låta bli när jag såg att en dos kostar ca 15 000:- kr. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 1 Februari , 2014 Hehe, men vilket serum ska man välja? 15 tkr låter ju flott men om det inte är rätt sort för att funka som motgift mot en vattenmockasin, utan bara hjälper mot kobrabett så står man sig ju slätt den dagen man vaknar i en båt full i kobror..... Tycker nog en helikopterplatta med tillhörande snurra skulle kunna dubblera i funktion: Dels tar man sig till sjukhus snabbt och dels skriker det status om man har en helikopter på storebrotaket ; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser