go4itmatte 0 Postad 28 Januari , 2014 Har motorn ur båten och tänkte passa på att rengöra värmeväxlare och kylsystem. Har tagit ur värmeväxlaren och spolat med vatten (ganska geggig). Vill gärna ta resten av kyl kanalerna. Hur gör man bäst? Motor är aqd40a färskvattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 64 Postad 30 Januari , 2014 Lite mekanisk spolning är bra. Sen kör på med kylarrens, låt den stå med detta blandad med varmt vatten. Sen mera spolning med vatten. Borde ge renare kylsystem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 8 Februari , 2014 Grattis jag tror att vi gör samma jobb med likadana motorer Själv gjorde jag så att jag plockade isär värmeväxlarna så att jag kom åt kylelementets kanaler. Satt en svetstråd 3 mm i en borrmaskin och plattade till ena ändan lite med en hammare. Sedan borrade jag mig sakta och försiktigt igenom alla kanaler och fick ut en massa smuts. Spolning med vatten och sedan ihop montering. Lycka till Göran Persson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser