Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
dingajollen

Tabell för propelleraxeldimension

Rekommendera Poster

Håller på att byta motor i min båt och det sitter just nu en 25mm propelleraxel. Motorn som suttit i båten tidigare har varit på 20hk och den som nu åker i är på 36hp. Misstänker att jag behöver gå upp till 30mm axel för den nya motorn. Men är osäker och undrar om det finns någon tabell och riktlinjer för vilken dimension man bör ha för olika motorstorlekar.

Någon som vet ifall det finns en sådan tabell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kollat specifikationen för den tilltänkta nya- eller begagnade motorn, antagligen finns rekommendationer där?!

[Vad är det förresten för motor du tänker dig, räcker knappast med endast uppgiften 36 hästar. (Uppgift om max vridmoment är nog helt nödvändigt vad gäller själva RF-axelns mini-diameter. Och enligt googlande med DESSA söktermer är det rent av önskvärt med antal cylindrar och antal propellerblad mm, detta eftersom materialutmattande torsionssvängningar längs axeln förmodligen blir värre med bara ett fåtal påknuffande kolvslag per rotationsvarv? Tilltrasslat med andra ord, så nån enkel allmängiltig hästkraft/diameter-tabell existerar nog inte?) Därav mitt tips att kolla tilltänkta motorfabrikantens rekommendation, för de om några borde väl veta??]

Nå, mitt inlägg lyfter åtminstone tråden. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt. Jag har en 25 mm axel på min båt med en Volvo B20 bensinare på sådär 100 hkr med reduktion på 1,5:1.Ärligt talat var det på håret att hitta ett trycklager för 25 mm axel som var specat för den effekten. Å andra sidan finns det gamla Chris Craft-båtar med V8-motor som har noll reduktion och använder entums (25 mm) axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela påverkas också av längden på axeln och avståndet mellan lagringspunkterna (motorn+inre stävlagret+akterlagret) Kan väl bli svängningar i långa klena ostagade delar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny motor av fabrikat Nanni. Där står så här inledningsvis

Propeller shaft

The choice of propulsion system must be made according

to the restrictions arising from the engine and the boat.

Sedan har man en tabell samtidigt som man hänvisar till installatörens expertkunskap...

Tabellen säger att med en 30 hkr motor och 2 ggr reducering så kan man ha 25mm axel upp till en axellängd av 1,35 meter och max diameter på propp om 14 tum.



Med 3 ggr reducering, 17 tums propeller och 30 mm axel får axeln vara upp till 1,8 meter

En 38,5 hkr med 2 ggr reducering, upp till 15 tum och 1,35 m lång axel = 25 mm axel.

Men 3 ggr reducering, max 19 tums propp, upp till 1,8 meter lång axel, då krävs 30 mm.

Det står också en kommentar om att mjuka axelkopplingar reducerar krafterna på axeln...

Längden på axeln och propellerns grepp i vattnet är alltså viktiga parametrar här?

Varje motortillverkar borde ju ha någon sorts tabell / rekommendation till installatören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...