coolbeyron 1 Postad 30 Januari , 2014 Om man har en båt större än 12x4 och inte vill ha den registrerad i Sverige, vilka alternativ har man då? Jag har hört att många registrerar båtar i England? På företag då antar jag - vad krävs då? Kostnader/ krav? Danmark har ingen registreringsplikt på båtar under 20 ton, så det skulle kunna vara ett alternativ att starta en firma där - men vad gäller i så fall? Har de båtskatt eller skatt på hästkrafter eller liknande? Är det några andra avgifter/skatter/krav? Hur ser det ut med möjlighet att registrera båten i Finland? Estland? Lettland osv? Båten finns i Sverige och är 15,02 x 4,22. Anledningen till att den inte ska vara registrerad i Sverige är att jag inte kommer att kunna tillfredsställa Transportstyrelsens krav på historiska papper. inte för att det är en stulen båt, utan helt enkelt för att de utländska ägarna för 10 år sedan inte vill hjälpa till. Så nu sitter jag med en obrukbar båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 30 Januari , 2014 Ingen kul och en rentav orimlig situation du hamnat i. Panama är väl det klassiska bekvämlighetsflagg-landet. Om Finland låter rimligare så kan du börja hos finska myndigheten Magistraten. http://magistraten.fi/sv/Tjanster/farkostregistret/ Som du ser finns websidaorna på svenska och det finns personal som kan betjäna på svenska också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
baufi 20 Postad 30 Januari , 2014 Skickat mejl till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 30 Januari , 2014 Upptäkte nu att Finland inte är ett alternativ. Inte Storbrittanien eller Tyskland heller. För dessa tre länders avregistreringsintyg godkänns inte av Transportstyrelsen... Jag har nämligen en tanke att registrera båten på en firma utomlands (i ett land som godkänner de engelska avregistreringsdokumenten som jag har) och därmed kunna avbryta den pågående avstannade registreringen för att istället hämta ut ett bevis om att den inte varit registrerad i Sverige. Därefter sälja tillbaka den till mig själv och samtidigt avregistrera den från utlandet. Då har jag ett avregistreringsintyg + ett färskt kvitto i original, vilket är allt som krävs förutsatt att båten då inte varit reggad i någon av de tre ovanstående länderna senast... Kanske är att gå över ån efter vatten? Men jag kan ju troligtvis aldrig sälja en båt som inte är registrerad och där bakgrunden är som den är? Och jag får ju inte bruka den utan att den är registrerad. Risken att bli kollad är kanske liten, men det beror ju på hur den lokale kustbevakaren/sjöpolisen ser på saken. Och vad händer om man blir inblandad i en olycka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 30 Januari , 2014 Tack - ska googla ditt förslag och se vad det innebär i praktiken. Har du själv erfarenhet från det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 31 Januari , 2014 Om du kan tänka dig att segla under annan flagga än den svenska så är Delaware, USA ett alternativ. Ett företag i Delaware som äger din båt och du kan segla runt med en amerikansk flagga på båten. Väldigt vanligt bland ryssar och turkar. Googla boatregister Delaware och du får upp massor av svar. Men om du skall plocka hem den till Sverige igen, så blir det moms och tullavgifter förståss....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 31 Januari , 2014 Har du papper på att den är belagd med nyttjandeförbud? när jag Registrerade min i slutet på förra året och fanns inte förra Internationella mätbrevet så var det bara att lägga ett mail till Transportstyrelsen med notis om detta! Då båten tillhörde min farfar som numer inte finns längre så har jag svårt att få reda på var mätbrevet kan finnas. Eller vad är det för historiska papper dom vill ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 3 Februari , 2014 Mätbrev gick att utf'ärda nytt - det var inga problem. Vad de efterfråga är originalkvittot från återförsäljaren. ÅF har jag pratat med och de erbjuder sig att ta sitt kvitto, gå till notarie publicus och göra en signerad kopia, samt lämna en apostille på detta. Ihop med detta skulle även NP ta fram information om att de som signerat dokumenten vid tidpunkten hade rätt att teckna firman. Så nära ett original man kan komma alltså. Transportstyrelsen ville dock inte godkänna den lösningen utan kräver originalhandlingar. Tur att jag inte bad dem fixa det (för det skulle kosta ett par tusenlappar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 3 Februari , 2014 Om du inte fått nyttjandeförbud så är det väl bara att göra som de flesta andra. Bara o köra. Försäkringsbolagen har inga krav på denna registrering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Februari , 2014 Nej försäkringsbolagen har inget särskillt krav på regstrering. Det enda de kräver är : • följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 3 Februari , 2014 Jo men när man ställer frågan till bolagen så får man svaret att de inte har som krav att båtar över 12x4m skall vara skeppsregistrerade. Ställer man den frågan via mail och får det på papper så lär det inte uppstå framtida problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Februari , 2014 De svara exakt på vad du frågar, helt korrekt. Men de sk aktsamhetsklausulerna gäller ändå. Mailet är inget värt, försäkringsbolaget förutsätter att du följer gällande lagar och regler. Kolla med en jurist istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser