Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Stan

Båtskatt o sjöfyllerilagen

Rekommendera Poster

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201314/CU12/

Från Sveriges riksdag igår för den som orkar plöja igenom allt.

Det var nån här på forumet som för någon vecka sen skrev att förslag på båtskatt är nog dött och begravet för flera år framåt. Den som lever får se.

Översyn av 0,2 lagen verkar åtminstone ha blivit stoppat igår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skummade lite av materialet i länken och det verkar som att riksdagen redan tycker att regeringen har uppdraget att följa upp lagen och att det därför inte behövs något ytterligare uppdrag till regeringen.

Någon som orkar läsa mera och noggrannare kanske kommer fram till någon annan slutsats.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, folket verkar ju rösta fram skattehöjarfalangen så då får man skylla sig själv. Även om inte S är för en båtskatt utåt sett. Så är det säkert en mindre viktig fråga som man säkert kan göra en tradeoff på i någon förhandling med V fanatikerna. Så båtregister med tillhörande båtskatt är kanske inte helt omöjligt även om det heller inte är någon stor och viktig fråga för politikerna.

Man ska veta att många i V och vänsterfalangen i S starkt ogillar att lyxbåtar typ allt över 6-7m i deras ögon idag går fria från skatt. Det sticker i ögonen som någon känd politiker sa..

Blir väl till att regga och försäkra båten i ett annat land isf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera motioner från Gazpacho-anhängare (rödaktig soppa med lite grönt) om båtskatt på lyxbåtar (8-9m). Tyvärr är det enkelt att införa. Typ som i Danmark, tex 2% av försäkringsvärdet, försäkringsbolagen får samla in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går fria från skatt

Ja, det är väl så de rödgröna idioterna ser på  det. Att båten sedan är betald med skattade pengar, moms (vi har alltså redan 25% Båtskatt) och drivmedelsskatt det räknas inte.

Såssarnas egen utredare begrepp redan på 90-talet att en båtskatt riskerar att SÄNKA skatteintäkterna från båtlivet, som idag handlar om hundratals miljoner kronr.

Men det lär man inte ta hänsyn tll när ideologi går före intelligens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte idag någon skatt på lös egendom, man får t.ex. äga en dyr Rembrandt på väggen eller en dyr päls i garderoben. eller en guldtacka. Du får även äga en bil utan att betala skatt, man betalar bara en typ av vägskatt. varför ska man då betala för en båt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fordonsskatt finns ju så varför inte båtskatt?

Vissa tror ju bil o båt är samma, åtminstone att vi ska ha samma regler när det gäller alkohol.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fick in 0,2 här också, Harry.

Nu för tiden är det i princip allt du skriver om här i forumet, det få en onekligen att undra om du saknar övriga intressen.

 

Nåväl. Hittills är det mest Ljungbergarn som hävdat att bilar och båtar är samma sak, gärna med citattecken, dock kan han inte redovisa vem eller vilka han citerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, trådens rubrik syftar på det. Annars så hade jag låtit bli eftersom Admn inte gillar sådant.

Jo jag har en hel del intressen men knappast något du känner till eftersom vi bara möts här.

När det gäller båtar är det rätt så dött nu då min sover sin vintervila tills det är dags för vårarbetet.

Bilar, syftade mest på att 0,2 lagen villa ha samma nivå som för motorfordon. Så varför inte köa all in Säkerhetsbälte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett skatteperspektiv så ser jag gärna (förutom att det inte blir någon) att man sneglar på Danmark eller på fordonskatten, jag skulle nog kunna komma billigt undan då jag inte har hittat något försäkringsbolag som är villiga att försäkra den och inom fordonskattens perspektiv så är det ett veteranfordon :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ingen vill ha säkerhetsbältestvång i en båt.

 

När det gäller att vi bara möts här stämmer det. Men, det finns ju så många fler ämnen att behandla inom båtlivet förutom 0,2-lagen, och var bättre än att här diskutera dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, så låt oss diskutera båtskatt här även om det lockar dig att få debatera sjöfylleriet.

Det ska vara häftigt att betala båtskatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm..Hur får ni in partipolitik i detta?

Utan att vara färgad av något part i denna fråga. Så kan jag konstatera

att transportstyrelsen (under höger styre) höjt avgifterna för privat

luftfart med minst 3-400%. Dessutom lagt till skattehöjning på flygbränsle

för privat bruk. Motsvarande vägskatten som tillkommit för diesel.

Flygbränsle går inte att hitta under 20kr litern 2014.

 

Vad tror ni det kommer kosta på sjömackarna när regering kommer på

att nöjesbåtar inte betalar vägskatt ?

 

 

Som exempel tar Transportstyrelsen 800kr om året för registerhållning av svenskregistrerat flygplan. Mao. Hålla reda på vem som äger flygplanet.

 

Akta er för transportstyrelsen..

 

Gissa hur många företag som haft inriktning på sportflyg som fått

lägga ner pga störtdykning av privat flygande..

Att '' vänster'' partier skulle vara sämre vet jag inte. Det är

nog samma skit som tar samma blocköverskridande beslut oavsett..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Föreslår då att man betalar skatt efter hur många hk båten har. Det vore häftigt!

 

Mer allvarligt. Vet inte om båtskatt kommer. Verkar dumt om den gjorde det, även om vissa okunniga personer hävdar att fritidsbåtlivets miljöpåverkan är stor är det ingenting jämfört men utlandssemestrande eller skidsemestrandets påverkan på fjällvärlden. Man borde därför gynna semestrande hemmavid istället, både av ekonomiska och miljömässiga skäl istället för att beskatta det.

 

Tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, motorbåtar betalar ju redan skatt via bränsle. De med diesel förbrukar mindre och bör precis som bilar betala lite mer i skatt.

Men Seglbåtar betalar väldigt lite skatt idag då de förbrukar lite bränsle. Därför borde en båtskatt utformas med antal kvadratmeter på segel.

Rodbåtar får friregel då de redan beskattas via brännvin de dricker.

Miljön är bara en bortförklaring för att pungslå bilar. Man behöver få in friska skattepengar så båtar är ju ypperligt. Har man råd med båt så har man råd med skatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det bli båtskatt någon gång i framtiden så blir det mest sk vanligt folk som drabbas. Större och dyrare båtar går ju ganska enkelt att registrera och försäkra i andra länder, via bolag etc. Så det kommer att vara ganska enkelt att komma undan + att kontrollmöjligheterna är rätt små överhuvudtaget.

Fordonsskatten för bilar finns ju rent tekniskt sett, till för att underhålla vägnät mm. Samma behov finns knappast för båtar vilket gör att en båtskatt blir av enbart av ideologiska skäl. Samt att man ytterligare förstör för en redan pressad bransch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar enbart ekonomiskt på biten är det fortfarande bättre att jag äger och sköter om, eller till och med hyr en båt i Sverige, och sedan spenderar semesterkassan här hemma, istället för att åka till Utlandet och göra av med mina surt förvärvade slantar.

 

Miljön ser jag som bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper en svensktillverkad båt har man bidragit med mer skatteintäkter till staten via arbetsgivaravgifter och eventuell vinstskatt för företaget. Dessutom har de som arbetade med båtbyggandet betalat inkomstskatt och sedan moms på det de handlar.

Köper man svenskt så borde det vara bättre och helst sådant som till stor del även är svensktillverkat som ingår i båten.

Men så får man säkert inte tänka och garanterat kommer nu en hel hög med motargument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls, jag  håller helt med dig crabfish!

Vi måste bli lite kloka och tänka på oss själva i ett längre perspektiv.

Köp i första hand svenskt.

Köp i andra hand sådant som producerats inom EU.

Köp så lite som möjligt från diktaturer och länder som inte respekterar mänskliga rättigheter.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så får man absolut tänka Crabfish, men det behöver inte vara det bästa på lång sikt. Och sen går du ju med håven efter motargumentwink så varför inte:

Egentligen blir det i slutändan mest till alla (inklusive skatteinteäkter) om varje land utnyttjar sina komparativa fördelar på bästa sätt. Kan tex inhemsk båtindustri inte överleva av egen kraft är det bättre att resurserna ställs om till annat. 

Man kan som ett mikro-exempel undra varför finsk båtindustri verkar ha klarat sig bättre genom branschsvackan än den svenska, förutsättningarna är ju i många avseenden lika. Bättre eller mer efterfrågade produkter? Bättre kapitalstruktur/försrjning? Bättre kunnande i allt från hantverk till management? Bättre lagstiftning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statens ensamutredare Torkel Sölve kom för 15-20 år sen fram till att båtlivet i Sverige genererar 16 ggr mer i skatteintäkter till samhället än man kostar. Tyvärr var väl det inte vad Invar Carlsson på den tiden hade tänkt sig när man försökte hitta bra argument för att beskatta båtägare.

Att det sen gör att de fastboende i skärgården och längs våra kuster kan bo kvar och få sin utkomst räknades inte in, men det kanske också kan ses som ett plus.

Vore jag politiker skulle jag tycka att det är bättre om barnfamiljer och andra sätter sprätt på sina ihopsparade semesterpengar i Sveriges skärgårdar än att de hamnar i Pukhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Och dessutom är det så att vi som har gamla sur-båtar som är över 30 år gamla reparerar och köper delar i Sverige - ibland som tjänster av verkstäder, ibland i form av delar till eget arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Eller köper en beg. båt där förre ägaren köper en ny svensktillverkad.

Dock känns lite kluvet när jag själv just nu lägger semester pengar på vår årliga Thailand semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju faktiskt så staten faktiskt petar in en hel del pengar i båtlivet. Många hamnar har tex byggts med stora bidrag från drivmedelsbeskattningen. Broar byggs med större höjd för att fritidsbåtar ska kunna passera. Farleder som bara används av fritidsbåtar utprickas. Det kommer att betalas bidrag till att bygga sugtömningsstationer. Det finns kostnader för KBV mm som finns för att övervaka båttrafiken osv. I den utredning som Torkel Sölve gjorde 1997 finns tex inte infrastrukturkostnader med. Dessutom har vissa kostnader ökat rejält sedan dess, tex övervakning. Transportstyrelsen ska som andra verka idag vara självfinansierade dvs kostnaderna ska betalas med avgifter. En viss summa får man från staten för att delvis täcka de extra kostnader som fritidsbåtarna skapar. Dessa pengar räcker inte och därför kan vi se en minskning av utprickning i farleder som inte används av handelssjöfarten. Så att båtägare borde betala skatt är inte orimligt. Jag tror de flesta skulle kunna tänka sig att betala en rimlig skatt. Det som oroar oss är väl mest att pengarna försvinner på vägen pga omfattande byråkrati. Idag skulle en båtskatt säkert ha en tydlig miljöprofil. Det innebär att icke-båtägare knappast kommer att protester mot en skatt. Enklast vore att beskatta bränslet men det är praktiskt svårt. Om jag var politiker (Gud förbjude) så skulle jag göra så här: Lagstadga om en obligatorisk ansvarsförsäkring för båtar. Detta är helt rimligt och borde finnas. Försäkringsbolagen sköter administrationen. Till detta måste naturligtvis kopplas ett båtregister och alla båtar måste märkas. Det finns inga nackdelar i det, båtar kan spåras, man kan enklet hitta ägaren mm.  Dessutom, precis som med bilar, vem som helst kan kolla om båtägaren har betalt sin obligatoriska försäkring! Sen kopplar man en skatt kopplat till värdet (försäkrings- eller min ett schablonvärde) + en miljö del, motortyp och styrka. Alla delar finns redan i bilvärlden, det gäller bara att anpassa och stuva om lite.

Sen, för att sockra det hela: Mer än hälften av pengarna ska gå direkt tillbaka till båtlivet. Bidrag till båtorganisationer, SSRS etc. Stöd till soppmajor, sugtömmare, bottentvättar mm. Utprickning/kartering av områden som framförallt nyttjas av fritidsbåtar.

Slutsats: Är skatten rimlig och pengarna används rätt så tror jag inte det blir några större protester, med undantag för de som alltid protester mot allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer till 100%

Lägg sedan till någon form av regelbunden säkerhetskontroll av båten så har vi även ökat säkerhet ett steg.

Exempelvis kontroll av bränsle och gasolsystem osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...