Gedda 24 Postad 30 Januari , 2014 Ja båt-idioter är vi nog allihop som hänger här! Finns folk på jobbet som säger, -Och du ska åka till båten i helgen antar jag, hur orkar du? De flesta har ingen aning om hur avkopplande det är att bara kila iväg över helgen och bara ha det gött och inte bry sig så mycket mer än så! Finns nog ingenting som jag kan på rak arm säga skulle få mig att ge upp båtlivet. Vad skulle få er att ge upp båtlivet? Ps. När jag träffade min sambo, så sa jag att båtlivet får du på köpet annars blir det inget! Hon är fortfarande min sambo både hemma och på båten ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 30 Januari , 2014 Det är närmare 50 år sen Ingela var med i min norska eka. 6 hkr Electrolux snurran var väl inte den snabbaste, så jag satte block och linor till snurran. Ingela låg på rygg framför tofterna. Bara hon och jag ute på havet…. Fiskebåten Westerö kommer från fiskhamnen med hemresevarvtalet på efter en vecka till sjöss. Man kunde surfa på fiskebåtarnas vågor med ekan om man satt framme och styrde med snörena. Skall jag tråckla mig akter och sakta snurran. Men min bekvämlighet gjorde att jag lät bli. Jag skulle nog saktat ändå, Men nu är det för sent. Ekan plöjer ner i Westerös fartvågor Ingela blir överöst med havsvatten. Detta var nog vårt första gräl men hon bor ihop med mig ännu. Det händer väl inte så mycket tavlor med båtarna numera. När vi lagt till vid en ”egen” ö var allt som vanligt igen. Hon får väl dras med mig ett tag till. Föresten behöver jag henne hemma också. Inget är svaret. Men kroppen har sagt ifrån ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 30 Januari , 2014 Antingen har man denna nära relation med sin båt och sitt båtliv eller så har man det inte. Den som köper sin daycruiser, lastar den med lite läsk, kaffe och mackor och drar ut men sedan måste dra hem för att vädret blivit dåligt upplever sitt båtliv på ett sätt. Vi som har en ordentlig bobåt där man kanske till och med önskar riktigt skitväder för att det är så jäkla mysigt att sitta där i den varma sköna salongen omgiven av god mat och dryck, 60 Blueray-filmer som man ännu inte sett samt och när man sedan ska slafa så gör man det i fullängdskojer av bästa kvalitet. Den där trygga, ombonade känslan. Vetskapen att man bor tryggt och bra, säkert och komfortabelt. Det finns nyanser av båtliv och vår nyans skulle inte passa alla. Du frågar vad som skulle få oss att ge upp vårt båtliv? Jag vet; döden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 30 Januari , 2014 Får instämma, skulle man bli invalid får man bara bygga om båten ;-) annars är det döden! förövrigt sover jag bättre i båten än hemma :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 30 Januari , 2014 Vet du, den där känslan när man var liten och byggde koja, sov i sitt tält på gräsmattan eller bara låg och spanade under sängen. Man var liksom kung i sitt eget rike, trygg i sin egen lilla omvärld och man hade allt; trygghet, mat, vatten; ja allt. Så kan jag ibland känna när jag bor över i båten och sommaren 2012 hade jag 120 övernattningar i båten, på raken. Tro mig, det var och är helt underbart. Båt är liv och liv är båt. Den som konstant gnäller över att man inte får tillbaka något av alla de pengar man lägger i båten och på sitt båtliv säger jag bara detta: Du ska precis som jag dö en dag, kanske om 40 år, kanske i övermorgon. Var någonstans placerar vi detta jävla tjat om våra pengar i båten mot detta stora obestridliga faktum. Lev nu och här för rätt var det är tar det slut och efter detta liv kommer absolut inget alls. Lura dig inte att tro något annat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 31 Januari , 2014 Instämmer med er alla. Vi tillbringade mer än 60 nätter i båten 2013. Båten är vår semester och till skillnad från exempelvis Thailand kan man åka på sin drömsemester betydligt oftare, vi bara älskar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Januari , 2014 Vi människor är egentligen ganska lika. Det finns ju ett talesätt som säger att summan av lasterna är konstant Hade en arbetskompis som var en ihärdig jägare. Han jagade älg på fyra ställen. 2 i Bohuslän. För Domenverket i Värmland och i Blåsjön i Norrland. Hade en annan arbetskompis som aldrig kunde förstå att man kan va så urbota dum att man åker land och rike kring med gevär och satt ute i skogen i veckovis för att föröka skjuta en älg. Den arbetskompisen var en mycket ihärdig marillfiskare, som jämt satt ute i en båt och metade makrill. Vad de tycke om mina fitidsysselsättninga - segling och va ute i skogen med mina scouter - det skall vi bara inte tala om. När det gäller hur länge man håller på med båtar och segling. Det blir väl med mig som det blev med en gammal sjökpten, som hade sin segeljulle vid samma brygga som jag. Han slutade när han inte klarade att ta sig ner i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 31 Januari , 2014 Båtidioterna är i majoritet på mitt jobb som tur är. De andra får snällt lyssna på diskussioner om allt från att segla över atlanten till ruttna akterspeglar och tvåtaktsdieslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 31 Januari , 2014 Jo, båtägare är nog entusiastiska hobbyutövare....Eller har varit i alla fall sen intresset fick en bredd på 70 talet. Men skall jag hänga ut två grupper, som i alla fall i min bekantskapskrets, blir blir helt nojjiga med sin intresse så kan ju ingen konkurrera med jägare och golfare. Dessa två intressen verkar ju ha en förmåga att gå i huvet på folk. I alla fall under de inledande åren. Dock som vi debatterat tidigare här på Bryggsnack, så verkar fritidsbåtsintresset vara under omdaning. Titta på medelåldern i hamnarna på sommaren! säkert mellan 60 o 70 år. Titta på de 10.000 tals båtar som ligger ute till försäljning numera uppenbarligen utan större framgång. Tycker även att på båtmässan i Gbg så blir det fler o fler som går med både käpp o rollator... Jag har några barn mellan 20 o 30 år, och har gjort lite enkäter bland deras vänner och kompisar. Inte en enda är inresserad av att äga eller ens spendera semestern i en Albin 25a eller Maxi 77a eller annan båt. Ingen kan tänka sig att lägga helg efter helg med att dona med en båt på våren! Ingen har båt eller har tanke på att skaffa båt. Man kan tänka sig att låna en styrpulpetare och fräsa iväg en solig lördagseftermiddag på sommare, thats it. Och då talar vi ändå om staden Göteborg...... Orsakena är nog flera att det blivit så, men framför allt att världen ser så annorlunda ut idag. Konkurrensen från andra intressen är stor och inte minst möjligheterna att resa runt i världen. En annan orsak som jag tror spelat stor roll är att åtminstone här på Västkusten så har det varit en rad riktiga skitsommrar! Nu var iofs 2013 ok, men innan dess så var det regn o regn och +7 grader....i det oändliga. Det är ju att späka sig att sitta under ett båtkapell under såna omständigheter under semestern. Säkert kommer fritidsbåtsintresset att finnas kvar under överskådlig tid men att det kommer att byta skepnad, det är jag helt övertygad om. Och jag är oxå övertygad om att det kommer att bli mindre. Det kommer om inte annat diverse lagar att se till om promille, toaletter, bottenfärger etc som ligger i pipen. Nödvändigt eller inte, ja det är ju som Kipling sade en helt annan historia..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 31 Januari , 2014 Nestorn i den illustra föreningen Seniorseglarna var 94 år, när hans kära långedragsjulle gick på land i den svåra höststormen 2011 och blev vrak. Därmed satte han punkt för segling på egen köl men följer gärna med kamraterna i föreningen ut på dagsturer. Han skulle följt med mig i min båt på våreskadern häromåret, men vem var det som tvingades backa på grund av sjukdom (influensa)? Skepparn själv, 20 år yngre och skör som en ungmö. Nästnestorn i samma förening tyckte det blev tradigt med motorseglare, som han hade haft några år på andras inrådan, så han bytte förra året till en Maxi 999 vid fyllda 90 och deltog i våreskadern! Nu planerar han för deltagande i årets våreskader samt i kappseglingen Själland Runt till sommaren! Krutgubbe är bara förnamnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 31 Januari , 2014 Jag är 36, mina vänner är i denna ålder upp till 40 vi är ett gäng som under 15 års tid varit ute med våra egna båtar. Många har barn som oxå gillar att vara ute och leka/njuta i skärgården. En sak som jag tror är avgörade för förändringen i båt intresset är: - Man vill ha stor båt med alla bekvämligheter om man ska vara ute. (Dyrt) På 70 talet var det helt andra preferenser i båtägande, en 24fotar var relativt stor, idag åker många i 35-45 fots segelbåtar, det gör ju att det blir dyrare, eftersom det ska vara större.. - Det finns så otroligt mycket andra intressen helatiden som kokurrerar med båtlivet. Allt tar tid och kostar pengar så folk kanske prioriterar. När jag pratar med folk som inte är båtmänniskor förstår dom inte hur man kan lägga så sjukt mycket pengar på Diesel varje år.. Att försöka göra jämförelsen en fjällsemester eller Thailandsemester på två veckor kostar lika mycket som 7 veckor på sjön är som att prata med en vägg.. På sätt och vis kan jag känna att det är bra om det blir ett allmänt lite mindre båtintresse - det blir ju mindre folk i dom bra vikarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 31 Januari , 2014 Ska erkänna att båtlivet har blivit mycket lidande senare åren, men det beror på att tiden inte räcker till längre efter jag startade eget inom just båtbranschen. Så jag håller fortfarande på med båtar, men på land istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 31 Januari , 2014 Ja just dieselkostnaderna är det många som påpekar,min drar 7L/timme dvs 14L/timme eftersom jag har två. Men sen kan man jämföra med att hänga på en stor och tung husvagn på sin V70, vad drar inte den på en timme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Januari , 2014 Jag både jagar och åker båt, så jag har fullt upp. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 31 Januari , 2014 Ja, båt-idiot kallar jag mig själv för. Vad skulle få mig att ge upp båtlivet? Förmodligen när jag blir så skröplig fysiskt så jag inte kan ta mig i och ur båten. Kanske redan när jag inte kan lägga till på egen hand i naturhamnen men möjligen blir det då mer att jag ligger på svaj. Fast då måste jag skaffa mig ett ankarspel i fören för jag orkar förmodligen inte ta upp ankaret för hand. Eller så ger jag upp det när jag inte klarar att underhålla båten tillräckligt på egen hand. Tror inte jag kan räkna med mina grabbar för det då jag gissar de har egen båt om något år. Eller så blir jag så gaggig så jag inte klarar av trygg navigering. Då hoppas jag någon i omgivningen säger till! Undrar vad som kommer först? Att inte klara naturhamnen eller att inte klara underhållet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Februari , 2014 14 liter - det var ju ungefär så mycket diesel man gjorde av med på ett år på den tiden man seglade havsfidra och åtminstone 500 distansminuter per sommar. Jag körde faktiskt dieselstopp en sommar. Den sommaren hade jag gjort av me ofattbara 20 liter tre dar innan årets segelsäsong var slut. Fast jag hade en 5-liters reservdunk med diesel ombord, så jag kunde fortsätta min färd hemmåt i det totala bleket. Nu är det andra tider. Har gjort av med ca 125 liter diesel sen i Augusti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 1 Februari , 2014 Har också fått frågan om hur jag orkar av landkrabbor, min tanke är då hur orkar de gå hemma och dra en fin vår eller sommarhelg. Jag har all respekt för att många har andra intressen-tur är väl det, det är ofta trångt som det är i skärgårdarna. Att kasta loss en fredagkväll och vakna upp lördagmorgon och äta en god frukost i sittbrunnen i en fin naturhamn är som meditation för mig eller balsam för själen. Det finns ingen bättre återhämtning efter en stressig arbetsvecka. Det som skulle få mig att ge upp båtlivet är om/när jag inte klarar att hantera båten själv eller med hjälp av min kära hustru. Förhoppningsvis är det långt dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 1 Februari , 2014 Gibbs, den kände amerikanske designern som ritade den vackra TS United States fick frågan om han älskade sin skapelse mer än sin fru (hon stod bredvid); Ja, svarade Gibbs; ungefär 1001 gånger mer...!. Tre som delar samma kärlek är kanske en för mycket... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 Februari , 2014 Skulle väl vara tiden då, om det blir så att man/jag tröttnar. Det känns inte som att man kommer att kunna det här, rent bokstavligt. När jag känner att jag kan tillräckligt så brukar jag tröttna. A det skulle väl vara det i.s.f. Fast innan jag löst komplikationen med lutande rigg/köl och självslående genua, tröttnar jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 2 Februari , 2014 Fast är det inte en underlig tråd, om man tänker efter. Om man gör något med hjärtat, varför funderar man på hur länge man orkar... Hur många av oss tittar vår älskade partner och ställer samma fråga. Just anledningen till att vi ställer frågan borde vi kanske fokusera på istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser