Nisse_ume 0 Postad 29 Januari , 2014 Hej kommer att byta motor i min båt ifrån en vp 5,7gs (1998) till en 5,7 vortec tänkte använda samma insug och förgasare (holley 600) ifrån gamla motorn. måste jag bestycka om eller funkar de ändå? Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 29 Januari , 2014 Din gamla motor borde också vara en Vortec då dessa infördes i mitten av -97 och således borde insug och förgasare passa rakt av. Om gamla motorn inte är en Vortec passar varken insug eller bestyckningen av förgasaren då bultmönstret för insuget är annorlunda och topparna (som egentligen är den stora skillanden på Vortecmotorn) flödar betydligt bättre än de äldre topparna. Det är enkelt att se om man har en Vortec motor eller ej på hur många bult insuget sitter i topparna med. Ej Vortec: 12 bult totalt på båda sidor, Vortec: 8 bult totalt på båda sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse_ume 0 Postad 29 Januari , 2014 jo insug passar men effekten skiljer sig därför jag undrar om jag måste bestycka om... ska ju va 315 i den nya å den gamla ska väl ge 250-270hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 29 Januari , 2014 För att differentiera sina motorer uppgav både mercruiser och penta att förgasarmotorerna gav lite mindre effekt än samma motorvolym med insprutning då vortecmotorerna kom. Om de valde att plocka lägre effekt med förgasare eller om det handlade om marknadsföring är svårt att säga. Enda möjliga skillnaden mellan din gamla och nya motor är ju kammen så det är bara att jämföra kamspec så ser du. Antingen sitter det vassare kam i nya motorn vilket kräver ombestyckning eller så är det liknande kam och då blir det samma effekt i nya som gamla. Vad är det för longblock du köpt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisse_ume 0 Postad 29 Januari , 2014 de är väl 315 hk vid 5000 rpm om jag mins rätt så kammen skiljer väl iallafall har ingen spec på varken nya eller gamla kammen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 30 Januari , 2014 Kamspec hittar du med hjälp av google, brukar inte följa med motorn. Jämför samtidigt komp för säkerhets skull. Det är även möjligt att 315hp är bromsat med ett annat insug än det du har. Kan också handla om att 315hp är angivet på veven på nya motorn och penta/mercruiser uppger effekt på propelleraxeln... Det är inte säkert att du kommer få ut mer effekt ur nya motorn, men det viktiga är att den inte går för snålt och spikar sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 24 Juli , 2014 Jag lyfter en gammal tråd i samma ämne... Har en 1991 4,3LX som sjunger på sista versen och har köpt en sprillans Vortecmotor. Frågan är om förgasaren behöver bestyckas om? Är det en annan kam i den nya motorn? Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 27 Juli , 2014 Upp! Nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 27 Juli , 2014 Fick detta svar, vad sägs. no need. Your old engine was probably just rated more conservatively and at a couple hundred rpm less (4600 max). The way a carb works, is the fuel is added proportional to the air. If you rev the new motor to 4800 where it's probably rated, it will draw more air, and therefore more fuel automatically. But once broken in, you'll want to look at the spark plugs after a couple wot runs and check for signs of too lean a mix. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 12 Augusti , 2014 Nu sitter den där, 190 HK ingen justering av förgasaren och den går som tåget. Skönt med nytt ibland! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser