Gedda 24 Postad 28 Januari , 2014 Är lite sugen på att byta vattentankarna i båten, har just nu 8 stycken plastfat på ca 200-250 liter vardera. Dom sattes in i slutet på 70-talet och troligtvis inte speciellt rengjorda då det saknas manluckor. Så min tanke är att bygga nya i rostfritt, tex 6-8st 50x50x100cm. Vad bör man tänka på när man bygger vattentankar? Godstjocklek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 29 Januari , 2014 Jag tycker du ska överväga att tillverka runda tankar (cylindriska menar jag) om du har plats nog. Varför? Du kan ha tunnare plåt utan att riskera att tanken deformeras. En tank med kvadratiskt tvärsnitt strävar av naturen att bli rund och behöver därför vara tjockare eller stagas invändigt. Det är lättare och snabbare att tillverka en cylinder. En rullad plåt, två cirklar och tre svetsar är allt som behövs. En cylindrisk tank klarar sig med 1 mm plåt i svepet och lite tjockare plåt i gavlarna, särskilt där du ska montera anslutningar och manlucka. En svetsverkstad kan säkert hjälpa dig med dimensioneringen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 Januari , 2014 Ja platsen är inga som helst problem, har ju som sagt 8 fat idag och tanken är att dom ska bli aningens mindre och färre, tanken med kubiska om man säger så var väl att det är lättare att få i en manlucka. Men jag är ingen smed så jag vet inte, därav frågan :-) funderar på att dra ner volymen från 2000L till 1000L så man får omsättning på vattnet så det inte bara blir stående i tankarna. Förbrukningen kommer vara matlagning, disk, dusch och några tvättar i tvättmaskinen. Då bör väl 1000L räcka, har vatten på bryggan för påfyllning också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad 29 Januari , 2014 Hör kan du få en uppfattning om normal vattenförbrukning - även fördelat på olika användningsområden - i ett normalt hushåll. http://www.sydvatten.se/vattenforbrukning Alla 180 l/dygn behöver du säkert inte ombord på en båt. Hälsn Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Januari , 2014 Förenklat säger man: 2lit/dygn/person för att överleva, med 20lit kan man hålla viss hygien. Hemma gör man av med 200lit. Siffrorna är ju ungefärliga och enkla att komma ihåg 2/20/200. Med 50lit kan duscha dagligen om man inte slösar och leva ganska anständigt ombord. En modern diskmaskin tar ca 12lit, en bänkmaskin 7lit. Tvättmaskinen tar idag runt 40lit/tvätt. Genomsnittsförbrukningen i Sverige per person är idag ca 190lit/dygn, i Finland är det 155lit men i USA 380lit. I U-länderna är det 10lit. Ganska intressanta siffror. När man försöker beräkna hur stora tankar man ska ha bör man också fundera över möjligheterna att fylla, ibland krävs både tid och långa omvägar. Finns det plats och om inte vikten är ett problem så är mycket tankkapacitet en fördel, vatten står sig länge och man måste inte alltid fylla alla tankar. Längre tankar ska ligga långskepps och ha skvalpskott. Runda tankar använder mindre plåt men ofta förlorar man volym pga dött utrymme på sidorna. Man bör också tanka på att tankarna ligger så att man helst kan tömma dem helt, slattar som ligger kvar kan bli bakteriehärdar. Större båtar har ofta vattentankar av aluminium, brukar vara betydligt billigare än rostfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser