toaen 510 Postad 1 Februari , 2014 Du vet Göran Jag brukar ju alltid uttrycka mig väldigt försiktigt när jag uttalar mig. När jag skrev Jag är ganska övertygad om att det är enbart förbränningsluften värmaren tar i det dubbelmantalade skorstensröret. betydde det att jag är till 100% helt bomsäker på att det bara är förbränningsluften som tas via det dubbelmatlade skorstensröret.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 1 Februari , 2014 Och jag gör en pudel och ber om ursäkt för felandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goranw 0 Postad 1 Februari , 2014 Ha, ha jag förstår nog. Och lägg märke till att jag har börjat lära mig. Jag börjar mitt inlägg med nja. Det tycker jag är ett stort framsteg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Februari , 2014 Du skall inte va ledsen för det. Även den bäste kan fela - det har hänt även mig. Det är (nog) väldigt viktigt att inte ta förbränningsluften i boutrymmena - åtminstone om man sover där. Lika viktigt är det att inte släppa avgaserna i utrymmena när man sover. Det har ju hänt ett antal dödsolyckor genom åren. Senast ett par tvillingbröder i Bovallstrand (några år sen) Det är väl åtskilliga som omkommit i fiskebåstsskanser. Fanns en fotogenvärmare i min gamla L32;a (som såg ut som en Reflexkamin) och som tog både förvränningsluften och släppte avgaserna i ruffen. Den vågade jag aldrig använda när vi sov, men körde med den när vi var vakna. Gav god värme vårar och höstar och regniga sommardagar. När det gäller att ta ventilationsluften utifrån så är väl (min försiktighet) uteluften torrare vintertid än på sommaren!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 1 Februari , 2014 Oj vad många svar Jag skall förtydliga lite. 1) Värmaren sitter i Maskinrummet och förbärnningsluften kommer att tas därifrån. Troligen inga problem då jag inte kör motorerna då värmaren är igång. Det finns gott om ventilation i motorrummet så jag tror inte värmaren får problem om det motförmodan skulle komma lite diesel ångor in i systemet. Det är så pass stort motorum så jag ser inga problem med detta. 2) Det går en 90mm isolerad slang (ca 3m) in i boutrymmet, som sedan förgrenas till 4 uttag på lämpliga ställen, ett utblås är ICKE stängbart. Jag har även två utblås i cockpit. 3) NEJ, jag skall inte ta in luft innifrån utrymmet som värms upp. Det är inget som heller rekommenderas av Webasto. Luften skall komma från ett utrymme i cockpit. Först tänkte jag sätta det under en soffa, men sen tänkte jag på risken att det spolas in vatten (vid rengörning) eller att utrymmet blockeras av lösa fendrar, kapell, eller annat man petar undan när man är ute o kör. Så, min plan är nu (som jag sa) att sätta insuget i ett stuvurymme som är stängt, men ventilerat. Åter till min huvudfråga - På alla bilder och rekommendationer i Webastos medförljande instruktioner beskriver de att man skall ha deras dyra rör även för insuget. Min tanke är ju nu att köpa vanliga avloppsrör (typ 60-70mm) och dra dessa de ca 3 m som det är från värmaren till skåpet. Det är främst detta jag vill veta om det är ok eler om jag gör något dumt. Återigen - tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Februari , 2014 Att ha en annan typ av rör för insuget kan väl inte spela nån roll. Det utsätts ju inte för nån värme. Har själv lite problem med att tilluftslangen lätt utsätts för åverkan pga läget. Skall nog byta ut den till ett hårt rör efter ditt tips - tack. I övrigt ser ditt resonemang bra ut. Om du har hårda rör till tilluften och tar luften ur ett stuvutrymme, så skulle du kunna dra upp röret högt så att risken för att nått täpper till inloppet minskar. Tror inte över huvud taget det är något som helst problem att köra med värmaren när du har motorn igång. Förbränningsluften till motorn räcker helt säkert till även till värmare, även om motorn tar relativt stora volymer luft. Att luften är varm är nog en fördel och lite diesellukt spelar ingen roll i förbränningsluften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 1 Februari , 2014 toaen, tack för ditt svar. Du bekräftade ungefär mina funderingar. Jag började fundera på hårda rör av de två anledningarna du nämner. 1) De är tåligare, 2) Behöver ej ha värmeskydd. Det viktiga är väl att inte ha för liten diameter så luftdtörmmen/suget blir tillräcklig, Sen när det gäller att inte köra värmaren med motorerna gång menade jag mer att de gånger vi använder värmaren (i vår gamla båt) var ju på morgnar och fuktiga kvällar då man brygg-seglar. Det är sällan vi har haft värmaren på när man kör. Och precis som du säger - kommer det in diesel ångor i förbärnningen så spelar det kvittar. Den skall ju ändå in och blandas med dieslen och värmeslingan är ju skild från förbränningen. Kul att jag även kunde få dig på samma rör-tankar för din installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 1 Februari , 2014 Nu har du säkert kommit långt i din montering, men det enklaste är ju att montera värmaren i ett stuvutrymme - så har du både frisk och förbränningsluft utan problem.. Så är det gjort i min kärra, man vänjer sig snabbt att man inte kan spara skit i alla skrymslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 1 Februari , 2014 Tyvärr har jag inga bra stuvutrymmen som kan användas till värmaren. Webastos 3900 är relativt stor, dessutom behövs manöverutrymme för rörböjar med 90mm rör. Annars hade det varit optimalt då man sluppit dra rör till förbränning och tilluft. Nu sätter jag den på en platta på golvet i maskinrummet - det blir bra då man har nära till bränslet (dykrör i tanken) samt avgaser som skall ut i skrovet någonstans. Exakt var är ej bestämt än, funderade på aktern men jag brukar backa in så det blir inte så trevligt för bryggan om man spyr ut avgaser ditåt, fast å andra sidan så blir ju ett sidoblås ohälsa till båtgrannen. Pest eller Kolera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 1 Februari , 2014 Avgaserna tror jag inte är ett så stort problem ,men däremot kan man ha lite åtanke på värmen som kommer ut med avgaserna . Vet en Albin 25 som fick skador pga. att en fender låg för avgas utblåset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 1 Februari , 2014 Avgaserna tror jag inte är ett så stort problem ,men däremot kan man ha lite åtanke på värmen som kommer ut med avgaserna . Vet en Albin 25 som fick skador pga. att en fender låg för avgas utblåset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiBa 0 Postad 1 Maj , 2014 Jag väcker liv i min egna gamla tråd då jag nu sjösatt och skulle (trodde jag) tillbringa en natt i båten med min nya värmare. Grejjen är den att jag inte får den att blåsa ut värmen, det är mer en väldigt stilla bris som kommer ut uttagen och det räcker inte långt för att hålla emot 7 grader ute temp. Jag behöver hjälp av någon som kan Webasto och kan ge mig tips på felsökning. Jag har den nya manöverpanelen med 3 lägen på fläkten och ett värmevred. På läge 3 står det till och med "boost", men det är det långt ifrån. När jag sätter igång värmaren så fungerar den ungefär som den ska, den tänder upp sakta men sen kommer liksom inte fläkten igång mer än på "läge 1". Det sitter en tempgivare i kupen som jag provat att ha på lite olika ställen men med samma resultat. Installationen har två huvudslinor, en y-koppling direkt vid värmaren och sedand går 1 slinga direkt ut i cockpitten med 90 rör, ett andra 90 rör går mot kupen (först tar jag lite i en omvänd skarv till en annan del av cockpit). I kupen har jag ett stort 90 uttag som alltid är öppet, och sedan två 90mm som är stängbara. Detta är ju inte dirkt någon stor installation för denna väraren och jag fattar inte varför man inte kan få fart och köra boost för att snabbt värma upp och sedan sätta lägre varvtal för att behålla nivån. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser