Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
joel1

sötvatten kylning bravo III

Rekommendera Poster

Ska montera sötvatten kylning på min 7,4 med bravo drev behöver jag ha någon hjälp pump för vatten cirkulationen? Ska tillverka värme växlaren själv några tips? Tacksam för bra svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

du behøver en pump før sjøvatten inn til varmeväklaren och den delen som kyls av sjøvatten direkt. Sen en pump før søtvatten i sin krets.

Sjøvattenpumpen brukar vara med gummi/nitril impeller eftersom den ska va tålig mot smuts och orenheter, samt suga upp vatten från havet - några cm blir det ju. Denne pump ger mer tryck.

Mens den andre pumpen brukar vara som kylvattenpump i vanlig bilmotor - bara en ren cirkulasjonspump.

Jeg vet inte hur dom gamla motorerna gör detta, på gamla Alfa drev satt impellers i drevet och gjorde hela pumpfunktionen. Om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de pumparna finns ju där redan men behöver jag ha en extra hjälppump till sjövattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

du hittar beskrivning från leverantör av system för sötvattenkylning til eldre motorer designat med saltvatten kylning her. http://inetmarine.com/images/products/pdf/SK4823.pdf

Jag har hittat San Juan Engineering och Seakamp Engineering som gör kit for sötvattenkylning til din motor. Ingen av dessa ser ut till att ha flera eller nya pumper i sina kit.

Så om du använder pumpen som finns och som drar inn saltvatten i dag på å dra inn saltvatten till samma funktion med att ge saltvatten til heatexchanger och vidare til eksos.

Sen motorns cirkulationspump til søtvatten/kylmedel cirkulation.

Så ser det ut till att vara bra. Så har du en bra søtvattenpump så borde det vara bra. Jag ville nog sett till at vattenpumpen till saltvatten har bra lager och impeller. Det finns service kit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag monterade sötvattenkylning på min 7,4mpi 1998.ed bravo3. . Och jag har inte kompletterat med någo extra pump. Ska höra med killen som jag fick delarna av..men det ska nog inte behövas. MVH MICKE F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...