Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
SailorX

Omdömen äldre Oceanis & Hanse &Bavaria

Rekommendera Poster

Funderar på köp av Hanse 341/342,Bavaria 35 eller Oceanis 331 eller liknande.

Tycker alla seglar fint, är rymliga både i sittbrunn och i kajutan samt mycket bekväma med dusch inne ute, separata hytter, upp till 3!

Jag har hört att de äldre runt år 2000 skulle hålla en bätre kvalite, vara mer robusta än senare modeller. 

Nån som känner till elelr kan ge tips på bra läsning/ test.

Prisnivån i Sverige för en Hasne 341 är runt 600-700tsek och utomlands runt 50-700teur har jag sett, inte för stor så det motiverar import.

Tack på förhand för alla tips

post-10026828-1394237783,042_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte lätt att välja båt! Själv skvalpar jag omkring i Östersjön med en Sweden Yachts C34. Den är extremt välbyggd(tung), välbyggd, trygg, god seglare till halva det pris du beskriver. Lycka till med ditt båtval!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte när BAvaria blivit en ny båt sedd ur byggtekniska metoder.

Min e från 1990 KEvlar och Kolfibete, handlaminerad och alla skott osv är laminerade i konstruktionen.

Vet egentligen ine mer om båtar än det jag läst mej till på nätet. För , fram till 8 år sedan, jobbade jag mycket på NAutors i Jakobsstad i FInland. DOm bygger, då från runt 50ft och upp till 132ft.

JAg fick där lära mej att just Kolfiber och kevlar och framförallt när man laminerar manuellt med dukar istället för någon teknik där man sprutar komposit, ska vara den starkaste metoden och även spara massor av vikt.

JAg hajade till när jag såg min båt första gången för jag tyckte den var välgit lik några av de första Swan-båtarna jag sett.

JAg har inte varit inne i eller granskat nyare typer av BAvaria, så jag kan inte uttala mej om huruvida dom skulle ha börjat bygga så något annat sätt.

HAr däremot fått intrycket av att min gamla har kraftigare vinchar osv.

JAg e i allafall helt nöjd två G.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...