ludde_gurra 0 Postad 27 Januari , 2014 Hejsan! Jag äger en Omega 28 sedan något år tillbaka. Vid upptagningen i höstas så upptäckte jag en skada i stäven strax under vattenlinjen. Jag har inte gått på grund under segling eller liknande, så skadan måste ha uppkommit när båten varit förtöjd och jag inte varit närvarande. I vilket fall blev jag förvånad när båten kom upp. Min fråga gäller åtgärdandet av denna skada. Är det ett jobb som jag kan åtgärda själv, eller bör fackman göra det? Om jag kan göra det själv, hur gör jag då? Någon som har tidigare erfarenhet av reparationer av denna typ? Jag bifogar några bilder också, så att ni får se skadan. Alla tips mottages tacksamt! //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 27 Januari , 2014 Ser ut som om det saknas lite bottenfärg bara..? Inga sprickor eller bitar som är ur. Eller, ser jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ludde_gurra 0 Postad 27 Januari , 2014 Det är lite djupare än bottenfärgen. Dock inte mycket. Men jag är orolig att det har tagit sig igenom epoxyn, och att fukt kan börja tränga in i laminatet (= böldpest på sikt?) Det är inga sprickor eller lösa bitar. Det ser mer ut som ett skavsår, som att det har skavt mot en klippa under en stund. Jag försökte få med en bild till, men denna verkar inte ha kommit med. Jag försöker igen... //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 Januari , 2014 Behövs nog bara lite bottenfärg. Men för att du skall känna dig lugn kan du kanske jämna ut med lite plastspackel och grunda därefter med epoxi. Det kanske räcker med att grunda med epoxi för att uppnå lugnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 27 Januari , 2014 Du har inte fått böldpest ännu, tar många år. Däremot bör du åtgärda det enligt nedan så du inte får problem senare. Är skadan igenom gelcoat så hjälper bottenfärg ingenting utan det är epoxifärg som gäller. Ta bort bottenfärgen i ett större område närmast skadan, slipa bort fnasig glasfiber/gelcoat. rugga ytan på befintlig gelcoat runt området. Avfetta ordentligt med aceton. Lägg på epoxifärg i 7-10 lager (följ spec med lite marginal). Avsluta med bottenfärg. Klart! Varken svårt eller konstigt, bara att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Januari , 2014 Du kan slipa rent ytan eller tvätta, helst med isopropanol, aceton fungerar oftast bra på glasfiberlaminat eftersom det fins som ingående komponent vid tillverkning. (annars vid limning av plaster generellt ska du inte göra rent med aceton, bromsrengöring, thinner eller använda primer i onödan). Sen kan du ta ett epoxylim, vilket som helst, eftersom ytspännigsförhålladnet tillåter fullständig vätning av ytan. Fördelen är att du får en difussionstät yta och kan samtidigt bygga, fylla ut. Bättre med ett långsammare lim än ett snabbt. Tänk på att blanda rätt blandningsförhållande och blanda noga. måla , bygg, med limmet så tjockt som du vill lämna för slipning till rätt mått. Låt härda, slipa, måla. Färdigt. Anda alternativ är att använda 2-komponent akryl-lim. Fäster, om möjligt, ännu bättre. Med sånt kan du åxå göra helt färdigt, på en gång. Ibland marknadsförs vissa difussionstäta 2-komp epoxyfärger under benämningen epoxyprimer, sånt fungerar också utmärkt. Om skadan är såpass liten som den ser ut, att bara ytterskiktet egentligen är bortslitet, räcker det att måla med 2-kom epoxyfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser