Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Hellix

Byta lager i struten!

Rekommendera Poster

Jag frågade ett varv här i Stockholmstrakten vad de tog för att byta lager och packboxar i struten om jag kom in med den. De beräknade att det skulle ta ca 1-3 timmar och materialet skulle gå på 550:-, per timme ville de ha 1000:-... alltså någonstans mellan 1550-3550:- för att byta ett lager och 2 st packboxar!!

Jag gick ned i källaren och tog tag i saken själv , jag trodde att det skulle vara svårare än det var. Det tog mig ca 10min att demontera allt och rengöra fettkanalen, nu är en beställning gjord på nyttkullager + packboxar, summan för detta 280:- med frakt!!

De pengar jag sparar ska jagköpa en god whisky för och njuta av i båten på kvällarna!

Våga ta tag i saker själv, det finns mycket pengar att spara men var inte dumsnål!!

Hellix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ligger i farans riktning  att Du kommer att bli alkoholist, om Du fortsätter att göra saker själv!wink

Förövrigt tycker jag också att man ska försöka själv, gärna med goda råd från kamrater här på forumet.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut Claes... Det är tur att vi har sjöfyllerilagen som håller mig i schack wink

Jag sökte information om hur man går till väga här på forumet men utbudet på information var snålt tyckte jag. Det visade sig att min strut b livit renoverad en gång tidigare och klanten som monterade ihop allt då satte den yttre packboxen utanför spårringen, dumt!! Det har lett till att smuts letat sig in i kullagret och det hackade rätt ordentligt trots att det snurrade bra.

Men men...nu när jag totalrenoverat min Aq130D så verkade det bara dumsnålt att inte fixa struten! (kanske ska fixa min egen strut oxå...hmm) 

 

Mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta av lagret från axeln gick lätt med en avdragare men för att få på det nya lagret så sägs det att man behöver en hydralpress, om man inte gör som jag...

Axeln fick ligga i frysen (-18) i 2 dygn, lagret lade jag in i en kall ugn och drog på värmen till 275grader. När ugnen kommit upp i temperatur var det bara att sätta på sig en ugnsvante, ta fram axeln ur frysen och trä lagret snabbt på plats! Det gick hur bra som helst!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas nu bara att lagret hyggligt klarade den höga temperaturen, 275 grader, det är mycket det. Var det lång tid är det risk att härdningen tagit skada. Rekommenderad maxtemperatur tror jag ligger vid ca 110 grader.

Men se till att det nu blir ordentligt infettat, så kanske det går bra en tid i alla fall. Men lite förkortad livslängd på lagret bör du nog räkna med tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag kom på det EFTER att jag värmt lagret! Jag försökte hitta information om temperaturer för härdning och anlöpning men de temperaturer som jag fick fram låg på 400-650 grader. Men jag misstänker att det är som du påstår, att härdningen nog fått sig en törn. Så ska man göra detta igen så kanske man max ska köra på 110-130grader.

Nu visade det sig i min strut att jag kan byta utifrån så i värsta fall så får jag kränga på ett nytt lager om det blir missljud.

Lagret låg i ugnen så lång tid som det tar att värma den till 275, ca 15min.

 

Med vänlig hälsning, Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag fick behov av en hydraulisk press, lätt tillverkad av två plankstumpar, två gängade stänger och en liten pelardomkraft.

post-11116-1394237785,2213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är det ju inte alls säkert att det tagit så stor skada, fast någon degradering bör du nog räkna med.

Men som sagt infettat omsorgsfullt med ett för ändamålet lämpligt kullagerfett av högsta kvalitet, så kanske det går bra. Och sedan viss uppmärksamhet efter eventuella missljud, utan att för den skull förstöra båtlivet med att lyssna efter misstänkta ljud.

Annars ett berömvärt arbete, där man ser att man kan spara mycket pengar genom att inte lita blint på auktoriserade servicefirmor utan våga göra saker själv. En viss händighet är ju nödvändig förståss. Och små misstag gör vi ju alla, inte minst dessa servicefirmor, fast där handlar det väl oftast om slarv, men det erkänner de ju inte i första taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp..nu är det ordentligt infettat och inkapslat i struten igen. Fyllde på med ett vattenresistent marint superfett i smörjkanalen och runt om lagret och i packboxarna.

Nu är det bara att vänta och se, eller höra kanske det ska stå!!

Det ska bli så oerhört spännand att se om motorn startar efter denna totalrenovering där motorn varit nedplockad i smådelar och nya grejer monterats både i och utanpå.

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte anlöper du lagret särskilt vid den temperaturen.

Har för maj att man anlöper rull och kullager i 300-500grader efter härdning.

Risken kan vara att du koksar oljan i fettet i lagret, om det är ett inkapslat färdigfettat lager.

Om lagret är ett som du sprutar fett i själv, spelar det förmodlige ingen roll. Kolla anlöpningstemp på kullagret. 

Varför kall ugn? Du får ju snabbare upp tempen i metallen om du stoppar in det i en varm.

Jag tror inte det är nån fara dock.

 

Däremot undrar jag hur man tänker när man säger, vilket är ofta förekommande, det kan man inte göra själv (jag misstänker att själv kan innefatta fler personer t.ex. hemma)

I samma andetag som man sagt det lämnar man in jobbet till någon annan?

Vem gör jobbet där då?

Dom gör det väl själv? Eller lämnar dom i sin tur in det nånstans?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får ibland frågan av barnbarn Kan man göra sånt själv?? och brukar svara Allting är det någon som har gjort själv 

OK, ska man göra ett kärnkraftverk så får man vara flera. 

(Fast här är en som gett sig på det också http://antus.org/core.html)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 275 grader var ju ett olyckligt val av temperatur för montering. Fast monteringen gick ju tydligen galant...smiley.  Gissar att antal drift timmar som kommer att tas ut av det lagret, jämfört med hur många timmar det är designat att hålla, ändå är väldigt lågt, några %, bara så möjligen spelar missödet ingen roll i det perspektivet.

I profesionella sammamnhang så värms ett kul/rull lager aldrig till högre temperatur än ca 110-120 grader. Är det tätat med syntetiska tätningar och fettfyllt gäller 95 grader. Räcker inte detta, så är det väldigt smart som Hellix gjort att kyla en del i frysen. Ett lager som skall monteras i t.ex. en bromsskiva till en bil, kan med fördel kylas ner till -20 gradet, medan man värmer upp skivan i en ugn.

När jag arbetade till sjöss i maskin så var ju lagerbyten en daglig aktivitet. Där använde vi  sk induktionsvärmare för att värma lager. Mycket effektiva och värmde ett lager jämt till rätt temperatur på ett par minuter. Dock kunde man inte ställa in högre temperatur än ca 120 grader på dom (SKF)

post-10020431-1394237787,2996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det gick väldigt lätt att få på lagret men det återfick sin storlek snabbt så det gällde att vara snabb.

Nu när jag gjort detta och insett hur enkelt det var att byta lagret med p-boxar och att det är lätt att komma åt utifrån så är jag inte längre orolig över att klara av att byta det en gång till om det blir nödvändigt. Hoppas bara att jag hinner innan lagret skär och struten går sönder...dåå blir det dyrt! kanske bäst att byta lagret nu iallafall, det kostar bara 120:-!!! jobbet gör jag gratis.. nej just det, jag skulle köpa en wirre för slantarna som blöev över.

laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit dig så hade jag inte bytt det lagret igen, men kanske lyssnat lite mer kritiskt till det efterhand. Det kommer ju inte att kollapsa över en dag, utan i så fall slitas  snabbare än normalt.

Jag hade en bil för 30 år sedan vars motor (med lager och allt) överhetttades dramatiskt tills den nöp Säkert ett par hundra grader varm innan jag stoppade. Efter att ha bytt topplockspackning, planat topp etc så körde jag den bilen i 14.000 mil innan motorn då visade tydliga tecken på att behöva renoveras .

Dvs missödet med överhettningen hade förkortat livslängden ner mot kanske 30-40 % av vad man kunde förvänta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så.

Nu har jag pratat med SKF och fått lite mer kött på benen. De menade att härdning och liknande inte har blivit förstört pga värmen, eftersom den var relativt låg (enligt dom). Ska man sabba härdning och anlöpning så måste man upp i 500-700grader. Däremot så har nog toleranserna i dimensionerna på lagret fått sig en törn dvs. måtten på yttre lagerbana och inre lagerbana KAN ha ändrats. Konsekvensen kan bli att lagret vandrar på axeln, alltså att den inre lagerbanan inte sitter fast på axeln utan den kan nöta på axeln. Teknikern trodde inte att det skulle vara några problem på ett tag, år, men när man börjar jämföra kostnader så måste jag återgå till mitt första inlägg i denna tråd. MAN SKA INTE VARA DUMSNÅL!

Det bästa jag kan göra är att köpa ett nytt lager för 160kr och INTE värma det mer än till 120grader, för att vara säker..och det vill man ju vara på sjön!

Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett nytt lager på axeln och allt e frid o fröjd! Lyckades pressa på det med en pallbock (för bil) och en limknekt..det gick väldigt bra!!

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyll inte helt smockfullt med fett i bara, då kan det gå varmt pga. det.

Fettet är egentligen en vamp som fungerar som oljedepå. Oljan i fettet är smörmedlet.

Bättre att ha för lite och fylla på ibland än att fylla för mycket.

50-75% fyllnadsgrad e ungefär perfekt.

FÖr mycket av det goda gör att det går varmt av inre friktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag fyllt för mycket, det är ganska stora utrymmen mellan lagret och packboxarna. Jag petade lagret fullt med specialfettoch fyllde packboxarna med marint fett.

Nu väntar jag bara på att KungBore släpper lite på vintergreppet så jag kan göra rent motorrummet och måla!!

 

Tack alla för era tips o tankar! Mvh Patrick / Hellix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...